Svanslängd..
Mycket viktig tråd.. :)
Jag gillar tjocka långa svansar, men vad gör man när svansen inte blir tjock och lång?
Hur lyckas man få svansen tjock och lång?
Vet att alla hästar inte kan få tjock svans, men hur får man svansen att bli så tjock som den kan bli? :)
Hur lång svans har ni på era hästar?
Mest intresserad av varmblodiga hästar, kallblod lyckas ju alltid få så fin svans..
Har lite "problemet" att herrns svans antingen är kort men hyfsat tjock, eller lång men tunn och stripig. Är en vamrblodstravare, och de har inte alltid förmågan att få så tjock svans, men manen är ordentligt tjock..
Har alltid pälsglans i svansen och kammar ut den så att det inte lossnar tagel. Men den slits ju ändå i hagen/boxen..
Pälsglans kanske inte är så bra?
(Bild npå svansen när den är kort och hyfsat tjock)

#1 Tkr det där ser ut som en "normal varmblodssvans" :) Du kan inte påverka hårväxten mkt, men du kan minska slitaget genom att inte borsta så mkt på den.
#2: Fast därär den rätt kort, syns inte så bra där kanske.Men vill ju ha den nedanför kotan helst, och då blir den så sliten och tunn.
Fast när jag borstar slits den inte. :)
Pälsglans, och sedan snurra svansen och kamma topparna först och snurra upp eftersom, då försvinner inget tagel alls.
Tycker att din häst har en fin varmblodssvans. Det finns de som har mycket tunnare svans.
Det allra bästa tipset jag kan ge dig om du vill ha en tjockare svans är att sluta borsta svansen alls. Red ut tovorna med fingrarna och låt den sedan vara. Topparna kan du klippa då några strån blir för långa.
#4: Den är fin, men kort.. :\
Och det finns ju massa strån vid svansroten som kan växa ut så denblir tjockare. . :)
Men kanske ska testa att inte kamma den alls i sommar och se hur den blir. Har inte blivit kammat nu på senaste pga. pälsglansbrist, men det är svårt att låta bli den. :)
Jag skulle även undvika pälsglans om jag var du.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6: Varför då? Är det dåligt?
#7 Nu är jag lite skadad när det kommer till människorhår, men det bör väl ha samma effekt på tagel tycker jag.
Pälsglans innehåller silikon, vilket lägger sig som en hinna runt hårstråna och hindrar dem från att ta upp fetter och liknande, som behövs för att hårstrået inte ska torka ut. Så med andra ord torkar det ut håret i längden, gör det skört och det får betydligt sämre kvalitet, går lättare av osv. För att förklara det hela kort.
Så vill du ha en fin, tjock svans bör du undvika pälsglans så mycket som möjligt, samt att borsta då.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 har du tips på något annat som hjälper en att reda ut svansar men som är skonsamt?

#8 Det känns ju så omöjligt att undvika för annars är det så jobbigt att borsta ur haha :3 Får helt enkelt börja borsta mindre.
haha jag tycker den är lång x)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#8: Det är iofs sant, vet ju det om människohår, men inte riktigt dragit parallell med tagel antar jag. :)
Kanske ska börja använda mitt spray-balsam, det är utan silikon. :)
#11: Fast han höjer svansen rätt mycket vid ridning, jämt, och då ser den ju mycket kortare ut. :)
#9 Nåt utan silikoner, och andra skadliga ämnen.
Annars vet jag inte, brukar bara reda ut med fingrarna och eventuellt en vanlig ryktborste när jag gör det. Visst, det tar tid om svansen är tovig, men gör man det regelbundet är det rätt lugnt.
#10 Japp, använd fingrarna bara. 
#12 Det är nog ett bättre alternativ i alla fall, sen är det ju bra att inte borsta för ofta också. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#9o 10 ta en sprai flaska som man har till växter isellet för vatte kana. Så de blit som dugg regn. Ursäkta förklarar så dåligt men typ en gammal glasn sprai flaska som är ur vätad. och ha vatten att spraia med för att reda ut svansen =)
de fungerar galant.
Varför reda ut svansen alls? Jag borstar den ren med rotviskan, tvättar någon gång ibland med vatten och grönsåpa, och i övrigt får den hänga där den hänger. Svansen ser bra ut och hästen är nöjd, så varför göra mer?
#13 ok ska kolla efter något bättre i butiker.
brukar inte borsta svansen alls eller ens reda ut den. den brukar bara tvätta den och klippa av topparna när den släpar i backen allt för mkt.
#15: Jag reder ut den mest för att jag tycker det är roligt att kamma och hålla på med svansen och manen. :)