nu och då + exteriör?
Jag vet att han inte är korrekt uppställd, men kanske kan ni kunniga se lite riktlinjer.. är han en ok ridhästmodell eller är han byggd så han borde ha slaktats när travet inte fungerade (exteriört då bara.. världens underbaraste ridhäst oavsett exteriör juh :P)?
Och så vill jag ju passa på att visa bilder från när han började ridas ordentligt och nu. Har jag visserligen gjort tidigare en gång, men nu är det nya foton ^^
Kaske de tidigare fotona säger något om exteriören som de nya inte visar?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kan inte se nåt fel på honom som ridhäst :) Han ser ut att va underbar dessutom. Riktig fin och blank!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Fin han har blivit, ser ut att höra ihop mer nu, mer kompakt liksom. :)
Ser fint ut, nu ser han mer ridhästmusklad ut än innan.

Han har muskler sig men, exteriör är vinklar och dom ändrar sig inte, det kan dom inte göra.
#1+2+3 Tack :) Kul att höra!
#4 Jag vet, det var därför jag skrev ''Kaske de tidigare fotona säger något om exteriören som de nya inte visar?" , vinklarna och benen kanske syns bättre på dem.
Men varför ger du ingen bedömning när du nu tittat och kommenterat? Jag vill ju ha en exteriör bewdömning, att säga att vinklarna inte ändrar sig säger inte mycket i sammanhanget..

på bilderna ser vinklarna bra ut (men det vet du redan #5 jag vet att du ser själv) 45 grader på bogen och rätvinklig triangel bak, vad jag kan se lite svårt eftersom ingen bild är rakt från sidan och med en häst som står still.
#6 Tack för bedömningn :)
Och nej, det vet jag faktiskt inte alls det själv. Jag är inte bra på vinklar och sådant, har läst om det på skolan för 5-6 år sedan men aldrig riktigt fått grepp om hur det ska vara och känner mig inte säker på de gissningar jag gör. Jag bedömmer hästars utseende helt efter mitt estetiska sinne, inte efter hur de ''ska'' vara för ridning. Lite har man snappat upp, som att kortare ryggar osv är mer ridvänliga, men utöver det när det kommer till vinklar, halsansättning, benställningar osv är jag helt utelämnad till mitt estetiska sinne om vad som är snyggt snarare än vad som är bäst.
Hästens rörelser, samling osv har jag lättare för eftersom jag länge varit och är mer intresserad av det och av att förstå det rent teoretiskt. Där har jag läst på mer och lagt mer energi på att försöka förstå.

Hästens exteriör hänger ihop med förmågan hos hästen att samla sig.
När det gäller körhästar och ridhästar så ska vinklarna vara dom samma för att hästen ska prestera och hålla för arbete. Skillnaden är bara egentligen att ridhästen har något kortare rygg än körhästen men ridhästen får inte ha för kort rygg då får inte sadeln plats och körhästen ska inte ha för lång rygg heller för den.
ok, tack.