Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4214 ggr
Angelus
0

Matvägran! AKUT!

Hello! Har ett sto stående på klinik och är nyopererad för livmodersomvridning (opererad i torsdags). Dock äter hon inget, vilket tär på levern och om vi inte får henne att äta någonting kommer hon antagligen inte överleve, varken hon eller föl.

Hon har buffé i boxen inne på klinik med alla möjliga olika saker men det enda hon petar runt i är halmen, men äter inte speciellt mkt.

Ägarna till henne (vi är fodervärdar) säger att hon lätt påverkas av stress och att hon är hemmakär. Äter dåligt när hon är borta.

Någon som har några tips på hur man ska göra? Funderar på att köra dit vår minishettis som sällskap åt henne då hon inte har något annat sällskap (hör hästar men ser inga). Och bara ha shettisen där under dagarna, men det är ju rätt omständigt. Någon som har någon bättre idé?

Mvh
Ida

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

halloonsodaa
0

Kom igen lite tips finns det väl?:)

NaimaG
0

Jag vet att när min Irish Cob var på klinik ville han inte äta och läget blev även där kritiskt och anledningen till att han inte ville äta var att han hade sk hemlängtan och var ganska deprimerad av att stå där. Jag gjorde så att jag åkte dit och försökte få honom äta ur mina handflator och med mycket om och men började han äta. Det var tydligt att han föredrog att maten kom från en bekant hand.

Vet inte om det är samma för dit sto men det är alltid värt ett försök tycker jag.

Angelus
0

#2 Absolut!

halloonsodaa
0

#2 Vi har redan varit där men jag funderar på att åka dit och vara där hela förmiddagen imorgon och försöka få henne att äta..

NaimaG
0

Det är alltid lättare för en häst att börja äta när den får mat av någon bekant specielt ett sto med föl som är lite extra känslig. Ni kan ju göra så att ni ger henne något som ni vet att hon garanterat tycker om dvs någon godbit eller dyligt. Kanske är det så också att det är lättare för henne att äta den mat ni har hemma, kliniken kanske inte har samma sorts foder. Ta gärna med lite av erat foder också för att se ifall det är det hon hellre vill ha. Vissa hästar kan vara kräsna.

Angelus
0

#5 Äpplen och sådant har vi provat med. Men ska absolut försöka ta med foder hemifrån.. Hon har ju inte fölet vid sidan, tyvärr, utan hon har två månader kvar till fölning..

NaimaG
0

#6 Ja då är hon ju extra känslig. Det kan ju vara så också att bara av att behöva stå på en klinik och varit inne för operation samtidigt som hon bär på föl kan ha blivit en hård omställning för henne. För mig låter det som att hon är oerhört deprimerad för ett sto skulle nog inte utsätta sitt föl för svält om det inte fanns någon bakomhängande anledning.

Hur länge sedan var det hon blev opererad? En del hästar kan matvägra 2-3 dagar efter operation, sker sällan men det händer. Sen vet jag inte om det skulle vara ett allternativ i och med att hon bär på föl men det går ju att sondmata hästar.

halloonsodaa
0

#7 hon opererades i torsdags. Hon sondmatas nu

Cilla89a
0

Usch, vilken jobbig situation.
Får ni lov att ta dit shettisen så hade jag absolut testat det.
Annars så kanske testa ta med något från stallet som luktar hemma, kanske någon hästkompis täcke, kanske ta med det grovfodret ni använder hemma samt krafftfoder, strö ifrån hennes box. Så det blir så hemmalikt som möjligt.
Fast jag vet inte hurvida kliniker ställer sig till detta, dem är ju ganska noga med hygien så bakterier o.s.v, hålls borta i så stor mån som möjligt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

#9 Jag vet att vi fick ta med hö till våra hästar som varit inne på behandling utan minsta knyst i.af :) 3 ggr totalt.

Hakuna matata!

Angelus
0

Tack för alla tipsen! :) Hon har idag ätit lite av vårat hö hemifrån samt lite morötter.. Men allt är ju bättre än inget :) Syster kör just nu iväg shettisen till henne. I "värsta fall" skulle han få övernatta där med henne i en av fölboxarna. Så känns som om det börjar vända, men ännu ska man väl inte ropa hej..

NaimaG
0

#11 Så glad jag blir av att höra framgången. Det hjälper att ge henne lite "hemmaföda". Flört

Angelus
0

#12 Ja, som sagt var.. kanske inte ropa hej än men lite är bättre än inget :)

halloonsodaa
0

Jag har varit där hela dagen idag så tänkte uppdatera lite

På morgonen när jag kom åt hon ungefär 10 små tuggor med hö och 5 morötter men sen tröttna hon gick tillbaka till att vara lite hängig så vi kom överrens med veterinären att hämta våran minishettis Valle.

Vid lunch rulla vi in med lilla Valle, så fort hon såg honom så kom det ett stort gnägg ur hennes mun och man blev så himla glad:) Men han fick äta hennes mat, det var inga problem för hon ville inte ha..

På eftermiddagen så fick hon och Valle gå ut i en liten hage för att se om hon ville äta ute från marken men nej.. Hon vaktade maten för inte fan skulle shettisen äta även om inte hon ville ha maten - Där är den Julietta vi känner;) Men som sagt hon åt ju inget men verkade mycket piggare

Medan hon stod i hagen försökte vi mata henne med lite fjolårsgräs, vilket hon åt gladeligen!:) MEN hur mycket sånt finns det då? Det är ju snö överallt.. Men vi fick gå omkring med henne så hon fick gå och beta lite på gräsmattor och sånt. Vi var dock tvugna att ta in henne för hon behövde sin dropp.

Hon blev senare sondmatat och när vi gick därifrån hade hon fått lugnande pga sondningen men Valle skulle vara kvar där med henne inatt så får vi se hur hon mår imorgon.

NaimaG
0

#14 Framgång ser jag. Tror förflyttningen och operationen blev ett stressmoment för henne i och med hur känslig ett sto kan vara när de bär på föl.

halloonsodaa
0

#15 Ja det är absolut framsteg men det är inte mycket. Jag menar om bara vill ha gräs så kommer vi inte speciellt långt på det som finns:/

NaimaG
0

#16 Men det är i alla fall en början.

Lorita
0

pröva med att grodda havre

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ebengtssson
0

hur är det med henne nu då? Är ter hon något nu då? :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

halloonsodaa
0

#19 Hon vill ha gräs men det är det ända hon äter just nu och det finns inte så mycket av det här..

halloonsodaa
0

Nu har det vänt tack och lov!:D Nu äter hon både gräs, hö och kraftfoder:D Halleluljah:D

ebengtssson
0

Härligt Skrattande

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Angelus
0

Nu står hon hemma :) Allt vände igår! Tror det var en blandning mellan en massa olika saker. Dels blev hon flyttat till isoleringsstallet (mindre rörelst och stress runt omkring), dels körde vi in minishettisen Valle, dels hade hon blivit sondmatad flera dagar och dels kom hennes ägarinna Malin dit.. Hon och Malin känner ju varandra så mkt bättre än vi känner Julietta. Vi har ju inte ens haft henne hemma ett år och vi har ju inte alls pysslat med henne på samma sätt som Malin.
Så de hade varit ute och gått med henne runt travbanan vid Ultuna och då hade hon börjat äta gräs som växte där och så småning om även ätit kraftfoder och hö utomhus, och snart även inne. Så nu är hon äntligen hemma. Skönt men nervigt.

De tror ju fölis kan komma ngt tidigare en beräknat så kommer börja fölvaka "på allvar" 1 Maj (en månad innan BF)..

Angelus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer uppdatering :) Julietta mår bra idag, dock har hon drabbats av fång till råga på allt.. Det slutade med att hon bara åt kraftfoder och då blidde det så.. men vad hade man för val liksom?

Nu äter hon dock bara hö, som tur är :) Och hon har blivit sig själv igen liksom :) Bossar runt på de andra i hagen :)

Angelus
0

Här är en till :)

Och jo, leran har drabbat oss också :) Men Julietta har det ivf mjukt och skönt :)

Elshira
0

#25 Jag misstänkte nästan det när jag läste om er, men ja vad har a för val… Hällre fång en icke fungerande tarmar!

Jag har i.af haft "bra erfarenheter" vad det gäller fång. Har aldrig haft problem med ston och föl/fölning när det kommer till fång (de jag avlat på har fått det av liknande anledningar som dig, annars hade jag itne avlat vidare). Och har dessutom aldrig haft problem med att rida dem lite till medel mycket bara de varit skodda - ev med heltäckande sula om det är stenig mark.

Lycka till med Julietta och kommande fölis!

Hakuna matata!

bell
0

Hoppas att det går bra för er. Vilket bra ställe att ha sjukhagen på :)

Angelus
0

#26 Ja, i hennes fall var det levern som låg illa till när hon inte åt.. var något med fetthalter i blodet..

Det jag oroar mig för är vad fången ska göra för henne i sommar.. hon har gått ner ganska bra i vikt och vad ska hända när hon börjar ge di? Hon får ju inte äta kraftfoder alls nu..

#27 Ja, sjukhagen ligger på ett ganska tjockt lager is som inte smält än och sedan halm i ett tjockt lager uppe på.. så hon har det torrt och mjukt :)

Elshira
0

#28 Är hon itne svårfödd annarars så brukar fri tillgång på hö fungera i de allra flesta fall (om han inte har ett väligt energirikt).

Vissta ston ger allt vad de har till sina föl, medan vissa inte behöver ett dugg "extra". Men om du läser mitt inlägg om (skalade) solrosfrön så kanske du skulle kunna pröva det om det verkligen behövs lite extra fett.

Du får dock skynda dig till närmaste granngården då de inte tar hem mer än de har i lager igen förrän i oktober!

Hakuna matata!

Angelus
0

#29 Jag vet ju inte hur svårfödd hon är, jag har ju haft henne sedan Juni förra året och då åkte hon iväg på betäckning på en gång.. Är ju bara fodervärd.. Fri tillgång på hö har hon dock :) Och det är väldigt fint hö..

Hon vägde 550kg när vi kom in till Ultuna första gången, och hon är maxad D.. så hon var överviktig och stor redan innan (som tur var).. Vi uppskattade igår att hon gått ner typ 50kg.. Tunn är hon inte just nu, men hon kan ju bli..

Ska absolut ta mig till granngården och kolla :) Annars tipsad om ett foder som är bra till fånghästar, kommer bara inte ihåg vad det hette.. men mamma vet..

Elshira
0

#30 Det har ju diskuterats (och görs fortfarande) vad som utlöser fång, men vi vill inte riskera något så vi ger solrosfrön som är "rent fett" som man vill ha om de går ner i vikt (protein kan man ju fixa på annat håll enkelt).

Vi tar i.af det säkra före det osäkra, men är man bara ytterst uppmärksam på om det är något som inte är som det ska, t.ex att de inte springer lika mycket i hagen (även om de skrittar utan problem osv) kan tyda på smärre fångsymprom. Så när man väl fått en fånghäst bör man vara ytterst uppmärksam på minsta lilla!

Hakuna matata!

Angelus
0

#31 Ja, fång är ju en lite konstig sjukdom på det sättet.. Men nu verkar hon må jättebra.. men ska väl ringa och prata med vet. innan vi börjar ge henne lite kraftfoder igen.. hon måste ju få något så hon kan försörja fölet liksom..

Jo, så är det ju.. hon går ju utan skor och vi har bara grusvägar hemma så hon har ju alltid varit lite öm liksom.. men nu går hon på som vanligt och så så ska väl inte vara så mkt kvar.. får väl se hur de blir i sommar.. man vill ju gärna släppa fölet på bete liksom, men får som sagt var se hur de urartar sig..

Angelus
0

Julietta har nu fått ett litet hingstföl för dryga timmen sedan :) Allt har gått bra hittills.. Bättre bilder kommer antagligen under morgondagen..

ebengtssson
0

Vad härligt :D

satilaryttaren.se