För gammal?
Mitt ena travarsto vill jag hemskt gärna betäcka,
Hon blir 13 år nu i juli och har haft ett föl tidigare (-05) Betäckningen sker nog nästa år i sådana fall, de år hon fyller 14 vilke innebär att hon får föl samma år som hon blir 15…. Är det för riskabelt? Hinner hon bli för gammal?
Enligt de uppgifter jag fått så hade hon en väldigt lätt fölning och var en mycket bra mamma 
Så någon med erfarenhet får hemskt gärna säga vad ni tror!
Hon har en god grund kondition och ridsa nu ca. 3-5ggr i veckan, alltid skogsturer!
OBS! Stoet med näsan mot kameran är hon som jag vill betäcka

Jag tror att det inte bordevara något problem eftersom hon haft föl förut och som du skrev, klarade det bra 

Inga problem alls!:) Vi har betäckt vårt sto vid 18 års ålder så no problem:) Det sto vi har haft nu som precis fick ett föl är 15. Första fölet bör de få innan de är 14 men eftersom hon redan fått ett föl är det inga problem som helst att betäcka henne nästa år:) Hoppas det går bra!:D

OKej det låter bra! :)
De jag hört är att går de mer än 3år(?) mellan fölen så blir dom som förstföderskor igen? :s
Tyckte de lät lite konstigt men jag vet inte? :O
#3 Nä, jag har ett sto på 16 år som inte fått föl på 6 år. Räknar inte med problem!

3# Okej! :) Tack så mycket, tyckte de lät lite konstigt men ville fråga iaf :)
Har hon haft föl förut brukar det inte bli problem mer än när de ev. når upp till 20-sträcket (och inte haft föl året innan) :)
Hakuna matata!

6# Okej :) Vill bara höra mig för och vet att många här inne pysslar med avel så dom borde veta :)
Sen fundera jag på… om hon är i god kondition när hon betäcks, och rids öite lätt under dräktigheten blir fölningen lättare då än om hon bara skullle stå och vara helt omusklad?
Har hört från vissa att man ska inte rida dom alls under dräktigheten pch en del säger att det är bra att dom rör på sig, nån som vet vad som är bäst egentligen? :o
#8 Man ska ju inte börja avla förrän de är 3 år. Sluta avla beror ju på skicket på stoet, men vid 20 år börjar man komma upp till gränsen. Sen ska ju stoet vila mellan sina föl, hur ofta beror på skicket på stoet, vissa måste vila vartannat, vissa kan få fem på raken.
Skulle stoet få 20 föl måste den få föl varje år från den är 3 till den är 23 och det tror och hoppas jag att ingen låter sitt sto göra. Det skulle hennes kropp inte klara av, hon skulle tappa hull och skulle därmed inte bli dräktig. Tunna ston har mycket svårare för att bli dräktiga än normal hullade.
Och många vill ju även ha tävlingsmeriter från stoet, där försvinner ju en massa år! Skulle tippa på att 10 föl är en mer realistiskt för ett avelssto att få.
#7 Det klart du kan rida! Hästen blir ju inte sjuk av att bli dräktig!
Den är ju väldigt frisk om den går att få dräktig.
Däremot kan du ju börja ta det lite lugnare de tre sista månaderna. Svårt att säga, det är så induviduellt hur hästarna är, hur länge de kan jobba.
De brukar visa att de tycker det är tungt de sista månaderna och kan då gå och skrota i hagen sista tiden.

#7 i förra stellet var det ett fullblod som var dräktig, hon reds ungefär 4 gånger hon var dräktig ca3-4 månader innan hon fölade. rids ändå nästan aldrig, hon klarade fölningen galant! fick en frisk liten hingst, föl nr 7 för dte stoet.

Det finns flera ston som fått uppåt 20 föl på raken och få låter dem "vila" emellan. Stona har dessutom varit i gott hull eftersom erfarna uppfödare vet hur man ska ta hand om dem.'
Att få föl efter 20 är inte heller så ovanligt. Mitt eget sto fölade tre dagar före sin 20-årsdag i år och är nu seminerad igen. Hon är glad, pigg och fräsch, har haft lätta dräktigheter och fölningar, är en bra mamma, så det finns ingen anledning att inte betäcka om henne.

Har ju ett sto till som f.d ägaren va inne på att göra upp en deal att vi tar föl på henne och föder upp sen ska han ha den och köra trav med sen,
Men de fölet jag vill ha efter Jackie (stot ja skrivit om här) Ska ju bli ridhäst från start… de kostar ju en del att driva fram föl men är de smartas att betäcka båda samma år eller kan man ta ett föl nästa år och ett föl till året efter? De är lite trångt med plats…. har 3 hästar och 4 boxar 
# 12 Ser stoet ut att trivas och mår fysiskt bra, visst kan man ta föl ofta. Men 20 på raken… då måste det ju handla mer om att vrida ur så mycket pengar som möjligt ur stoet än att tänka på hästens hälsa. Det är min mening.
Jag skrev inte att 20 var en gräns, utan att man då börjar nå den. Såg i en tidning ett jättefint sto på 23 år med föl, såg ut att vara i fint hull.
Äldre ston kan ha svårare att hålla hull när de har föl vid sidan, även med en bra foderstat, ett allmänt begrepp; de blir urtuttade. Det är viktigt att se till att alla ston är olika, endel är rena bäbisbakare och endel måste man hålla mera uppsikt över.
Bild på hingsten med sina ston:

Jag läste någonstans om ett sto som fick föl tills hon var 27 år;) Hon hade nog fått typ 14-16 föl eller nått sånt, kommer inte riktigt ihåg..
Jag ska snart ta emot ett sto på 20 år som ska betäckas med min hingst. Hon har haft två föl tidigare, är i bra hull och rids nästan varje dag.