Hur gör man?
Jag ahr ridit i 6år och känner att jag inte kommer någon vart i min utveckling just nu :( jag tycker alla andra är så duktiga. Det är en sak jag stör mig på mest och det är att jag inte vet hur jag ska få hästen jag rider att gå rätt på volten. Jag vet inte riktigt hur man gör så att hästen går med rätt böjning in mot volten. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska fixa mina hjälper i skänkelvikning, dom verkar aldrig fungera. Jag vet jag har ridit länge och då borde man kunna detta men..sorry jag kan inte det och jag känner mejj så dum :( Snälla kunniga hästvänner Hjälp mig det skulle betyda så mycket.
Har du egen häst/medryttarhäst eller så? I så fall tycker jag du ska börja rida för en tränare så kan du få hjälp och utvecklas mer i ridningen. Rider du på ridskola kanske du ska fundera på att skaffa medryttarhäst istället (och rida för tränare/hästens ägare ibland), det var något som hjälpte mig framåt i utvecklingen när det stannade på ridskolan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kan du inte försöka rida för en instruktör?
#1 och #2 Jo kanske det, men det är kanske lite svårt att fixa om man rider på ridkskola. Jag vet inte om min ridlärare tillåter det =( Tack för tipset ändå men det blir lite svårt. Hur gör ni för att få hästen att gå rätt?
Du har inte funderat på att skaffa medryttarhäst istället då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
En annan sak som kan hjälpa till om man har stannat är att byta ridlärare… Eller att byta grupp..
#5 Jättebra förslag (alla ni andra oxå) men jag kan inte byta ridlärare för där jag rider så finns det bara en ridlärare (privatstall) men man kanske kan pröva privatlektioner nån gång i månaden iaf…men kanske det funkar att byta grupp..
#4 Får nog inte för mina föräldrar , jobbigt nog =( Förresten är det svårt att hitta hästar som finns när. Men det är ett bra förslag Tack
Ja, privatlektion nån gång i månaden låter ju som ett bra alternativ. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Bara för att man är ridlärare och gått den utbilningen betyder det absolut inte att man kan rida eller är särskilt bra alls på att lära ut ridning, tyvärr. Svenska ridlärar-utbildningen suger rejält.
Jag föreslår att du lägger ner ridningen på ridskolan och försöker hitta någon privathäst att bli delfodervärd/medryttare på som du kan få ta lektioner på för en privat tränare som du själv kan välja ut, så att du kan välja en som lär ut bra ridning och som ligger på rätt plan för dig :)
#8 Enormt tacksam för dina tips :D Du har helt rätt..jag måste hitta en instruktör som funkar för mig. Men än sålänge kan jag kanske ta privatlektioner någonstans iaf en gång i månaden. Det blir lite svårt det där med medryttare och så..dom måste stå nära så man kan gå eller cykla dit. och så är det ju pengar …penagr som behövs för att få en riktig utbildning . Så himla jobbigt ….=(

Oj, jag läste visst lite snabbt i går. Du red alltså på en ridskola? Men kan du inte fråga din ridlärare ifall hon/han har tid med en privatlektion eller fler till dig? Eller fråga vad hon tycker om dig allstå hur du rider. Hon kanske ser att det fungerar bra för dig. DEt kanske bara är som du tycker. *ler*
#10 Jättetacksam för tipsen , Jag ska göra som du har föreslagit Tack ! Skriver hur det går .
#10 usch men det jobbig är att min ridlärare har sånt humör. Ena stunden superglad och snäll, andra stunden rasande för att man frågat något olämpligt.. men det är hennes problem och jag måste ju kunna fråga vad jag vill…eller?

#12# Lustig ridlärare. Inte bra att ha sånt humör när man har sådant jobb som hon har. Men det är väl bara att fråga på. Bära eller brista. Blir hon arg på en sådan fråga är det nog bättre att leta någon annan ridskola. Lycka till!
#13 Ja,a ibland blir jag verkligen förbanand på henne. Man mår psykist dåligt när hon anklagar en för jättekonstiga saker. En vän till mig slutade på den ridskolan efter att ah mått psykist dåligt i 2 månader ….=( Men ibland är hon hur snäll som helst.. ska ta tilfället i akt när hon är glad. Det är nämligen så att om hon blivit arg på någon i lektionen innan är hon arg lektionen efter oxå. Detta känns väldigt jobbigt och om hon inte lyssanr på mig nu så får jag söka upp någon med privathästar där jag kan bli medryttare. Tack så mkt för allt förtroende :D
Jag kände själv att jag inte "kom" någon stans i ridningen under en period, så jag har nu slutat rida på risdkola (dessutom så var det så stressigt), så nu har jag medryttarhästar som jag rider i stället och det känns bättre på något sätt.. Jag kan liksom få prova på hur det känns att rida när det är jag som lägger upp träningen osv. Men jag får se om jag fortsätter i höst igen eller inte.. :)

Du ska ju absolut våga fråga saker till din ridlärare, hur ska du annars kunna lära dig!
Du kan inte åka buss eller att dina föräldrar schusar dig till hästen?

tycker de tverkar konstigt med en ridlärare som blir arg på sina elever. de skulle ju inte vara där om de itne vore intresserade och om de inte förstår vad hon menar och förklrara så är det ju faktist inte deras fel, snarare hennes eget.
jag tycker som de föregående att du kanske ska fundera på att bli medryttare. jag slutade på ridskolan av samma anlednignar som Juve. Jag hade ett uppehåll på ett halvår sedan ville jag ta upp ridningen och hittade en medryttarhäst. du kan ju också jämföra priset på ridskola med att ha medryttarhäst och träna privat antingen för tränare el för hästägaren.
Alla ni har helt rätt, tack :) #16 jag kanske skulle kunna åka buss.
Kära Cratchies, för att hästen ska gå rätt på volten. Menar du då att den ska böja sig rätt? Är inte så duktiga på alla " fina " ord man använder. Mamma har då lärt mej rida men jag gick 2 terminer på en ridkola men fick sluta för ekonomin. Men jag har som sagt lärt mej av min mamma och rider privathästar och har en foderhäst Men som sagt böjningen. Du ska forma hästen, coh det gör du så här:
1: Korta innertyglen LITE
2: Tryck med innerskänklen LITE, men så att det känns.
3: Driv på hästen så att den inte böjer sig för mycket utan går en rund och fin volt.
Sen tror jag lite med vad de andra säger, försök att hitta e sköthäst som du kan rida 1-2 ggr i veckan och fråga om ägaren till hästen vill hålla en lektion för dej någon gång i månaden. Det hjälper, tro mig

Thorsson, jag lider när jag läser ditt inlägg!
Sådär får du inte någon häst att böja sig korrekt… 
Varför inte rida för en tränare?
#19 så gör INte jag..
Jag håller med #20#! Jag gör iaf inte som i #19#..
#20, 21, 22# Jag har som sagt llärt mig så. JAg har då INTE gått på ridskola. Men jag vet inte dirkt vad hon menar.