Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8437 ggr
Zaphix
0

Böjprov

Foderhästen är halt, och böjprov har gjorts. Han är en 18 år gammal travare som sprungit endel på travet och sedan varit ridhäst i 7-8 år. Normalt lite stel alltså.

Han visar hälta på båda fram efter böjprov av veterinär, jag tycker inte det är så underligt på en äldre häst. Nu vet vi vad hältan antagligen beror på, så det försöker vi fixa.

Men det jag ville med tråden var att fråga vad ni anser om böjprov?

Vettig undersökning?

Hur mycket visar det?

Äldre hästar och böjprov?

Använder sig er veterinär av böjprov?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

jag tycker böjprov är bra med en vet som kan dte. min ponny är väldigt tålig och visar nästan aldrig hälta trots rejäl smärta. hon hade glidledsinflammation innan och visade inget på longerprov eller sprang vanligt men på böjprov lade hon sig nästan av smärta, lade bedövning och och gick rent, hade inte visat något obehag i ridning och hoppning. det visar väldigt exakt var smärtan är, tycker dte är bra på äldre hästar också. min vet använder sig av böjprov, anlitar mest bara klinikvetrinär.

Gronstedt
0

Säger som 1, bra om det utförs korrekt av kunnig person. Äldre hästar visar ofta reaktion efter böjning, men är det ingen fara så det går över på några steg. Det är också bra om man har sett hästen böjprovas, så man vet hur det brukar se ut.

ThunderClap
0

Jag anser nog att böjprov är bra. Har svårt att se att äldre hästar skulle visa hälta och ändå anses okej. Liten reaktion som snabbt går över, ja.

Zaphix
0

#3: Nu anses han iofs inte bra. :)

Men brukar markera efter böjprov lite grann, även om han i övrigt är som han ska. Och det ser jag som normalt för en äldre häst som är allmänt småstel i lederna innan uppvärmning.

Jag kan inte springa direkt efter att ha stått på huk med ordentligt ihoptryckta ben, men jag är allmänt stel iofs.:)

Kan böjprov förvärra?

Min och Dackes blogg

Zahara
0

Jag vet inte riktit vad jag tycker…. man kan hitta fel på benen självklart men ibland kan det med bli ett fel som inte finns. Ska jag besiktiga med böjprov tar jag alltid en av de veterinärer jag känner till och brular ha då jag vet att de kan böja. Annars om man har otur kan du få en halt häst pga okunskap.

Äldre hästar visar hälta vid böjprov för det mesta men bara de första stegen, visar de längre är det ngt fel.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tusen
0

Jag anser att böjprov skall användas så lite som möjligt. Att böja i tid och otid kan göra mer skada än nytta. Har man otur kan van böja fram en skada.
Naturligtvis ska inte vem som helst böja sin häst. En välutbildad person med stor erfarenhet är väldet optimala.Privatpersoner tycker jag inte alls ska böja sina hästar.

Äldre hästar skall böjas försiktigt då, som någon påpekade, dessa är äldre och stelare (precis som vi blir då vi blir äldre). Att en äldre häst reagerar på böjprov behöver inte betyda att den har något fel. Den behöver antagligen bara värma upp lite.

Unghästar bör inte böjas alls enligt mig. Så himla lätt att de blir förstörda.

ThunderClap
0

Jag utgår ifrån att bara utbildad veterinär som bör veta vad den gör böjer måste jag tilläga efter inlägg #6

Gronstedt
0

#6: En unghäst som inte håller för ett böjprov? Hur ska den någonsin kunna hålla för att leva om den går sönder så lätt? Det räcker ju att hästen ligger ned i 5 minuter, så har höftled, knäled, hasled och armbågsled utsatts för mer påfrestning än vid ett böjprov!

viktoria91
0

#8 har för mig att dte har att göra med att unghästar inte är färdigväxta.

Gronstedt
0

#9: Jo, men unghästar ligger ned mer och oftare än äldre, så det kan knappast vara värre för dem att hålla sina leder böjda.

viktoria91
0

#10 fast böjprov är onaturligt jämfört med att hästen ligger ner som är frivilligt. jag vet inte hur dte är men dte är vad jag hört iaf=)

gotlandsruss
0

jagtycker böjprov är bra, om ryttaren/kusken inte känner en liten hälta så kan man se den genom böjprov och då slipper hältan gå för långt

Tusen
0

#10 det är som #11 skriver, en risk med växande hästar och att böjprovet är mycket mer påfrestande än den vanliga böjningen hästar utför. Böjprovet är ju en provocation av leden.

Gronstedt
0

#13: Vad stöder du din uppfattning på? Veterinären belastar knappast leden med sina händer med större kraft än vad hästen gör med hela sin kropp när den ligger med kotan mot magen och hasleden så böjd den kan bli, så jag tvivlar. "Provokation av leden" betyder, såvitt jag vet, i det här fallet bara "provokation jämför med när hästen går och rör sig". Inte på något sätt någon onaturligt stor eller onaturligt riktad belastning. När hästen ligger sidobelastas dessutom ofta lederna kraftigt.

Personligen tror jag att en häst som går sönder av ett korrekt utfört böjprov inte skulle hålla för att ridas heller.

Vad skulle hända med leden? Avslitna ligament? Knappast, om man tänker på vilka enorma laster hästben tar upp. Broskskada? Knappast, jämfört med upprepade rörelser med ryttare på ryggen. Trasig ledkapsel? Går den sönder för så lite går den sönder när hästen kliver upp på morgonen. Vad är det för skador det kan orsaka? Bortsett från fall där hästen gått omkull när den som utfört provet hållit kvar när hästen börjat bråka.

Det enda fall där jag kan tänka mig att böjprovet orsakar skada är där en häst dolt smärta i en skadad led ända fram till böjprovet. En del hästar haltar helt enkelt inte innan smärtan blir enorm, men då kommer de på att det är skönare att halta, och så fortsätter de med det. Men det betyder inte att böjprovet har orsakat skadan.

Men detta är min uppfattning, förklara gärna varför ni tror att jag har fel.

stedt
0
ThunderClap
0

http://www.gras-valkparkieten.nl/forum/images/smilies/smiley_bow.gif Gronstedt. Håller helt med om att unghäst som inte klarar böjprov är för vek!

viktoria91
0

sen beror det vad man räknar som unghäst. sto är unghäst till dme är 5 och dem ska klara böjprov tkr jag. är nog skillnad på böjprov mellan en 1 åring och en 5 åring.

Tusen
0

#14 Jag stödjer min uppfattning på vad vår veterinär säger.

Och med unghäst menar jag en häst under tre års ålder.

Den böjning som man utsätter lederna för är inte naturlig. Man böjer ju leden så mycket det går och dessutom tar man i rätt ordentligt samt håller denna böjning i en minut. Den böjningen tycker inte i alla fall jag är särskillt naturlig.

Vad det gäller risken med att böja fram en skada vet jag inte exakt på vilket sätt man kan göra det men om min veterinär säger att det går att göra det så tror jag på honom. Med nästan 30 års erfarenhet tror jag han kan en del.

Zaphix
0

Om det bara är en vrickning av leden, vilket vi hoppas på i det här fallet, så borde det väl kunna förvärra smärtan ganska rejält om inte annat? Utan att själva skadan blir värre, dock bör den ju kunna bli det beroende på vilket håll stukningen skett..

Jag stukar mina fotleder ordentligt relativt ofta, och skulle jag böja ordentligt, åt vilket håll det än må vara, så skulle jag nog skrika av smärta..

Min och Dackes blogg

ThunderClap
0

Jag tror ibland folk missförstår vad böjprov går ut på. Det går ut på att belasta leden för att se om den fungerar felfritt; genom att böja den en längre stund och sedan se hästen röra sig. Klarar hästen inte att böja leden rent så är det inte en helt frisk led.

#18 Man ska inte ta i "ordentligt" vid böjningen utav leden, man ska böja den maximalt, ger inget att pressa efter det. Protesterar hästen emot att böja leden (vilket den inte bör göra) så måste man förstås ta i, men man ska inte behöva det.

Att böja en led maximalt ska frisk kropp klara av och är naturligt. Att göra det längre stunder är som allt med kroppen oftast inte hälsosamt, sedan får man se till hur farligt det är. På frisk led ska det inte vara farligt att böja maximalt 1 minut.

Det är nog ingen som protesterar emot att man kan böja fram en skada, en icke frisk led eller felaktigt belastad (böjd) led mår självfallet inte bra utav böjprovet.

ThunderClap
0

#19 Att böja och stödja på led som blivt stukad/vrickad gör ont då något i leden/runt leden blivit skadat. Skadan i sig kommer rivas upp lite grand vid ansträning utav leden, men gör man det under kontrollerade former så som ett proffisionellt böjprov så är det normalt sett så pass liten skada så att det inte anses som något underligt.

Blir nyfiken på varför du råkar ut för upprepade stukningar?

Tusen
0

# 20 Ja men då vet du ju allt då. Det är ju väldigt ofta man ser hästar ned benen böjda maximalt.

Zaphix
0

#21: Okej, då borde inte böjprov ha förvärrat det iaf, om det nu är en vrickning. Hältan sitter antagligen i kotan eller möjligen längre ned. Veterinären hade en annan idé om vad det kan vara, men det bör väl visa sig med tiden..

Du verkar vara duktig på detta.. Har du någon aning om hur lång tid en vrickning brukar visa hälta på en häst?

Jag har sedan många år haft kass stabilitet i fotlederna, stukar man foten en gångoch sedan lyckas återigen innan stabilitet hinner byggas upp blir ledbandet långt och resulterar i än fler stukningar. Och efter att ha brutit fotleden förra sommaren kommer den aldrig bli stabil.
Det i kombination med uppmärksamhetsstörning (tittar jag på ett träd kan jag omöjligt vara uppmärksam på vart jag sätter fötterna samtidigt exempelvis) är ingen bra kombination. :)
Vilken utläggning det blev, inte meningen.

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#22: Jag påstår att man på de flesta hästar ser det varje dygn, om man tittar.

#23: Vrickning kan gå över på någon vecka om man har tur, men svårare vrickningar/stukningar kan ta längre tid. Det är viktigt att man sätter igång försiktigt och bygger upp hållbarheten i ledband och ledkapsel. Vrickning/stukning är (har jag för mig) när benändarna till följd av belastning rubbas i förhållande till varandra, så att ledkapsel och ledband och senfästen sträcks och kanske till och med brister. Det kan vara allt från att det gör lite ont vid belastning några dagar till att senorna lossnar från benet så att det inte går att röra alls.

Upprepade stukningar av fotleder kan man motverka genom att stå på ett ben. Man ska kunna stå på ett ben i minst 20 minuter utan problem om fotleden fungerar korrekt. De små rörelserna man gör i fotled och knä för att hålla balansen ger perfekt "body buildning" lokalt kring lederna och stärker muskler. ligament och senfästen. Jag vrickade ofta fotleder och knän förr, men nästan aldrig nu för tiden. Tyvärr är det svårt att få en häst att stå på ett ben för att träna, men man kan alltid låta den gå och beta i småknögglig hage, det är bra för lederna när hovens undersida hamnar i olika vinklar varje gång den sätter ned en fot.

ThunderClap
0

#22 Nu tolkar jag det som att du är ironisk och arg?
Nej man ser inte hästar böja maximalt väldigt ofta, men det är fortfarande naturligt att kunna göra det.

#23 hoppar över att svara då Gronstedt svarar så bra.

Zaphix
0

#24: Okej, bara gått 1,5 veckor sedan han visade hältan första gången, så det är väl bara att vänta. Vet kommer ut igen om ett par dagar iaf.

Han står i skogshage och de rör sig rätt mycket i hagen, så han bygger ju upp på det viset iaf, om det nu är en stukning. Det vet vi inte än.

Träning för att bygga upp har jag koll på och utför dagligen, men är man klumpig hjälper det inte.. Sist jag stukade foten rejält var när jag skulle hoppa av hästen, hoppar av lite väl snabbt och lyckas landamed böjd fotled. Tyvärr hjälper inte träning då. :)

Min och Dackes blogg