Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7563 ggr
JennyR
0

Stübben bomvidder - behöver tips :)

Jag fick hem en ny pålla igår, och letar nu febrilt sadel :)

Nu har jag hittat två mkt intressanta sadlar från mitt favvomärke Stübben, en i bomvidd 30 och en i 29. Båda finns långt från mig, så jag kan inte testa om de ligger bra, så jag måste chansa…

Nu till frågan: Hästen är väldigt tunn och omusklad, av en mkt feminin och ädel modell (tänk tunt fbl eller tunt vbl). Hur är Stübbens 29:a, är den ultrasmal eller är den normal mot smal? Jag fårstår ju såklart att det är omöjligt att veta exakt utan att prova på henne, men rent generellt, vad tror ni?

Min förra Stübben var en 31:a, men jag har inte ridit ordentligt på säkert 8 år, så man kommer ju inte riktigt ihåg så att man kan jämföra :)

halludu
0

Är det inte bättre att ta den större storleken då och lägga fårskinnspadd emellan om hon ändå kommer muskla sig mer sen, då kan du ju ta bort padden? : )

JennyR
0

#1 jag funderar i samma bana :)

(Min förra häst hade jag en i bomvidd 31, den var ngt för vid för henne, men jag hade en padd under och då låg den bra. En sadelutprovare tittade på passningen och tyckte att den låg såpass bra trots den ngt vida bommen, att jag inte behövde byta sadel. Jag hade den till hästen i flera år och hon hade aldrig några problem :) )

Tarragona
0

Du vet inte vad den haft för stl innan du fick hem hästen?
Om jag va tvungen att välja hade jag sagt som ovan hellre den vidare än att riskera att den är för smal.

sahara86
0

Jag skulle inte chansa på att ta någon av dom. Har du ingen möjlighet att låna en Stübben någonstans och prova? En sadelutprovare kanske vore bra? Vet/tror du att Stübbens bom/modell kommer ligga bra på den nya hästen? Jag skulle inte ta den smala modellen och riskera att den är för smal, men jag skulle inte heller ta den vidare bommen och fylla upp med paddar. Då skulle jag istället se mig om efter en Wintec, Griffin eller annan sadel som man kan byta koppjärn på tills hästen har musklat sig och man vet vad man behöver för sadel.

JennyR
0

Nu har jag testat en kompis Stübben med 30 i bomvidd, och den var lite bred, men låg bra. Fick även tips om en Prestige typ en mil härifrån, som jag ska prova, måste ju passa på när den är så nära :)

Självklart vill jag ha en sadel som ligger optimalt på hästen, helst en stübben Oskyldig, men hittar jag en annan som ligger som gjuten så är jag ju inte låst till ngt märke. Det vara bara det att de två sadlar jag hittat på annons låg så bra i pris, därav bomviddsfågan :) Men efter dagens testning så har jag ett bra hum om Stübbens bomvidder Glad Tack ändå för svaren :)