Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 7971 ggr
Birke
9

Brunst.

Upptäckte igår att mitt sto brunstar, och kom på att jag egenstligen inte vet ngt om brunsten och själva brunst cyklen, eller vad man säger. Därför tänkte jag att alla duktiga människor här inne kan hjälpa mig :)

Hur ofta brunstar stoet, och hur länge varar brunsten? Berätta gärna allt ni vet :)

Lorita
0

Dom brunstar ungefär som vi har mens, med litet uppehåll på vintern eller lite svagare och det är vid brunst dom kan bli med föl

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jackiejohn
0

Detta har ja oxå funderat på, mitt ena sto har man väldigt sällan märk att hon brunstar men när det finns andra sto i närheten syns det tydligt.. ändå har hon gått med en valack? Obestämd

Dom stona ja har nu brunsta tydligt en vecka var ungefär nu senast, och Jackie (som jag haft längst) var mycket korkig i sitt betende.. Ska kanske tillägga att dom gått ihop i 3 veckor endast..de kanske spelar in?

Mitt fjordsto såg eller märkte man aldrig att hon brunsta Skäms

(//Förlåt birke, hoppas de va okej att jag skrev min undrarn här oxå…)

Birke
0

#2 Skriv på du :)

Lorita
0

Normalt märker inte jag av så mycket när mina bruntar heller, det är dom år man ska betäcka som man märker för då är man mer uppmärksam på brunsterna

jackiejohn
0

4# Så att hon korka upp sig och va jobbig att greja med beror kanske på att hon nyss kommit ihop med ett nytt sto?

Lorita
0

#5 det kan mycket väl bero på det nya stoet, jag har en lungn och inarbetad flock en valack 6 och tre ston 7,3 och 1 år, som i stort gått med varandra hela sina liv.

Gronstedt
0

Min brukar det inte märkas på, men de sista veckorna har hon brunstat oftare och mer märkbart. Idag vankade hon längs staketet, skvätte och flirtade med valackarna i hagen bredvid. Är det så att försommarbrunsten är mer intensiv? Det är väl ungefär nu de har sin "naturliga" parningsperiod om fölen ska komma i lagom tid nästa vår?