Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3095 ggr
davidia
0

Ramp till cantainer

hej.

är det nån här som har förslag på hur man kan bygga en ramp till en cantainer?så jag kommer upp med skottkärran,jag har tänkt att bygga en uner helgen.

mvh anna

Linda
0

Eu pallar och stadiga brädor.

Lycka till mvh Linda

jo
0

Varför inte bara öppna dörrarna på kortänden ? har sett fler som använder container till sitt gödselavfall och då helt enket låter dörrarna stå öppna för att kunna köra in gödslet,när sen högen börjar växa så lägger dom en bräda ovanpå för att kunna komma upp på toppen av stacken.

davidia
0

vi har ingen container med dörrar…..

jo
0

Ok ! men hur har du tänkt att den sedan skall tömmas på gödsel ? kommer det någon och byter ut den mot en ny ? annars blir det väl att bygga just en ramp som Linda sa me eu pallar och stadiga plank/brädor.

davidia
0

ja det är ju miljösaneringen som kommer och tömmer min container när jag ringer och säger att den är full.

gejsa
0

Var bor du? VAd kostar det att ha en sådan hemma?

davidia
0

det kostar 125 kr i månaden,och 400 kr för att tömma den,blir dyrt i längden men jag har ju ingen annan stans att göra av gödslet…jag bor i värmland.

mvh anna

gejsa
0

Hur stor är den? Jag menar hur mycket rymmer den. Tyckte det verkade billigt. Undrar om dom finns i Eskilstuna också som man kan hyra av?

jo
0

Ojdå inte mer !!

det tycker jag và billigt , med tanke på allt jobb med att få bort sitt gödsel om man inte återannvänder det själv.

Faxlin
0

Jag undrar också hur stor den är. Låter väldigt billigt tycker jag.

Hur har ni andra löst eran dyngfråga. Alltså hur har ni fixat med era gödselstackar? Har ni tillstånd för dem? Har någon klagat?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jag har gjuten platta med urinavskiljare. Men det är jobbigt att bli av med det. Man måste börja be bonden att komma och tömma ung 4-5 månader innan. Dom har ju så mycket att göra. Det tar ca 3 timmar med ca 45 min fika hos mig för dom. Dom får 1000 kr för detta. En gång 1500 kr. Nu när jag bara har 7 hästar hos mig så ska det räcka med tömning en gång om året. Men jobbigt är det att tjata. Glad

Mandysan
0

Vi har oxå gjuten platta. Med tanke på att det är ca 30 hästar där så tömmer dom ca 1 gång månaden…

davidia
0

ja ni,det är en normalstor container som man ser står överallt..vet inte hur stor den är men… typ sånna som står där man kan kasta tidningar i o grejer..

mvh anna

davidia
0

momsen ligger utanför priset på containern.

gejsa
0

kan du se om firman finns i Eskilstuna. För jag har nämligen tänkt på just såna där. Men inte hittat någon billig.

Faxlin
0

Jag har ingen platta alls och tippar mitt i skogen. Blir jag utesluten härifrån nu?Generad

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Inte härifrån.Inte av mig. Flört Men akta dig om Miljö och hälsa kommer och hälsar på. Det är nämligen förbjudet att göra så.

Platta på mark måste man ha om man har fler hästar än 4 tror jag det var. Annars måste man ha ett kontrakt att visa upp på vem som tar hand om gödslet. Man får ju inte kasta det på soptippen heller längre. Det har kommit många lagar nu ang detta.

Linda
0

#16 Vi har nästan gjort det samma men nu har bonden som är våra toppen grannar lovat att fixa det.

Mvh Linda

gejsa
0

Va! Du också?

davidia
0

miljö och hälsa klagar fast jag har en cantainer och öser skiten i..man måste även ha tak på den och det räcker inte med en pressening heller tydligen,och det får inte vara några sprickor i dom heller…men vi tog en med sprickor i botten som inte syns pga av att snö och regn vattnet ska rinna ur annars blir den full direkt.om man inte har tak då förstårs.

mvh anna

Faxlin
0

SkrattandeStackars er. Här har jag det godkänt även fast Miljö och Hälsa varit här. Fick inga anmärkningar mer än att de skulle uppskatta om jag gjorde något åt det, trots att de medger skriftligt att jag ej bryter mot någon lag eller föreskrift när jag har det som nu. De skrev också in att jag ordnat det på bästa möjliga sätt när någon är utan platta.

Idelt snälla tjejer på Miljö och Hälsa. fniss

Audiatur et altera pars

davidia
0

haha ,men endel letar fel.fast att det egentligen inte finns nått att klaga på,ganska synd.det finns ju faktiskt annat att göra!

Faxlin
0

Ja visst finns det annat att göra. De försökte här också först faktiskt. Tills de fick höra från den andra inom komunens Miljö och Hälsa att det inte fungerade att dra de lagarna och förårdningarna för mig. För de gäller liksom inte mitt stall.

Audiatur et altera pars

reddie
0

Alla häromkring har haft besök också. I ett av stallen, jättefint, rent och välskött. hittade de inga fel förutom att en av boxarna var 1 cm för liten.

De måste verkligen har synat i detalj..

gejsa
0

Men Åsa varför gäller det inte i ditt stall? Är du kompis med den ena eller?

Dom har synat här också. Fanns inget att anmärka på. Allt var i sin ordning. Fina välskötta hästar med analyserat foder och stallägaren gör foderstater står det i mitt papper.

Surviver
0

De var i mitt stall oxå för ett par år sedan, damen som kom måste verkligen ha haft en dålig dag. Hon mätte varje ställe flera, fler gånger och letade efter fel men när allt var  sin ordning så hittade hon (äntligen) ett fel, en av boxarna var 10 cm för liten (2,9*3m). Den väggen går inte att flytta ut längre eftersom den då skulle hamna mitt i stalldörren. När de kom tillbaka igen och skulle kontrollera "bristerna" så sa mannen som kom att det inte alls var något fel och att den boxen mycket väl räckte till för hästen som står i den. Vi hade inte ändrat väggen och behövde inte göra det heller.

Grannen fick oxå påhälsning av den "trevliga" damen hon fick anmärkning på att hennes skimmel hade "pissfläckar". Vilken skimmel har inte det till vardags lixom… ibland undrar man ju om de inte vore bättre att lägga mer energi på att se över de hästar som verkligen far illa.

Mvh. Eva

gejsa
0

Håller helt med dig. Men jag pratade med dom om detta första gången dom var här. Då sa dom att dom knappt hinner med alla anmälningar nu pga denna lagen som har kommit. Dom gillar den inte heller. Tex att man bara får ha 3 inackorderingar utan tillstånd. Då när dom var här så hade jag 6 st inackorderingar. Dom höll ju med att det kommer ju att bli så att många stall stänger och låter folk flytta därifrån. Sedan kommer det att bli mer "garagehästar" igen. Alltså hemmabyggda stall eller står i garage där dom inte vet att dom finns. Eller rent av i skogen någonstans. sånt som dom vill få bort. Dom biter sig i sin egna svans sas.

Faxlin
0

Ja, här i min komun fick de hyra in en speciell från grann komunen som gjorde hästinventing i höstas. Så hon hade att göra kan jag säga. Fast det var inte många stall som fick anmärkningar så de var tvungen att göra återbesök. Att de ska lägga sig i antalet hästar är rubbat. Den energin kan de lägga på att kontrollera hagar bättre tycker jag. Hatar alla dessa stenhagar man ser ibland. Hagar så fulla med stora stenar att hästarna knappt kan gå än mindre busa av sig. Nej usch för dessa.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo, tycker också att det är fel. Tyckte dom också. Eftersom mitt stall var så fint. Men jag får ju ha 9 egna hästar här sa dom på ett lurigt sätt. …… men jag har bara 3 inackorderingar nu iaf. Vill inte få bråk någonstans. Men nog behövde jag ha någon till för ekonomins skull. Iaf nu när mina två ena hästar är dåliga i magen. Har räknat ut att jag slänger ut mellan 1000-1600 kr i månaden på olika preparat för att få deras magar bättre denna vinter.

Sedan köper vi fågelfrön och och nötter mm för över 800 kr i månaden. Man hade kunnat gjort mycket roligare saker för dom pengarna. hmmmm

Kiara
0

#29 roligare saker än att mata fåglar Fundersam går det?

Jag har bara tre hästar och la gödslet på trädgårdslandet tills i år. Nu lägger jag det i en rundvolt som jag vill höja marken hos på detta sättet och om några år Oskyldig tio eller så, så är jag nog färdig med detta projektet. Så nu kommer det bara gödsel på trädgårdslandet när det är set och mocka för då sliper jag gå så långt och spar tid. Jag ska också skaffa en container dels för att lugna miljö och hälsa och dels för att låta delar av gödslet bränna länge så att jag kan använda den närmare huset. Jag har möjlighet att köpa begagnade container för 1000 kr styck

gejsa
0

Oj! Kiara det var billigt. Det skulle man haft en beg container. Vore ju perfekt att låta en brinna 1 år så det blir finfin matjord sedan. Jag som älskar att hålla på med blommorna.

Faxlin
0

Jag kör med två gödselhögar i skogen. Fast de är mer som gödsel utspridd på marken, en lång sträcka. Sedan låter jag den ena vara vilande ett år medans jag använder den andra. Så på så sätt kommer gödslet tillbaka till skogen i form av näring. Jag har gjort mina gödselstackar på ställen i skogen där skogsmaskiner har kört sönder totalt. Så på detta sätt hoppas jag kunna hjälpa till lite.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ha, ha Åsa det är ju ok. Så gjorde faktist bonden av min skit en vår. Vi hade sågspån då allihop. Han tog och la ut det över där hans skogsmaskin hade åkt och förstört. Det brinner ju ner sedan men det går saaaakta.

Faxlin
0

haha, jag har ingen brådska. Tror inte skogen har det heller. Har sett att en del möss och andra vilda djur tycker min gödselhög är ett riktigt delikatessbord.

Men visst är det skönt att ha sitt stall så att ingen har något att säga till om egentligen annat än att hästarna ska vara välomskötta. Det är den fördelen jag håller på när jag beklagar mig över att stallet inte står på gården hemma.

Audiatur et altera pars

jen
0

på tal om skit-snack…… hehe

är det verkligen så att man bara får köra ut dynga på våren? det är ju bättre på vintern då gärdena inte är så leriga…  verkar ju dumt, dyngan luktar ju mer när det är varmt ute…… nån som vet?

hmm bara en tankeFundersam

Faxlin
0

SkrattandeJag kan tyvärr inte svara på det. Jag kör ju bara ut mitt skit i skogen ja! Och så länge träden inte klagar på mig så fortsätter jag. Men jag lovar skulle trädena säga något. Då lyssnar jag.Flört

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Det är väll tvärt om man får lägga ut gödsel den kalla årstiden och på våren ska den plöjas ner. Just för flugornas och luktens skull men så länge det inte är svinpiss så är det ok för mig men vår granne kör med svinpiss på våren och lyckas alltid pricka första värmen, trots att det inte får spridas om man inte väntar regn

Linda
0

Vilket skitsnack det blev..Flört

jo
0

6 hästar har vi i stallet och här återannvänds allt gödsel , stallägaren odlar ekologiskt och vi står alla på torvbädd så det är ju kanon för honom, samt att grannar är galna efter våran skit , just pga att den är färdig för att gödslas med lagom i slutet på maj då vi tömmer boxarna.

gejsa
0

Skitsnack ja verkligen. hi hi

Men du jo! Vi hade också torv en vinter. Inte sjutton gick den att använda direkt.

Faxlin
0

Haha, men det här Linda är väl den enda skitsnack som man kan tåla inne på sajten. Eller vad säger du?

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Nu är det ju så att vi ryttare brukar stå och skyffla skit dagligenFundersam

Jo, torven går att använda på en gång om man har lagt bädden riktigt. Halm och spån behöver däremot bränna först

gejsa
0

Vi hade ingen bädd när vi hade torv. Vi tog bort allt blött varje dag.

Kiara
0

#43   Jag vet det och det blir inte riktigt samma sak, det blir bättre jord om man har bädd och torven ska man faktiskt blöta med vatten vitsen är att det ska bli som ett stampat jordgolv. Annars om man ska ha torven torr så är det att föredra att blanda den med spån, då bränner spånet fortare. Eller som många har stampad torv i botten och spån som en toppning som mockas väl varje dag.

gejsa
0

Försökte göra så med. Men dom krafsade upp det då. En del hästar går inte att ha bädd med.