Ny häst & hage?
Min syster och jag diskuterade detta en del för ett par dagar sen ;)
Vi ska hämta upp 2 hästar i sommar till ett bete.
Alternativ 1: Den ena hästen kommer och lämnas i hagen före den andra som kommer senare.
Alternativ 2: Båda hästarna kommer och släpps samtidigt
Kan säga att det är en främmande hage för båda & hästarna känner INTE varandra.
Vad är bäst tycker ni?

Jag skulle låta båda hästarna gå en tid i hagar brevid varandra, tex dela hagen på mitten och sen efter ca en vecka släppa ihop dom.
Då äger ingen hagen och båda vet att den andre finns
Vi skulle nog ha släppt båda samtidigt av samma anledning. Båda är nya i hagen och ingen "äger" hagen.
Det är ju inte alltid så att man har två tomma hagar precis brevid varandra samt en tredje som står tom och väntar.
Vi släpper alltid ihop nya hästar med våra egna utan problem. Våra ponnysar och hästar har ett ledarsto som aldrig skulle bråka. Hon går undan och emellan tills någon är för jäklig. Då smäller det och sedan är det lugnt i hagen igen.

#2 jag tänkte att man kunde dela den man ska använda på mitten en vecka så kan dom gå och titta på varandra på avstånd först.
Jag skulle släppt ihop på en gång beroende på om hästarna brukar vara okej mot andra hästar.
Dumt med att dela av med en tråd emellan, lätt att fastna med frambenen när de hälsar på varandra. Hästar brukar ju ofta gilla att slåmed frambenen när de hälsar..

beror lite på omständigheterna. har ni möjlighet att släppa båda hästarna samtidigt så gör det. vi släpper alltid alla hästar samtidigt på sommarbete.
de första hästarna jag hade här hemma, då fick jag först hem en häst och släppte ut henne i hagen. sen fick vi åka iväg och hämta den andra hästen. jag hade inget släp och ville inte köra själv. pappa kom upp med den första hästen, så han hjälpte mig att hämta andra hästen med.
När det bara handlar om två hästar och ingen stor flock skulle jag släppa ihop dom samtidigt. Båda har ju lika förutsättningar. Om du delar av hagen tycker jag du ska göra en rejäl passage emellan (alltså dela hagen på tre, jag skulle aldrig låta hästar gå precis intill varandra med ett staket emellan ifall de fastnar eller skadar sig.
Tack för alla svar :) Släppa dom samtidigt var planerat, men skönt att få lite svar från andra med ^^
Kan säga att just nu är båda hästarna ledare i sina hagar. Båda är ganska "bossiga". Inte så dom slåss, men båda vill bestämma liksom ;)
Tyvärr har vi inte riktigt möjlighet att dela hagen
Jag tycker alternativ 2 är bäst.

tycker också alt 2 är bäst.

Alternativ 2 är bäst:) Så "brukar" man ju göra. Man går in med båda hästarna, väder dem mot staketet, knäpper upp grimman och tar av grimman när någon säger: nu. Vi släpper alltid våra hästar så och vi har två st som båda är lite dominanta och det brukar gå bra:)