Hyra häst
Hej.
Jag ska hyra Dponny - häst i sommar och fixat stall och så.
Jag ska hyra i en vecka och har lite frågor :)
1. Är det viktigt med transportskydd? Nack/fördelar, jag har sett vissa transportörer som vägrar köra häst med skydd.
2, hur ska man lättast släppa ihop hästar som ska vara tillsammans i 1 vecka?
3. Tips på saker man kan hitta på i stallet med eller utan häst.
Jag kommer ju rida 2-3 gånger dag och promenera lite och sånt men tänkte bara på lite tips på roliga saker, kommer ju vara i stallet minst 7 timmar ^^
4. Om jag bara har hage till hästen med andra hästar, hur mycket hö/kraftfoder bör jag ge, den motioneras ju varje dag ganska mycket :)
Jag har hyrt häst förut och har ridit i 8-9 år på ridskola och när jag var liten så jag är ingen nybörjare.
Jag hyrde förra året men då med en kompis, nu ska jag hyra ensam och har inte riktigt koll på allt och dessa saker var inga problem förra året då de inte gick med andra hästar och vi hade då inga transportskydd pga ett problem som var.
Tacksam för svar :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
1. Jag skulle aldrig ens fundera på att transportera häst utan transportskydd. Då innebär det att jag har ordentliga och höga transportskydd på alla fyra benen, svansskydd, lädergrimma och säkerhetsgrimskaft.
2. Om de endast ska vara tillsammans i 1 vecka skulle jag hellre dela av marken. För en så koret period tycker jag det är dumt att släppa ihop med nya hästar och utsätta alla för en större skaderisk.
3. Av nyfikenhet undrar jag varför du ska rida 2-3 ggr/dag? Får inte hästen någon vilodag. I stallet kan man städa, tvätta inredningen, damma och plocka iordning allt så det är som det ska vara hela tiden - rent och fint. Du kan rykta hästen extra länge osv.