Galopp-funderingar
Jag har lite funderingar som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag rider just nu min mammas nordsvenska travare. Jag har i en tidigare tråd skrivit o frågat ang hans bett (rakt tränsbett) om detta är rätt bett. Uppenbarligen tyckte folk att det nog var det, vilket jag tycker är toppen då jag inte vill ha något starkare bett.
MEN, då undrar jag - efter galoppen är han SÅ extremt stark o jätte svår att bryta. Att sätta sig tillbaka med vikten, tänka på vart man har händerna o säga "woooaw" är bara att drömma om. Vill du bryta galoppen får du helt enkelt ta tag ordentligt i tyglarna o dra - Ja visst låter det hemskt!? Jag upplever att jag vid det här laget har provat allt jag kan komma på för att bryta detta mönster både från hästryggen o med markövningar. Nu vet jag inte längre vad jag skall göra så har ni några tips på detta - let me know!
Min andra fundering är följande: Att stå eller sitta ner i galoppen? Vad är mest riktigt? Jag fick i tips av tränare att skall jag i alla fall bara ha honom som "rida ut i skogen häst" så behöver jag inte tvinga honom att hela tiden vara samlad i galoppen utan kan låta honom springa på då jag står upp i galoppen. Detta är ingenting jag gjort med mina hästar tidigare o enda gången jag egentligen har stått upp i galoppen är de gånger jag varit på islandshästturidning ;-P
Jätte tacksam för lite hjälp!
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Nej, det låter inte ett dugg hemskt. Om hästen inte accepterar en liten förhållning, så tar man en stor förhållning. Det viktiga är att man ger en lika stor eftergift och att man inte sitter och segdrar.
Jag skulle säga att du bör träna övergångar, upp och ned mellan alla gångarter, tills han är stark nog att göra dem utan problem.
Om du står upp är det lätt att du lägger vikten långt fram och då blir han ännu mer i framvikt och drullar på ännu fortare.
Av mina erfarenheter säger jag: Övergångar, övergångar, övergångar & halter från, till och i alla gångarter.
Se till att hästen lyssnar ordentligt i skritt och trav innan du galopperar, inte en tanke på galopp innan dess.

En anledning till att han bara rusari galoppen och blir stark (och tung i handen?) kan vara att han saknar muskler för att kunna bära sig själv. Har själv en nordsvensk travare här hemma som beter sig så, och anledningen är mest att han behövermer muskler.
typiskt travar fasoner. Helt inne i sin egen värld när han galoperar. När min tant gör så så saäger jag hennes namn ganska så högt. Ställer mig upp i lätt sitts och tar tyggeltag för att sakta in och sen när hon börjar sakta in sätter jag mig ner tar nytt tygeltag. Hoppas du förstod :) I bland har jag till och med fått daska till henne mellan öronen för att hon ska vakna och det är världens snällaste tant bara det att hon försvinner in i sin egen värld :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus