NÅGOT JAG UNDRAR ÖVER??
är det till låtet att aldrig låta en häst gå i hage, jobbade lite på ett stall där hastarna aldrig fick gå ut inte ens på somman. dom gick i en skritt maskit i ca 40- 60 min om dagen när dom inte rids.. och rider ganska hårt.. det är tävlings hästar, men det tycket jag är djur plågeri att hästen aldrig får sträcka ut i en härlig hage. dom hade så otroligt stora och fina hagar där. tycker synd om hästarna… hon rider nästan bara i manege och i paddock…
Det finns en lag som säger att hästan ska vistas ute, men om det räcker att det får gå i en så kallad skrittmaskin, vet jag inte
MVH
LINDA THORSSON :)

Det finns numera, en lag om att hästar ska få komma ut en viss tid varje dag. Dock finns det undantag på den lagen. Och man kan hyffsat lätt krypa under den.
oki… tycker synd om hästarna… visseligen va det inget fel på dom nu dom har väl vant sig… dom har haft dessa hästarna i ett halvår
snuttan var kan man se på den "tidlagen":P ä lite intresserad av länge dom måste vara ute våra hästar sover ganska länge:P kan du nån sida dä man kan gå in å kolla? puss
ja, lagen säger daglig utevistelse.
men vissa ridskolor har väl dispens om att få släppa hästarna i ridhus istället har jag för mig

Antagligen hos djurskyddsmyndigheten eller hos jordbruksverket… Kommer inte ihåg.
Jag följde mest med och läste på ordentligt när jag jobbade på ridskolan heltid och det berörde den mkt och när jag red en häst på Ryttarstadion, där hästarna aldrig får komma ut i stort sett…
Men tror det ligger runt 3-4h/dag.
Annars finns det rekenkommtatorer (uhum, min svenska är märklig igen, blir det värkligen så?) som jag någon gång läst med när jag jobbade på ridskolan, är rätt säker på att det var jordbruksverket de kom ifrån och att de vintertid tyckte att det var runt 10-12h beroende på hur många soltimma man hade…
Jen, de behöver inte ens släppa hästarna i ridhuset… Och det finns privatstall och privathästar som har dispans med.
#6 Tro på det, hagarna på på ryttarstadion är ju inte speciellt vackra… :p
Militären har förresten dispens, dom behöver inte släppa ut sina hästar över huvud taget om dom inte vill… Dålig stil!