Tjuvridnig
Nu blir jag ganska less!
vi har börjat misstänka att någon är och tjuvrider under nätterna då ett Träns till stallets unghäst (3år) försvann förra helgen. I Måndas städa vi upp Exttra noga i stallet och började hitta Delar av tränset, först hitta vi nosgrimman Trasig undangömt bakom Shabraken.
Sen hittade vi nackstycket tillsammans med hjälptyglarna.
bettet hittade vi i en låda med massa extra kläder. Nu saknas bara sidostyckerna och pannbandet.
Vi upptäckte även att en av bröstorna var trasiga. Och på senaste tiden har han blivit Omöjlig att Longera, han var jätte fin förrut.
Så less man kan bli på människor!
Fruktansvärt
Jag skulle sova i stallet/hagen bredvid hästarna tills jag fick veta vem det var och då skulle det inte bli roligt. Hoppas ni får tag på dem.
Syns det något på hästen (svettmärken eller så)? Jag skulle förr misstänka att någon tjuvlånat utrustning än att man tjuvlånat en häst.

Hemskt :O Om jag var du skulle jag gömma mig och sitta uppe hrla nätterna med en kamera för att ta de j*vlarna på bar gärning och sätta dit dom! Även om man kanske inte alltid har tiden till det. Har du ngn aning om hur ofta och när den/de kmr?

kan det inte vara någon som tar itu tränset o lägger det på olika ställen för att retas då?
riktigt tråkigt om det är någon som tjuvrider.
Om tränset är trasigt och ligger på olika ställen tänker jag snarare på hund eller annat djur som har vart där och lekt… För varför skulle en tjuvridare ha sönder utrustning och sprida runt delarna? I ett sånt läge vill man väl vara diskret och bör ju snarare se till att det såg ut som innan…
Så jag undrar lite som #2, om ni har något annat "bevis" eller tecken som gör att ni misstänker just tjuvridning och inte bara olyckor eller förstörelse? Att hästen blivit svår att longera kan ju bero på många olika, naturliga saker. Det är ju trots allt en unghäst. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#9 Tror inte precis att en hund, eller ngt djur skulle plocka isär ett träns och gömma delarna…
#6 Gömma delarna kan väl mycket väl en hund göra? Dvs ta det från en plats till en annan… Och med tanke på att flera delar var trasiga så är det väl inte alls omöjligt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#7 Men lägga ngt mellan täcken? Inte en chans enligt mig.

#7 Dessutom så borde det vell ha funnits tandärken på lädret?
#8 Det står väl ingenstans om att det låg mellan täcken? Bakom schabrak däremot…
Jag säger absolut inte att det är så, jag försöker bara se lite fler möjligheter, då jag inte ser varför en tjuvridare skulle ha sönder utrustning.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#10 Oops. Hade för mig att det var ngt med täcken.

En hund kan det väl inte vara som bettet låg i en låda? :P
Idiotiskt folk som håller på med saker de inte sjävla har anledning att röra! :@
Undrar verkligen vad som hänt!
#12 Det beror ju helt på, vissa lådor är utan lock.
Som sagt, jag går bara efter möjligheterna med den infon vi fått, sen vet ju inte jag om hjälptyglarna befinner sig på en instängd plats, eller högt upphängt, eller om lådan har lock och står på en högre hylla… Är det så är det ju självklart ingen större chans att det är något djur, men det bör ju trådskaparen själv veta och kan säga i så fall. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
tror inte att det är tjuvridning utan bara nån som tycker det är kul att retas, vi har själva haft sånna hos oss men dock öppnar boxdörrarna mm, men att tjuvrida en 3åring mitt i natten tror jag inte, hästen kan dock ha blivit spänd om det är okända som springer runt i stallet/hagen.
Har ni sett flera spår på hästen? För det vore korkat av en tjuvryttare att stöka ner och ha sönder.
Jag har Faktist tänkt på olika alternativ oxå Men ett djur kan det inte vara eftersom detta skedde mellan 23.30-10.00 och dörren till sadelkammaren har varit stängd och utrustningen har hängt högt uppe (Når knappt själv upp..). De är sant att det kan vara någon som lånar utrustningen men närmaste stallet ligger 15 min ifrån vårat.
Hästen har faktist varit svettig och även blivit lite skygg.
#16 Det låter konstigt att även om det är någon som tjuvrider att de skulle slänga tränset hur som helst, men å andra sidan lär det ju inte varit någon räv eller liknande då tränset borde vara brutalt sönderslitet för att kunna dela på sig. Men en hund låter väll som det troligaste med att de gömmer saker.
Kanske kan du lägga in några bilder på de skadade delarna osv?
Men annars så kan du ganska så enkelt se om någon tjuvrider din häst, kratta noga vid in och utgångar av stallet (ev hagarna om det är där hästen varit). Om du inte själv är först/sist från stallet så försök fråga runt lite, be dem som är först kolla om de ser några hovspår i gruset. På så vis kan du se om någon häst varit ute eller inte. Jag tror inte förövaren tänker på att det är krattat eller att kratta efter sig heller.
Hakuna matata!
Ni kanske kunde testa att låsa hagen och stallet ordentligt när ingen är där?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#18 det är Lösdrift och Stallet är inte i så fint Skick. Endast foder rummet och sadelkammaren går att låsa om man är uppfinningsrik. men vi ska, nu efter att vi börjat misstänka detta sätta lås på Hagarna
usch vad jobbigt om det är så… Håller tummarna att det är något annat och att ni får ett slut på det hela :D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#19 Ja för vad det än är så verkar det som en bra ide att låsa…
lurvponnyn.vimeddjur.se
Knyt en lite sytråd eller liknande där det inte syns på grinden/dörren till lösdriften och/eller dörren till sadelkammaren och/eller mellan utrustningen och hängaren. Då ser ni om någon har öppnat dörrarna eller lyft ned sakerna. Då kan ni också se om någon haft ut utrustningen men inte hästen och tvärt om. Fast det vill ju till att du eller någon som vet är först på plats och kollar trådarna.
Jag tänkte mest att någon "lånat" utrustningen och haft sönder den och sedan försökt gömma bitarna för att inte bli upptäckt. Det verkar konstigt att tjuvlåna en häst mitt i natten. Otäckt att misstänka och inte veta.

Eftersom jag är utrustad med en rejäl portion katastroffantasi måste jag utfärda en varning mot att låsa utrymmen eller hagar där djur vistas. Vid händelse av brand eller annan nödsituation kan mycket tid förloras om man måste fara runt och leta efter en nyckel. Jag far t o m så klena stängningsanordningar till boxarna att hästarna ska kunna ta sig ut om stallet börjar brinna.

Vi hade problem med småinbrott i grannskapet då några besvärliga drogmissbrukare rörde sig i krokarna. Det hjälpte inte med polisanmälningar heller, så vi köpte en övervakningskamera som endast tar foton när något rör sig på gården. Vatten och dammsäker. Den kostade några tusen, men det är väl ingen kostnad om man jämför med vad en förstörd ridhäst kan kosta? Eller trasig utrustning?
Tack För Tipsen, vi har nu stoppat lås till sadelkammaren, och på grund av riskerna som #23 nämnde (tänker i samma banor som dig dära) så har vi behållt grimmorna och de Viktigaste utanför.
Stallägaren har börjat fundera på att skaffa ett övervaknings system men vi får se hur det blir med den saken :)
kan man inte lägga en pinne eller något i kanten på dörren så när den öppnas så går den av= man kan se om nån varit där

gör oss uppdaterade med hur det går sen :)
#26 då tror jag en sytråd är lättare och mer Diskret ;)
#27 jag ska göra det om de händer någonting :)
Jag skriver så jag också får veta om något mer händer.. Låter verkligen inte kul att misstänka sånt.. Vad säger stallägaren? Bor dom på gården? Har dom hört/sett något under natten? Är det bara dig det drabbar eller är det fler i stallet som råkat ut för liknande grejjer?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#26 dom som har stallet hyr bara stallet och han som äger Stallet plus husen som hör till bor på gården max en helg per månad men dom som hyr stallet bor ca 700 meter ifrån. det är ingen som har hört/sett någonting anorlunda. Egentligen så har detta inte drabbat mig alls (som jag vet) eftersom det inte är någon av min utrustning som har fått någon skada men jag kan ju inte säga helt säkert. Det står 7 hästar i stallet och alla förutom min ägs av samma ägare så ja :)

Jag lämnar ett avtryck här eftersom jag vill veta hur det går. Hemskt om någon gjort så…
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Foljer garna traden…
Lite nyfiken bara, men hur låser man en hage?
OM det är någon som tjuvrider så kanske de håller sig i hagen och rider.. men lås sadelkammaren så lär det ju märkas ganska snart.

#33 Jag tror att man satter hanglas pa grinden?
funderar på om det har hänt min ena häst.. halva täcket är borta, hästten vill knappt gå ur hagen (vi har inge ström på) svår att få tag på och blir livrädd så fort det händer något bakom honom och han har aldrig gjort det innan…
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Det spelar nog ingen roll om ni låser hagen, den som rider kan ju lika gärna rida i hagen.. Hos mormor red sommargästerna på hästarna i hagen, man blir så arg på folk som inte kan skilja på mitt och ditt…
Vi hade nattliga besök i stallet, så vi satt upp larm och kamera, det interäffade en gång till därefter, men efter det har det vart lungt.. Nu sitter det ju även skylt uppe att det är videobevakat..
Som #36 så kan du ju skaffa övervakningskameror men det är väll ganska dyrt? :P
Därför är tipset att bara sätta upp skyltar att (sånna man köper :P )
det är videoövervakat men det egentligen inte är det. För tjuvridarna vet ju inte om det är det eller ej så då skrämmer man ju bort dom! =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
som många andra skriver så kan man ju faktiskt ta sej in i hagen även fast man låser grinden inte så svårt att krypa under tråden
Hemskt om det skulle vara så att någon fått för sig att tjuvrida. Vi hade faktiskt några tjejer som tjuvred om nätterna på ett stall där jag jobbade som stallvärdinna för antalet år sedan. De lyckades förstöra en av hästarna rejält men deras föräldrar fick tillslut stå för kostaderna av omskolningen av hästen.
Jag måste bara säga som tidigare är sagt att jag tycker att man skall vara Väldigt försiktig med vart man låser när det handlar om liv. Man vet aldrig vad som kan hända!
sätt upp många trådar i hagen så man inte kan krypa igenom! och ta bort handtagen på grinden så man inte får upp den utan att stänga av strömmen på hagen :)
340 typ sätta 2 fårnät på varandra ;)
#40 typ sätta 2 fårnät på varandra ;)
Inte fårnät i hästhagen!
Läskigt med tjuvridning. jag skulle skaffat en kamera. Vart bor du? Jag har en att låna ut.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Tack för alla tips verkligen, Vi har ju somsagt satt upp Lås på sadelkammaren. Vi har inte märkt av någonting mer just nu som tur är!
#44 jag bor i Luleå :p
#43 shit jag var ironisk
#46: Sorry, fattade inte det
! Jag har sett en häst som fastnade i fårnät och låg större delen av en natt och en halv dag innan den blev hittad.
#47 skojar du :O Fy f*n vad hemskt!
#47 Min kompis häst fastnade i fårnät. När ägaren kom och öppnade hagen för att låta hästarna gå från hagen till boxen för att få sin mat (hästarna går alltid lösa den biten) så stog ena hästen bara kvar utan att röra sig. Han ropade några gånger, gick och stängde in dom andra, tillslut var han tvungen att gå upp och kolla varför hon inte kom. Då visade det sig att hon fastnat i fårnät, men hon stog bara helt blickstilla, trots att flocken gick, för hon är westernhäst som är lärd att man kan fastna och att man då står still.. Hade hon inte gjort det så vet man inte hur det sett ut…
Medarbetare på westernridning.ifokus
#48: Nä, inget skoj. Det var för många år sedan, början på 80-talet, reglerna var inte så stränga. Hästarna gick i en hage med fårstängsel, för bonden hade slutat med får och arrenderat ut betet. De drog en enda taggtråd drygt meterhögt en meter innanför staketet och trodde det skulle räcka, men den här hästen lyckades på något sätt rulla under taggtråden och få in frambenen i nätet och fastna. Jag vet inte om hon fick men för livet, eller om hon avlivades, för hon försvann kort efter det och jag var bara en unge som inte vågade fråga, men det jag minns mest var hennes ansikte. Hon hade legat och kastat sig och en del krossår måste ha gått in till benet på huvudet och först visste de inte om hennes öga var förstört. Och jag minns hur hon stod och hängde med huvudet och såg ut att helt ha mist livsviljan. Det gjorde enormt intryck på mig, för hon var en underbart snäll treåring, svenskt halvblod och det vackraste i världen för mig då. Jag hade hängt i det stallet sedan hon föddes, jag var med när hennes mamma A-premierades med henne vid sidan och jag skulle ha fått vara den som blev uppslängd på hennes rygg när det blev dags att börja vänja henne vid ryttare. Men som sagt, fårnätet kom emellan och hon bara försvann ur mitt liv och jag tordes inte fråga. Men jag tänder till när någon nämner taggtråd eller fårstängsel i samband med hästar!
Det var länge sedan jag tänkte på den hästen jag skrev om i #50, men nu fick jag för mig att Googla henne - jag mindes ju vad hon och hennes mamma hette. Hon levde tydligen till 2006 enligt ASVH, så det kan inte ha varit så farligt med henne
, fast det såg ruskigt ut den gången. Vad skönt att få veta!