Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1439 ggr
reddie
0

Tänkvärd artikel

jo
0

Håller med fullständigt , har just ett sådant här fall i närheten, hästen oskodd pga dålig ekonomi och att det sk:skall vara bättre att få gå barfota HA !! vad händer , jo den stackars hästen kan inte gå alls i hagen (gräshage) tänk er hur där ser ut, upp trampad och på det genom fruset, enda stället den kan ta sig fram någorlunda är på slät asfalt, och inte nog med det ägaren står och värkar själv, och så vitt jag vet har dom ingen utbildning för detta. Ja ibland undrar man varför folk skaffar sig djur när dom inte har råd med varken det e´na eller andra.

gejsa
0

Ja, det är nog många tyvärr som tar av skorna för ekonomins skull. Dom har helt enkelt inte råd att anlita en hovslagare.

Faxlin
0

Då har man nog inte råd att ha häst.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan
0

På den senaste tiden har jag blivit en förespråkare för barfotahästar, även om mina går med skor, (isisen går barfota på sommaren) än sålänge.

För mig är det inte en ekonomisk fråga det handlar om. För mig handlar det om vad som är bäst för hästen.

Citerat från texten:                                                              "Vad jag och många har reagerat över är att det annonseras skrytsamt hit och dit över barfotaverkningar och hur "bra" de skulle vara för hästen. Det är dessvärre ett sätt att lura folk som älskar sin häst och vill det bästa för den, att riskera att utsätta den för onödigt lidande."

Vem vill lura ock varför? Människor som vill "lura" någon måste ju se en fördel åt sig själva av "lurandet", ofta i pengar. Men att ha barfota hästar betyder ju tvärtom, ingen förtjänar mera av det! Förstår ni vad jag menar? (förklarar lite dåligt, kan bero på att kl är 02.30)

Det som skribenten gav exempel på att de red hästen fast den hade ont i hovarna är fel, man måste ju hjälpa hoven på vägen.

I texten fanns det mycket jag reagerade på men ids inte citera allt. De blir mera än ni orkar läsa. Bara en sak då:                             "Är det av ekonomiska skäl för att slippa betala dyra hovslagarräkningar? - på bekostnad av hästens välbefinnande, eller är det på grund av okunskap?"   Vadå okunskap? Jag tycker hela texten belyser hennes okunskap! Vem är skribenten över huvudtaget? Jag tycker texten var bara ett skrap på ytan och man kan inte dra någo slutsatser av den. Hon ger inte en enda orsak till varför vissa människor faktiskt anser att barfotahästar är att föredra.

Nu är jag lååångt ifrån expert på detta område, så istället för att jag ska hålla ordet här så ger jag det över till en som vet vad han/hon (både och) verkligen talar om. Artiklarna är skrivna ur veterinärmedicinsk och etiskt perspektiv. Läs alla fyra artiklar, de blir ganska djupgående. Läs ni som är intresserade.

http://www.western-ridning.com/haesten/skoetsel-(o)-vaard/Succè-med-barfotahaest.html

(jag vill endast diskutera detta ämne, inte strida om detFlört)

Faxlin
0

Hmm, tror du är jätte trött. Klockan är bara 01.45 nu. Skrattande

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Sessan
0

Jag bor i Finland. Vi är ju en timma föreFlört

Faxlin
0

haha okej, då förstår jag.

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

hmmm.. jag är inte så enormt insatt, jag har läst en del om ämnet. Men min lilla, hon är fyra år, har gått oskodd hela livet. Tyvärr sköttes inte hovvården så bra tidigare men som tur är så hade de lyckats verka henne innan hon åkte hit samt ngr fler gånger. Tur att hon inte är skev!!! Nu kommer hovslagaren hit snart då jag äntligen har lyckats lyfta benen på henne.. Men hon som är van att gå barfota har stenhårda hovar och hon går fram precis överallt!!

Sen var det det med att ha hästen barfota.. jag har fått för mig att man måste sköta hovarna oftare då just för att kunnig kan se till så att det slits som det ska samt övriga skador de kan ådra sig?

Jag är helt övertygad att vår lilla kan gå barfota så länge jag inte rider mycket..

Men ni som kan lite mer får hemskt gärna informera mig om barfotagång..

För det är väl ett helt annat sätt att verka också?

Mvh Jasmine

jen
0

mycket bra artikel…..

Kiara
0

Där blev man anklagad både för snålhet och djurplågeriGråter

Jag har inte haft en egen häst med skor sen -89 och hon behövde skorFundersam sen hade ju fånghästen jag tog hand om skor också och han behövde skor. Men mina egna dom är jag så elak mot att jag lyssnar på min hovslagare och låter gå oskoddaGenerad

Faxlin
0

Hmm, jag menade inte att alla som låter sina hästar gå oskodda var snåla eller inte hade råd. Luddiga jag svarade på det sista jag tänkte på och så räknar jag inte med att ni inte är tankeläsare. Generad Ber om ursäkt allihop. Men nu ska jag försöka förklara mitt inlägg.

Om man som gejsa skrev tog av skorna på grund av ekonomin så anser jag att man inte har råd att ha häst.

Om vi går in på barfotahästar. De barfota hästar som finns i min närhet finns både skräckexemplar och de som sköter det snyggt. Hovslagaren lär ändå kolla och fixa hovar på dem så att man tjänar inte speciellt mycket på att låta hästen vara oskodd om man fortsätter att sköta om hästens hovar riktigt. Själv står jag med två oskodda och en skodd, allt enligt rekomendationer från hovslagaren. Vi exprementerar med att ha den ena oskodd visserligen men det hålls koll och sker i samverkan med hovslagare. Varmblodet skos som vanligt. Är jag snål för det? Nej, så som ni alla förstår var det inte det jag menade. ;-)

Inga hovar, ingen häst.
Tänk om folk lärde sig att förstå vikten av det. Sedan spelar det i mina ögon ingen roll om hästen är barfota eller skodd, tar man hand om dem riktigt med verkningar och det runt om mår de bra i alla fall (ja, undantag finns, sjukdommar och sådant).

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

...P...
0

det är ju också skillnad på att låta hästarna gå barfota men ändå verka dem regelbundet med hjälp av en vanlig aukt. hovslagare, och att tex. låta dem gå barfota och verka dem enligt den såkallade 'strassermetoden'. Lätt att dra alla över en kant, men det är ju helt skilda saker…

Edie
0

Jag tycker det är en bra artikel som belyser ett växande problem. Kontentan är inte att folk i allmänhet misshandlar eller missköter sina hästar (de som låter dem gå barfota), utan snarare att det förekommer allt fler fall där hästarna trots att de tydligt mått bättre av att ha skor ändå tvingas gå barfota, och det med mer eller mindre hållbara argument.

Jag har tex en 2.5 åring som vi redan skott eftersom hon är så otroligt öm-fotad- precis som sin mamma är. Min andra 2.5 åring skulle säkert kunna gå barfota hela livet om det inte var för att de kommer ridas så mycket och på underlag som sliter- så det kommer inte vara hållbart i längden.

JUST NU går dock båda hästarna utan skor eftersom underlaget är så dåligt (läs blött) att skorna ändå inte sitter kvar på tassarna utan sugs fast i leran. "Elsa" är alltså just nu "hellre utan skor än blir med sömhålstrasiga hovar" -vilka men ju ALDRIG  kommer kunna fästa nya skor i.

Man måste utgå från varje individ och för vilka ändamål man har hästarna för. Man kan inte dra alla över en kam och säga något så generellt som att "alla hästar mår bäst av att bå barfota" eller vice versa. Varje enskilt fall måste få avgöra.

gejsa
0

Men Kiara jag hoppas verkligen att du skojade när du skrev det sista?

Jag menade så klart att det finns folk som har hästar som har dålig ekonomi då och då. Ex ska vi betala hyran och ha pengar till mat denna månad får vi skita i att sko hästen. Vi tar av skorna på hästen det blir billigast. Nästa månad får hon/han skor på sig. Då har vi bättre råd.

Förstår du? Det är inte till alla som inte har skor.

Herregud! Jag har två unghästar dom har inte skor på sig ännu. Och jag lovar dig att jag ska vänta så länge som möjligt med att sätta på skor. Jag antar att dom måste nog på i vinter om vi har börjat att rida kontinuerligt på båda då. Men i sommar får dom fortfarande vara utan skor. Jag väntade tex länge med min fjording. Jag köpte ju henne som unghäst då oskodd. Jag började rida in henne oskodd. Men när hösten kom skulle hon skos fram för uppfödaren ville att hon skulle ha skor när hon ställdes ut. Det hade hon t o m skrivit i kontraktet. För dom får bättre steg då menade hon. Tyvärr så började Gejsa att småhalta direkt för hon kände att med skor var det inte ont på grus så jag vara tvungen att sätta på där bak direkt också. Annars hade jag väntat tills det blev halt ute. För då vill jag ha skor iaf. Vill inte att hästarna ska fläka sig i hagen. Eller när jag rider. Vi har mycket halt ute på vägarna här hemma. Utan skor kommer man ingenstans. Elin dottern min sa att både Fille och Sorro höll på att fläka sig i morse när hon skulle släppa ut dom i hagen. Vi måste gå över vår lilla väg då där är det lite halare. Får väl lägga sågspån eller halm där i kväll när dom ska in.

Men hålla på att ta på och av skorna är inte bra för hästarna. Det tar flera månader för en häst att vänja sig vid att gå barfota. Så lagom som dom har börjat vänja sig så är det dags att sätta på skor. Så sa iaf min hovslagare när vi diskuterade det. Tog nämligen av Soyas skor när hon skulle gå på betet innan fölning och några månader efteråt. Men hon var inte så öm i fötterna som tex min fjording och Gobban är. Han måste ju t o m ha en sula på sommaren på båda framfötterna för att han ska kunna gå normalt på landsvägen. Fast han har gått oskodd ända fram till jag fick honom när han var 15 år. Oj, vad detta blev långt. Ursäkta mig. Orkar ni läsa?

Faxlin
0

Japp, jag orkade. Det är så bra när man förklarar sig när man märker att någon annan kan ha missuppfattat en. Lite som med det jag också skrev.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, kände som om Kiara tog åt sig för att jag skrev så. Det var absolut inte meningen. Hade bara inte tid just då att skriva så långt.

jen
0

vet man att sin häst mår bra när den går barfota så behöver man INTE sko, men när en häst har ONT och ägaren pga snålhet struntar i att sko… DÅ är det fel.

min shettis går också barfota i vanliga fall, men nu har hon skor fram pga att hon körs på "vassa" vägar. Så det där beror ju helt och hållet på olika förutsättningar.

jag anklagar ingen iallafall sålänge man vet vad man gör.Glad

CejCej
0

Jag håller verkligen med om denna artikeln.
I stallet är det bara capella å carisma som har skor, carisma endast fram men en av hästarna plocka ägaren helt enkelt av skorna efter haft henne i princip 12 år helskodd.. Hon har så ont så ni fattar inte, hon kan inte ens gå på grus stackarnFörvånad
Om man ska ha oskodd häst tycker jag man ska "ha det från början" och verkligen se om hästen har fötter för det.

Kiara
0

Kiara är van att få höra att hästar ska ha skor, nu är det så att jag vet vad jag sysslar med och mina hästar behöver inte skor det finns mycket att verka var 6-8 vecka som hovslagaren kommer. Jag och min hovslagare är överens om att en hov som kan röra sig naturligt är det bästa för hästen. Även inom travsporten så går hästarna mer och mer barfota.

Men är det något som Kiara inte gillar så är det fanatiker och typ "det ska vara så" mentaliteten, det är djur, djur med egna behov vi har att göra med. Lyssnar man till sin häst och gör vad som är bäst för just den och kryddar med kunskap inte fördomar, då brukar det gå bra.

Min hovslagare får ofta lägga på skor på tre åringar som ska ridas in inte för att dom behöver det utan för dom ska ju ha skor. För mig är det en ägare som inte lyssnar på sin häst utan går på som det alltid varit.

Eller som min ena granne hon har skor på sina hästar men det är ju så dyrt med hovslagare så det han gå upp till 20 veckor mellan hovslagarbesöken hovarna växer liksom över. Nej jag tänker inte anmäla henne det få hennes hovslagare sköta. Enligt artikeln så är hon en bättre hästägare och mindre snål en vad jag är. En då är det hon som klagar på alla utgifter som hö och hovslagare, jag ler och betalar_ för jag vet att mina hästar mår bra och får det bästa. För mig är första hands alternativet oskodd för då arbetar hoven som den är skapt, funkar inte det då ser man först över hur hästen har det med foder och träning. För håller inte hoven håller då resten av hästenFundersam Kan jag inte förändra något är omständigheterna sådana att hästen behöver skor då är det klart att den ska ha skor eller specialbeslag

Faxlin
0

Jag förstår att du reagerar på artikeln. det är synd när det inte kommer fram riktigt hur det fungerar i de stall där man verkligen sköter om sina barfota hästar. Det som kommer fram är liksom baksidan av det hela, de som inte sköter om hästarna. Utan tror att barfota hästar klarar sig utan hovslagare och omvårdnad. Eller som gör det då och då för att de har ont om pengar till exempel.

Vad som ofta glöms är också dem som skor sina hästar och väntar för länge mellan skoningarna på grund av snålhet.

Det är dessa två kategorier av människor som ska ta åt sig tycker jag. De är de som borde skämmas för vad de utsätter sina hästar för, inte de som sköter om sina. Stå på dig, även fast jag tycker att det är fel att du ens ska behöva göra det. men jag vet hur det är. Har ju också barfota hästar.

Kram

Audiatur et altera pars

Kiara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tyckte bara att hela artikeln var fylld av fördomar och okunskap vilket är hästens värsta fiende.

Jag håller med dig det finns två typer av dåliga hästägare dom snåla och dom okunniga och värst är  där det blir en kombination av dom båda.

Handen på hjärtat alla ni som har skor på era hästar har ni tänkt igenom erat beslut eller är det för att det ska vara så.

Jag har tänkt igenom grundligt varför mina inte har skor. Titta på benen på mitt sto hon är 10 år på bilden hur många med skodda hästar har så torra ben (utan gallor)

Faxlin
0

Oh, vilken snygging du har.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Tack vill du köpa henne hon är till saluFlört

Faxlin
0

Hmm, som om jag skulle ha råd med en sådan skönhet. Jag har inte ens en inkomst. Alla min gubbes pengar går nu åt till hyra och djuren. Och jäkligt billig mat åt barnen. fniss Djuren är prio här.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Hej

Främst till Kiara..

(Har inte lust läst igenom alla inlägg dock..()

Det finns en debatt om barfota gång jag tycker är int. och man ska diskutera..

Vad jag främst tänker på är de olika metoderna "vildhäst tema" osv..

Jag har turen att bo granne med flera av landets bästa hovslagare (tävlar SM, lärare osv.)

Tyvärr så ska man skillja på barfotagång och barfota hästar tycker jag..

Många av de metoder som går ut så cirklar som kostar pengar och vänder sig till" alternativare" som jag gärna vill kalla dem oftast även de som vill veta mer om lösdrift, förordar mindre foder osv..Många av dem är igentligen inte på det klara med att ha häst uan vill hitta genvägar i hästhållningen och tar fördel av "barfota gång på så sätt".

Jag har också fördelen med att ha en pappa och styvsyster som hovslagare och eftersom jag vill alltid lära mig mer har jag under mina år som ägare till egen gård gjort studier (EGET BEVÅG) om icke skor/endast vanlig verkning.

Väldigt få av mina hästar har haft tillräckligt bra hovklalitè för "barfota" gång runt om utan både ömmat,gått sönder även för lätt ridning tyvärr.

Därimot gillar jag idèn att låta dem gå barfota och låta hovarna få "pumpa" och när det passar låter jag dem gärna gå utan i ett par veckor,.

Därimot så har jag faktist inte bakskor på två av mina hästar eftersom deras hovkvalitè förbättrades när vi tog av dem.

Jag tycker vi ska vara lyhörda för alla metoder men onödigt lidande som ömmande hovar i en tillvänjnings period ska vi avstå.

MVH Linda

Kiara
0

Hon ska säljas som hopphäst, hon hoppar över hos och hon tycker om att tävla så jag tänkte att det ska hon få göra fram tills hon är så gammal att avel är bättre för hon är en jäkligt bra mamma också.

Jag trodde nog inte du var på jakt efter en tävlings häst Oskyldig

Men jag ska inte annonsera henne en utan till våren just nu rider jag henne för fult och hon ska ju var i kondition vid försäljning. Om jag inte hittar en bra köpare så får hon bli kvar även om det är bökigt att ha hennes son som hingst men skilda hagar och risk för inavel. Nu blir det ju ändå två hagar nästa vinter också då jag har Kiara men det är ett övergående problem.

gejsa
0

Men Kiara har för mig att du bor i Skåne var det inte så? Där har ni inte snö lika länge som vi. Just nu har vi bara is överallt. Då måste vi ha både skor och 4 brodd på varje sko. Annars kan vi inte flytta hästarna knappt till stallet ens. Har ju två unghästar som just nu har fått panik när vi ska ta in och ut dom i stallet pga isen. Min islänning ville springa på isen. Det var jätteotäckt. Skulle jag inte ha skor på mina ridhästar så skulle dom alltså få stå den mesta tiden på vintern. Inte roligt. Är det snö ute så är det mest skritt som går att göra. Det har jag inte lust att hålla på med ca 6-7 månader om året. Så jag skulle aldrig kunna ta bort skorna på mina hästar.

Det är ju samma med mina unghästar om vi börjar rida dom mycket i höst när vintern kommer så måste dom ju få skor på sig. Då är den ena 3 år och den andra 4 år.

gejsa
0

Glömde skriva hur vi gjorde för att kunna flytta unghästarna från stallet till hagen. Vi fick salta massor och lägga på sågspån och halm. Glad

gejsa
0

Glömde tillägga igen att detta är inget påhopp till dig Kiara. Utan bara att det kan vara skillnad var man bor. Här hos mig kan man inte vara utan skor på vintern även om man vill. Iaf inte om man ska rida mycket. Hos dig kanske det går bättre?! Förstår du mitt inlägg nu? Flört

Kiara
0

Jag tror inte Göteborg ligger i Skåne Fundersam Jag har haft barfota häst i jämtland också Skrattande

Jag upplever inte halkan som något problem även om vi bor vid älven, så halt kan det bli. Jag rider på stubbåkern när det inte går att rida i paddocken eller ut. När det är som halast då kan dom få någon dag ledigt eller så kör vi lite NH det brukar funka. I år har vi haft tur med halkan och bara haft en riktigt hal dag.

Jag upplever också att mina hästar är säkrare på foten en många skodda hästar och jag skulle aldrig våga ha en häst i hagen med broddar, skaderisken är för stor.

Eftersom mina hästar inte får någon sommarvila så brukar jag ställa dom från Lucia och fram ca en månad det är en då så sönderhackat vid jul som det är. På så sätt så sliper jag den värsta halkan i år så har visserligen Athena blivit riden hela tiden.

Jag har fått sy en häst en gång som trampade sig rejält illa med en brodd, därför så skulle jag aldrig ha brodd i hagen och en skodd häst utan broddar halkar mycket lättare än en oskodd häst.

gejsa
0

Tror nog att vi har olika uppfattningar ang skodd häst med brodd eller inte. Flört

Nåja, orkade inte kolla var du bodde. Men Göteborg har ju inte lika mycket snö som vi har heller så….

Du kan ju komma hit och titta hos oss så förstår du nog varför vi vill ha broddar på våra hästar när det ser ut som det gör i dag. Säkert flera veckor till för som det är nu så kommer ingen snö och inte blir det tö heller verkar det som.

Skulle jag ta bort broddarna från hästarn så lär dom bryta benen av sig. Så krasst är det här. Ingen skulle kunna ridas på flera månader. Inte roligt när man har tex en tjej som tävlar här i hoppning. Glad

Inte har vi någon stubbåker i närheten heller iaf inte där man får rida. Vi får rida på ett ställe men dit är det ca 3 km och hur kommer man dit? Is, is hela vägen. På en väg sandas det inte ens. Bara is. Nej, att vara barfota häst hos oss det fungerar inte alls. Tyvärr. För jag hade nog helst velat att både Sorro och Fille mina unghästar var barfota så länge som möjligt. Åtminstonde för min ekonomis skull. FundersamMen här fungerar det inte.

Hade en inackordering förra vintern som var för barfota hästar. Men hon var tvungen att sätta på skor när hon stod här. Hästen höll på att fläka sig när vi skulle leda han till hagen från stallet bara. Hur kul är det? Nej, det beror nog på var man bor ang skor eller inte. Flört

Linda
0

#30 Jag har sett hästar med brutna ben också pga inga broddar som fått akutavlivas.

Har man bra hagar antingen stora eller välgrusade brukar det lösa sig.

Om de går i mindre har de fått stå obroddade men i stora hagar skulle jag aldrig låta de gå obroddade men märk väl att mina hästar som jag skulle kunna vara orolig för att de skulle sparka mot de andra får gå barfota bak på vintern och upplever inte halkan som ett akutproblem.

MVH Linda

gejsa
0

Glömde skriva igen. Att både Elin och jag har t o m halkskydd på våra skor som vi sätter fast just nu när vi går ner till stallet. Då kanske ni förstår hur halt vi har här hemma.Glad

Linda
0

-Det är att rekomendera ska faktist iväg och köpa mig ett par oxå.

MVH Linda

gejsa
0

Har ni också svinhalt ute hos er? Jag gick och stöpplade ner till stallet förut. Var livrädd för at ramla.

Nu kan jag t o m springa med dom Härligt!Skrattande

Linda
0

Jo på vissa ställen som stallbacken.

Ett tips är att tömma gödselkärrorna där isen är som tjockast.

Kiara
0

Ja då är dina skor genom tänka och mina oskodda genomtänkta det är väll det viktigaste.

Nej, vi har ingen snö den har smällt bort. Tyvärr för jag håller på och köra in Ametist och Kiara och att dra pulka är bra träning. Kiara är ingen fara med hon är färdig att spänna för vagn men Ametist ville jag att han skulle få dra lite till han har bara dragit pulka en gång. Föresten så blommar kaprifolien vid entrén Räcka ut tungan snacka om konstigt väder men i dag är det minus i alla fall. Vi har just problem med halkan när snön smälter och det sen fryser på och då blir det halt på vägarna men vinter hagarna är väl dränerade och grusade så där brukar det vara fintSkrattande

(Bild från jullovet)

gejsa
0

Ha, ha skulle se ut det. Om jag börjar tömma gödsel på stallbacken. Jag som är så noga att jag krattar varje dag för att få bort halmen som en del tappar när dom går från logen till stallet. Räcka ut tungan

gejsa
0

Visst är det så Kiara!

Nej, nu ska jag gå ner och mocka lite skit. Hej då!

Kiara
0

Min häst skadade sig själv med brodden på frambenet på det andra benet han hade tur som inte fick en sena som gick av. Visserligen var det under ridning men en då, det kunde gått illaGråter

Linda
0

Det är därför jag lindar benen.

Kiara
0

Har du benen lindade i hagen också?

Wanilj
0

Broddskador är inte att leka med! usch! Jag vet flera fall där de haft bakbrodd på hästarna i hagen och ni kan ju själv räkna ut hur det slutade!! Läskigt!

Någon som vet hur bra denna nya typ av boots är som man kan sätta på hoven? Wanilj kommer att skos när ridningen blir hårdare… samt jag vill kunna gräsbrodda vid hoppningen här hemma, bara gräsbana, samt vid distansridning..

gejsa
0

Tycker att vi börjar hårddra detta för mycket faktist. En häst kan ju skada sig hur sjutton den en är. Skodd eller oskodd.

Man kan ju inte ställa hästen i ett hörn och säga "rör dig inte nu du kan skada dig". En häst brukar springa och slå bakut osv det kan man inte komma ifrån. Jag har också blivit trampad över mitt ben av gobban när han sprang över mig. Då hade han brodd. Jag har ett mörkt märke där brodden kom på benet. Gissa om jag låg till sängs? Ja, 2 veckor. Men inte sjutton tar jag av honom brodden för det. Här är det bättre att ha brodd än inte. Skrattande

Sessan
0

Du med? Samma hände mig, finnen sprang över mig och jag hamnade sy sju styngn där brådden kom. Jag frågade mamma om det räcker med plåster, hon såg på mig som om jag förlorat förståndetSkrattande

gejsa
0

Jo visst. Men jag åkte aldrig in på sjukan. Mitt ben var alldeles blått från knäet till tårna förutom tårna. Såg helsjukt ut. En i stallet sa att det såg ruttet ut hela benet. Men jag låg i hela 2 veckor. Hade djävulskt ont. Hade telefonkontakt flera ggr med sjukhuset dom tyckte att jag skulle åka upp men det gjorde jag inte. Dum som jag är. Skrattande

E_hjo
0

jag har skor på min häst för att inte behöva bry mig om att gå där det är mjukast m.m. + att jag får ju ha de för mina föräldrar å då väljer jag självklart det! ( jag tycker att det är en självklarhet men det är ju till var å en )

Sessan
0

#46Du är lite som jag då, undviker helst besöken på sjukhuset och håller envist ut. Det där med ruttet ben hörs ju mindre trevligt! Det påminner om den gången jag ramlade av samma häst, hamnade under(?) henne och spräckte lårmuskeln (hon steg/hoppa/sprang över mig med broddar igen). Mitt lår var lilablått och dubbelt större med massa gropar i. Det såg också ruttet ut  kan jag säga. Den gången fick jag gå med xxl byxorFlört

E_hjo
0

haha! vilka skador ni råkat ut för =) ja har som tur är sluppit!

CBA
0

Wanilj- Menar du sånna gummiboots man sätter runt hovarna ?

Jag hade sånna på framfötterna på min gamle, han var tvungen att ha 4 brodd i varje sko annars vägrade han gå. Det minsta lilla han kände att det släpte i tårna (om han hade 2 brodd/sko) så vägrade han gå.

Anledingen till att jag hade bootsen var för att jag var rädd att han skulle trampa sig i ballarna med tåbroddarna i bak hovarna.

För oss fungerade dom utmärkt…

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Wanilj
0

ja! Precis sådana menade jag!!!

Wanilj
0

eller nej!!!*asg* nu hade jag för bråttom.. jag menare de som man kan sätta på som en form av joggingdoja fast för häst!

gejsa
0

Sådana hade en inackordering i mitt stall. Kommer ihåg att det var jättejobbigt att sätta på dom. Det fick ju inte vara lera på fötterna. Är det höst så är det ju mycket lera i hagen iaf hos oss. Han tappade en sko flera ggr ute. Själva brodden var som lödbit och försvann efter några ridningar.

Easy boots tror jag dom hette. Enl mig ingen höjdare. Kunde lätt få skav av dom också om dom inte satt precis.

...P...
0

vi har fyrbrodd runt om på alla hästarna i stallet utom två. De två oskodda håller på att slå sönder sig varje dag ut o in från hagen, de bara kasar runt på marken (blankis). De andra går relativt stadigt och eftersom det är blankis på vissa ställen under snön i hagen tycker vi det är bättre att ha broddarna på ute också, o eftersom alla hästarna känner varandra tycker vi att risken är så mkt mindre att de skulle börja bråka än att de halkar omkull och bryter ben/sträcker sig/ slår sönder sig osv. om de skulle varit oskodda. men allt är relativt….vår vinterhage ligger i nedförsbacke.

CBA
0

Jaha….Easy Boots (precis som gejsa sa)….nä dom har jag ingen erfarenhet av tyvärr. Jag har bara sett ett par och dom var stenhårda bak vid ballarna.

Neywaz fick låna ett par av en kompis för att ev. använda på Nasse men dom var så hårda och tydligen så hade hästen som dom använts på fått skav.

Nu finns det ju flera varianter så alla kanske inte är hårda…

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Det har tydligen kommit fram en bättre modell på dom. Men forskar inte i dom eftersom jag inte är intresserad. Men sök på internet om dom.