Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 320 ggr
LinneaG
0

Hålla igång - Ryttaren

Hallo!

Märkte när jag provred i Lördags att jag inte har 'ridit' på längre,
Har träningsvärk i både ben o axlar.

Hur håller ni igång? Om ni har ett uppehåll i ridningen eller så?
Någon speciell träning som är bra när man rider?

/Linnea

Linda
0

Det är bara och ta tillfället i akt när du kan rida.

Men spinning och vanlig gym träning är bra också.

MVH Linda

Wanilj
0

har inte du ett varmblod? har du henne avställd eller kanske vintervila?Flört jag får gå in på din sida igen!!

LinneaG
0

Jo, jag har ett vbl. Men det är inte så ofta jag rider ordentligt. Oftast blir det bara skritt turer.

Wanilj
0

aha.. ok… då blir det inte så mkt kondis!! Jag skulle nog åka av så otränad är jag idag!Skrattande

Eve
0

Usch, jag hade samm,a problem när jag hittade min foderhäst. Haha, jag var så otränad att när jag skulle rida lätt så satt jag på bakvlvet. HAHA!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

reddie
0

En prmenad i rask takt lite då och då skadar ju inte…

Man kan göra lite enkla rygg och mag övningar som man kan göra hemma då man har tid över.

Wanilj
0

Jag har ett helt tv-shops gym hemma:o) bun trainer.. gummiband..magmaskiner…cykel..hantlar.. hur mkt ids man tränaHemlis

LinneaG
0

Jo, promenader blir det ju. Går fram o tillbaka till stallet några ggr i veckan, det är kanske 2-3 km. Sen till skolan o så.

Ska försöka investera lite på ett 'hemma gym'.

gejsa
0

Jag gör ingenting utom att rida och mocka förstås. Det räcker för mig. Orkar inte mer.

Wanilj
0

Nää.. ska jag börja med distans på sikt måste jag ut och jogga samt träna lite mer bålstryka.. annars blir jag som en säck potatis!!:o)

[slo]
0

Jag gymmade förut, bara att koncentrera sig på att träna ben och axlar :) Nu när jag inte rider lika regelbundet längre ska jag försöka simma 3-4 dar i veckan iaf, och gymma 2 kanske… Får väl se hur det blir med det bara Oskyldig Men man vill ju försöka bli snygg till sommaren med, hehe ;o)

jen
0

jag  tränar på gym 3dagar/v pga min fibromyalgi. utan träningen skulle jag inte orka el kunna rida  alls pga värk Fundersam

glöm ej att stretcha efter ridningen

Matilda
0

Före jag flyttade tränande jag fotboll 4 gånger i veckan, samt ett spinnpass per veckan. Numera tränar jag ingenting, utom att jag rider 4 gr i veckan och mockar och pysslar på i stallet. Och vilken skillnad jag märker, orkar mycket mindre. Men så fort det blir lite varmare ute blir det löppass som gäller Flört

Sessan
0

De dagar jag inte rider håller jag till i mitt "hemmagym" samt ränner till andra gym o spinnar benen till gele. Stretcha gör jag typ varje dag, så de blir ingen tränisgvärk för mig. Jag brukar också motionera med hundarna. De så skönt att röra på sig och låta kroppen jobba, det ger mig en tillfredställande känsla. Ok, fast vissa dagar kan ja vara extremt lat också, då är det chipspåsen och tv som gällerFlört

#12Vad är fibromyalgi? Låter inga roligt alls!

jen
0

#14 värk i olika ( minst 11 av 18 triggerpunkter).. dvs muskelfästen. finns ingen förklaring till sjukdomen vad man vet och inga prover som visar det, man har ont till o från på olika ställen på kroppen. en del dagar är man liggandes tex pga migrän, andra dagar kan man ha ont på andra ställen osv…

gejsa
0

Men herregud räcker det inte med att rida?? Jag tycker att man får jättemycket konditon och motion av att rida.Förvånad

Sessan
0

#15Usch, låter inte trevligt. Hoppas det nu finns nåt du kan ta för att lindra värken annat än träna. Sånt kan vara väldigt frustrerande.

#16 Säkert räcker det för de flesta människor men int för såna som jagGlad Jag började träna för att jag tyckte jag var för smal så jag ville åtgärda det med muskler och övrig träning. Sen blev jag "hooked" och nu kan jag inte sluta. Men nu när jag tänker på det så har jag faktiskt ibland fått sjuka magmuskler av att rida, beroende på hur jag ridit då. Och de gångerna jag har varit riktigt otränad har jag fått stingn.

jen
0

jo, det finns ju starka värktabletter som är långtidsverkande som tur är, men man får se upp med magen….

gejsa
0

Du har väl ung som jag också då. Jag har ju ständig värk i hela kroppen.

jen
0

#19 ja, troligen Ledsen har du också tagit 1000 tals prover där inget hittas?

jo
0

Jösses vad ni är duktiga ! för mig så får det räcka med ridningen, rider ca:4 ggr per vecka på min pålla, och då 2 av dessa ggr minst 1,5 - 2 tim dom andra ggr ca. 1 timme, resten av veckan består av hemma arbete så som trädgård,städning,tvätta,jaga mina barn som aldrig visar sig mm, plus att jag har ett heltidsarbete, tycker att detta får räcka, och nä jag har ingen träningsvärk, däremot är jag f`n trött på kvällarna går upp varje veckodag 04:15 och sängen kl:22:30

jen
0

#21 oj!! precis så fullbokade dagar hade jag förut innan jag blev sjukFörvånad   men orkar du??? att bara sova ca 5timmar… det va inte mycket.

jag sov iallafall MINST 7

jo
0

Ja du ! det är inte mera heller, det är många som undrar hur jag orkar, men saken är den att när jag är i stallet så är det sådan avkoppling för mig så det är väl det som gör att jag orkar resten, ofta tar jag också morgon fodringar det är underbart att sitta med hästarna och äta sin frukost.

gejsa
0

#20# Nej jag tog inte så många prover faktist. Jag propsade på röntgen av rygg, nacke och axlar. Vips så såg dom vad det var för fel.

Wanilj
0

Vad var det för fel?? Jag har inte lusläst så svaret kanske står längre upp!! Fibromyalgi?

Wanilj
0

Jen och gejsa- vilka typer av behandling har ni testat? Finns det ngn typ av kost som är sämre eller bättre?

Har en släkting som har både bindvävs och ledgångsreuatism.. det är ju inte samma sak men hon blev mkt mkt bättre när hon slutade med gris och minskade intaget av rött kött samt började äta mkt mkt grönt..

jen
0

#26 jag har tagit många prover, samt testat nervbanor hos neurologen utan att det visat någon avvikelse, det är sjukgymnastik och värktabletter som gäller för mig =(

gejsa
0

Jag har inte fibromyalgi. Jag är utstliten för fort. Var utsliten till över hälften i diskarna när jag var 27 år gammal. Två kotor har växt ihop i nacken.  En lös benbit i knäet. Scolios i ländryggen. Sedan har jag haft foglossning i ett helt år. Då fick jag nabbar i höften. Läkarna vet inte varför jag har blivit sådan.

jen
0

är det som benskörhet du har?

gejsa
0

Nej, det har jag inte. Isf skulle jag ju bryta ben och armar lätt. Men det har jag aldrig gjort. Läkaren har inget ord för min sjukdom. Den var konstig sa han. Antagligen slits jag fort eller också så är jag född sån. Antagligen det sista.

jen
0

ja, det är verkligen jobbigt när man aldrig får förklaring till de problem som man har.

gejsa
0

Nej, men det är skönt att dom syns iaf på röntgen. Så inte folk tror att man simulerar. Vad sa läkaren förr Tgk eller något sånt. Betyder Tjat och gnäll kärring. Flört

jen
0

mm, så känns det för mig… tjat och gnällspik!

känns som om läkare,sjukgymnaster,arbetskamrater och mest

CHEFEN som bara tror man ljuger… *suck*

emsems
0

jag är nog för lat.. rör mig bara när jag rider.. men det räcker gott för mig. inga länge uppehåll, max typ 3 veckor under sommar och vintervila, å då passar jag på att vila lite själv!