Hyra häst
Hej.
Jag ska hyra Dponny - häst i sommar och fixat stall och så.
Jag ska hyra i en vecka och har lite frågor :)
1. Är det viktigt med transportskydd? Nack/fördelar, jag har sett vissa transportörer som vägrar köra häst med skydd.
2, hur ska man lättast släppa ihop hästar som ska vara tillsammans i 1 vecka?
3. Tips på saker man kan hitta på i stallet med eller utan häst.
Jag kommer ju rida 2-3 gånger dag och promenera lite och sånt men tänkte bara på lite tips på roliga saker, kommer ju vara i stallet minst 7 timmar ^^
4. Om jag bara har hage till hästen med andra hästar, hur mycket hö/kraftfoder bör jag ge, den motioneras ju varje dag ganska mycket :)
Jag har hyrt häst förut och har ridit i 8-9 år på ridskola och när jag var liten så jag är ingen nybörjare.
Jag hyrde förra året men då med en kompis, nu ska jag hyra ensam och har inte riktigt koll på allt och dessa saker var inga problem förra året då de inte gick med andra hästar och vi hade då inga transportskydd pga ett problem som var.
Tacksam för svar :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
1. Jag skulle aldrig ens fundera på att transportera häst utan transportskydd. Då innebär det att jag har ordentliga och höga transportskydd på alla fyra benen, svansskydd, lädergrimma och säkerhetsgrimskaft.
2. Om de endast ska vara tillsammans i 1 vecka skulle jag hellre dela av marken. För en så koret period tycker jag det är dumt att släppa ihop med nya hästar och utsätta alla för en större skaderisk.
3. Av nyfikenhet undrar jag varför du ska rida 2-3 ggr/dag? Får inte hästen någon vilodag. I stallet kan man städa, tvätta inredningen, damma och plocka iordning allt så det är som det ska vara hela tiden - rent och fint. Du kan rykta hästen extra länge osv.
4. Eftersom jag inte vet något om hästen, vad den behöver eller vad fodret har för analys kan jag inte uttala mig om vad den ska ha för foder. Jag tycker du ska ta reda på det av dom du ska hyra av och på så sätt ge hästen det foder den är van vid att få. I regel tycker jag man ska ge ordentligt med grovfoder och vara sparsam med kraftfodret.
Är bättre att linda benen än att köra med trasnport skydd. Många hästar tycker det är obehagligt med trasnportskydd och då gör de mer skada än nytta.
Ska du bara ha hästen i en vecka så tycker jag inte att du ska släppa ihop den med någon annan häst.
2-3 gånger/dag låter mycket. Hästen bör inte rida första dagen, promenad andra dagen. Sen rida om hästen är lugn.
Hur mycket kraffoder den ska ha vet ägaren till hästen bäst.
Lite nyfiken, varför ska du bara hyra hästn en vecka? Hinner ju inte så värst mycket med den då..
#2 Nej det är inte bättre med lindor än transportskydd, men visst är det viktigt att träna och vänja hästen vid transportskydd för att det inte ska vara obehagligt. Men det tycker jag är ett ansvar som hör till.
1) Ja, man ska ha transportskydd. Det skyddar, så jag ser inga nackdelar och jag ser ingen anledning till att köra utan.
2) Som någon annan skrev tycker jag inte man måste släppa ihop hästar under 1 vecka, en hage bredvid är bättre när det bara är för några dagar.
3) 2-3 ggr tycker jag är för mycket att rida per dag, varför göra det? Första dagen/dagarna bör du inte rida hästen eftersom det är mycket nytt med en flytt. Kan du inte hyra hästen och låta den vara kvar hemma? För en veckas tid är det mer jobb och mer förvirrat för hästen att behöva flytta än om du har den en längre tid.
4) Vad och hur mycket hästen ska äta får du fråga hästens ägare. Det är inte rätt mot hästen att hitta på egna foderstater så plötsligt och under så kort tid.
Lycka till med hästen!
Jag säger som de andra:
Transportskydd = Ja
Släppa hästen med andra = Nej
Att rida 2-3 gånger om dagen är för mycket, 1-2 gånger är bättre och då ska det inte vara hårda och tuffa pass (för då räcker det en gång om dagen max enligt min åsikt) utan det ska vara som en liten skogspromenad med lite trav och lugn galopp men mest skritt =) Avslappnat helt enkelt. Att börja rida hästen direkt tycker jag inte om, vänta hellre (vilket jag vet är svårt då den bara är där en vecka) några dagar så att hästen hinner vänja sig någorlunda vid miljön, gå på promenad och pyssla med hästen de första dagarna =) När du inte rider finns det mkt att göra, finns alltid något som kan göras rent, smörjar etc.
Foderstat = Upp till ägaren att bestämma och fråga då du bara ska ha hästen en så KORT tid och såklart vet ägaren bäst vad som gäller.
Lycka till!

Hittade ett par jättefina transportskydd, bör jag köpa de? de är begagnade men använt typ ingenting och kostar samanlagt med frakt 150 :)
Jag vet vad som är hur mycket att ridas, det beror självklart på hur mycket hästen orkar.
När jag menar 2-3 pass kanske jag menar 1 skrittur, ett pass och uteritt och promenader.
Vi får helt enkelt se hur det blir och såklart hästen får vilodag, absolut :)
Tänkte om någon visste något man kan hitta på, löshoppa,longering, tömköra och sånt.
Ingen behöver kommentera hur jag ska rida för det vet jag själv.
Kanske ev ska hyra 2 veckor.
Tack för svaren :)
Rest in peace Valkyrie!

Hittade ett par jättefina transportskydd, bör jag köpa de? de är begagnade men använt typ ingenting och kostar samanlagt med frakt 150 :)
Jag vet vad som är hur mycket att ridas, det beror självklart på hur mycket hästen orkar.
När jag menar 2-3 pass kanske jag menar 1 skrittur, ett pass och uteritt och promenader.
Vi får helt enkelt se hur det blir och såklart hästen får vilodag, absolut :)
Tänkte om någon visste något man kan hitta på, löshoppa,longering, tömköra och sånt.
Ingen behöver kommentera hur jag ska rida för det vet jag själv.
Kanske ev ska hyra 2 veckor.
Tack för svaren :)
Rest in peace Valkyrie!

1. jag har alltid trnapsorskydd, nackdelar ä att dem kan åka av i transporetn men har man en lugn häst är dte inga problem.
2. ska dem baar vara tsm i 1 vecka hade jag inte haft hästarna tsm utan haft dem ihage bredvid, onödigt stor skaderisk för 1 vecka bara(utgår efetr hur "välkommnande" min pissemärr är).
3. putsa saker, städa extra fint, mocka hagar, tvätta ryktborstar. 2-3 rejäla ridturer om dagen låter för mkt.
4. svårt att utfodra ästen om den går md andra då andra också kmr äta av dte antagligen. då får hästen stå inne och äta själv. omöjligt att säga hur mkt mat den behöver utan att ha sett den m.m.

8# somsagt menar jag absolut inte 3 rejäla, då menar jag kanske 1 kort uteritt, 1 dressyrpass och skrittpromenad barbacka kanske :)
Skillnad på det och 3 hårda dressyrpass ;)
Rest in peace Valkyrie!

#9 Hade det varit jag hade jag ridit ett pass (med träning eller uteritt) om dagen och kanske lekt med hästen en gång. Man kan ju göra så mycket annat än att rida, precis som det sagts i den här tråden :)
#3 Varför är inte lindor bättre?
Du har ju fått svar på det mesta, men något du borde gör med hästen är att gör olika NH övningar! Det är det bästa sättet att komma nära din häst.

14# Ja gärna, snäll du är :)
Jag ska nog köpa transportskydd.
Jag ska som sagt rida 1-2 gånger och kanske en liten barbacka promenad så det är inte så hårt eftersom mycket blir att bara lulla runt i skogen och ett rejält pass.
Jag vet självklart när det är för mycket.
10# exakt, jag vill ha mer tips ang lekar m.m
Sedan detta med hagen, tror stallplatsen var att de fick gå med deras hästar och det verkade ju jättebra. Om man hyr häst så är ju det också risken man får ta men jag ska höra mer med de ang hagen.
Om det finns en till hage, tycker ni hästen ska gå ensam då? utan att kunna busa och bara vara med andra hästar?
Det är ju viktigt att de inte står ensam i en hage…
Rest in peace Valkyrie!

#15 för bara ett par veckor kan hästen gå ensam, det är inte farligt=) min har gått ensem den största delen av dem senaste 2 åren och hon stormtrivs!

16# Okej men om det inte finns egen hage får de gå tillsammans.
Hur tycker ni då vi ska släppa ihop de? =)
Rest in peace Valkyrie!
#11 För transportskydd går längre ned mot hoven samt högre upp över knäet, de är i rejälare/tjockare och mer stötdämpande material. Lindor anser jag används vid viss ridning eller stallbandage och sådant, inte för transport där det är viktigt med bra skydd.

#17 finns där en hage bredvid kan den gå där ett par dagar annars så släpp bara in efetr dem nosat på varandra mellan staket.
fast åker den hästlastbil med en del företag får man inte ha transportskydd och inte täcke.

20# Varför inte? funderade på det, såg ett företag som inte vill ha transportskydd och täcke :)
Håller med 18 om att det skyddar ju mer, jag ska i alla fall köpa ett par skydd :)
Rest in peace Valkyrie!
För att transport skydd kan glida av. Därför är det bättre med lindor och boots eller vanliga benskydd.
Hästarna kan bli svettiga med täcken, och det kan fastna, åka av..
Därför en del väljer en del företag att ha så.
Fast bättre att fråga företaget varför just dem säger nej till täcke & transportskydd, så får du veta säkert varför de inte vill. :)
om man ska ha lindor bör man tejpa dom. många anser att det är bättre om hästen åker "naken" för det kan minimera risken för skador det med, när jag transpoterade min med ett företag sa dom att dom har rätt tempratur i släpet så därför får man inte ha täcke, sen att det det var säkrare att åka utan transportskydd/lindor, jag kan ha fram på mina hästar om dom är bakskodda annars kör jag ofta utan, och aldrig haft nått problem om jag inte ska åka väldigt långt

Förut när vi tävlade mkt och därör åkte väldigt mkt transport hade vi aldrig skydd eller täcken. Skydd hade vi inga behov av då de mest bara är i vägen när hästarna står stadigt och täcken la vi bara på svettiga hästar.

#23 Allt det beror väl på hur man lindar?? Vet inte vad ni lindar med eller har för paddar under men det går att linda bra både ner till hoven och över knät bara man gör det på rätt sätt!! Är inte ägaren mån om att hästen åker med skydd så att denne kan låna ut ett par lindor/skydd till dig?
//Mickan

26# sånt får man ju fixa själv, jag kommer hämta hos någon som hyr innan mig.
Rest in peace Valkyrie!
#27. Fixa själv? Vad får du med för utrustning till hästen då?

28# Tranportskydd får man ju såklart fixa :)
Jag får grimma, träns & sadel :)
Jag har massa utrustning, träns, grimmor, täcken och massa schabrak och nödvändiga saker :)
Hittade som sagt ett par skydd, de är typ fyrkantia och man lägger ut de vanigt, är de bra?
Rest in peace Valkyrie!

#29 har sådana skydd till min ponny och dem funkar utmärkt på henne=)

30# Okej vad bra, det är ju liksom ingen form på de :P har du bild?
Rest in peace Valkyrie!

30# Okej vad bra, det är ju liksom ingen form på de :P har du bild?
Rest in peace Valkyrie!

#32 nej inte på henne=) från hööks..http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610626&deptid=108&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

33#v Ja tac, det var exakt sånna typ :)ska köpa de för 150 med frakt och så =)
Rest in peace Valkyrie!

#34 dem funkar helt ok, ska köpa höga transportskydd sedan när jag vet om hon inte kmr avlivas.

Okej, men de fungerar att ha eller?
Vad tyxcker ni andra?
Rest in peace Valkyrie!

#36 dem fungerar, ska köpa nya för att matcha hennes transport täcke oc så bara^^

37#Okej så inte för att de är dåliga eller så? :)
Rest in peace Valkyrie!
Ska du ha sånna är det bättre att du lindar.
Ska du ha transport skydd så ska de vara höga & formade skydd.

#38 nej, dme är inte dåliga. bra att ha på hästar som inte är vana vid höga skydd heller. som sagt, ska byta bara för att matcha färgen

Okej men då köper jag nog de, de sitter inte lösa eller så?
Rest in peace Valkyrie!

#41 nej, inte dem jag har, täcker även hovarna en hel del. funkar super på min dam^^

Vad finns det mer att hitta på, tycker det känns lite onödigt att köpa gjord för en vecka ^^
Och longering lika så egenligen eftersom jag inte vill göra det pga en anledning.
Det finns ju NH, promenader, smörjning men skriv gärna mer tips :)
Rest in peace Valkyrie!

#43 mocka hagen, städa i sadelkammaren, tvätta ryktborstra, tvätta hästen.

44# Vi kommer typ inte behöva mocka hagen eftersom det är flera hästar där, 10-tal :)
Rest in peace Valkyrie!

#45 dest mer att mocka ju! =)

46# Ja men det är typ inte jag som sköter mockningen :)
Mer tips :)
Rest in peace Valkyrie!

#46 man kan mocka ändå^^ om där är någon du känner i stallet kan ni ha ex rykttävling. =)
Finns ju även löshoppning ^^

49# Ja det har jag absolut funderat på :)
Rest in peace Valkyrie!