Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 7114 ggr
Arkan
0

Min häst behöver mer hull!

Min häst behöver tjocka på sig lite! Han får allt hö han behöver och brukar få nästan en hel höbal ute på morgonen så han kan äta när han vill under dagen. Men han behöver något tillskottsfoder så att han får upp hullet då han vandrar mycket i hagen nu när stona brunstar. Jag behöver tips ganska omgående då jag tänkte dra iväg och köpa foder idag!

Någon som är bättre på foder än jag som kan säga vad jag ska ge? Han behöver alltså nåt foder som gör så han får lite fett på kroppen. Jag rider normalt var och varannan dag, mest ut i skogen och lite lättare dressyr. Ingen hårdträning om man säger så :)

Arkan
0

för övrigt får han ca, 2 kg lusern på morgonen och ibland 1kg havre på kvällen! Men jag är redo att byta foder och mängd om jag får något bra tips värt att prova ;)

Zaphix
0

Vad är det för värden på grovfodret?

Kollat om hästen har mask?

Vi hade blodmask på två hästar i stallet i år, resulterade i två pinnsmala hästar och en halvtjock (våran som är halvtjock och inte har mask..). Fråga inte varför de inte kollat masken innan..

Hur ser tänderna ut? Har de problem med tänderna kan de inte mala maten ordentligt och då tar inte tarmarna upp all näring som de ska.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alex
0

Jag vill veta samma saker som Zaphix innan jag ger råd om något foder. Vad är värdens på grovfodret han får nu, samt är han avmaskad/kollat träckprov nyligen? Sen undrar jag även vad det är för ras samt ålder. Antar att det är en hingst när du skriver att han vandrar nu när stona brunstar?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Arkan
0

Stallägaren köper alltid in olika hölass så det är oftast alltid olika värden på höet (det är ca 15 tävlingstravare som ska ha hö och då räcker inte ett litet lass speciellt länge.) Men det är alltid grönt och fint och luktar gott.  Det är också så att han äter så otroligt fort och trycker i sig allt han får tag på, kan det bidra till att han inte håller hullet?

Annars är han en korsning mellan ardenner och halvblod, hingst och 15 år gammal. Jag köpte honom i November och då var han avmaskad, men han var i bedrövligt skick, och har lagt på sig mycket bra under vintern men har börjat tappa nu i vår.

Men det är ju dags för avmaskning igen men jag har för mig att man måste göra träckprov nu? Förut när jag var mindre och hade ponny så kunde man bara köpa avmaskningsmedel och avmaska men det går inte längre eller? Kan någon förklara för mig hur träckprov går till för jag har ingen aning!?

Sen är det dax för tänderna att kollas snart då jag har tänkt på samma sak som Zaphix..
men jag vill liksom hellre att han är lite tjock än för smal :/

Zaphix
0

Fast att höt är grönt och fint betyder inte att det är bra värden näringsmässigt. :)

Vi använder http://www.kollamasken.nu/

Då får man veta om man behöver avmaska, vad för maskar och i vilken mängd. Dumt att avmaska i onödan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

Antagligen är det väl mycket vårkänslor och spring nu om han är hingst. Kan inte ge några bra tips, du ger redan vad jag förstått fri tillgång på hö och även lucern.. Korn är bra för hästar som behöver hålla hullet och även olja.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Alex
0

#4 Som Zaphix säger, hur höet ser ut säger absolut ingenting om värdena. Är det något han saknar får man inte fram det utan höanalys, tyvärr.

Men hingstar är ju i regel svårare att hålla hull på än valacker, så är det så att det inte är något annat fel kanske kastrering är ett alternativ, då lär hullet bli ett betydligt mindre problem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ove-D
0

Äter han u pp lucernen? Jag vet en häst som inte tyckte omd et.

Om han inte blir het så kan du ju äka havren men också komplettera med KROSSAT korn. Det har fungerat på min travare som annars blev ganska het av bara havre. Kraft groov funkade också för honom.

Men jag tycker att du ska kolla om han har mask! Gör en heltäckande analys! Om han var i dåligt skick när du köpte honom kan han haft flera olika prasiter och då kanske inte avmaskninge har tagit alla.

Påsar och info om träckprov har jag själv köpt på granngården och apoteket.  Det kan löna sig att kolla upp priserna!!!!! Det finns även på nätet att beställa. Man tar ca 2-3 "bollar" av NY avföring (max några timmar gammalt), stoppar i en påsen och skickar för analys. Man får kryssa i vilken slags analys man vil ha (men i ditt fall skulle jag valt en fullt komplett). Men det står när man köper ett "kit".

Tusen
0

Att en hingst tappar hullet på våren får man nästan räkna med, tyvärr.
Det är jättesvårt att hålla hull på dem när de bara springer. Oftast har de heller inte tid att äta och kraftfodret ger nästa motsatt effekt då de använder den extra energi de får från kraften till att springa lite mer bara.

Det bästa kraftfodret vi har erfarenhet avdå det gäller hingstar är müsslifoder.Det ger snabboch bra energi och hästarna brukar gilla det. Förslagsvis den havrefria müsslin som gör din hingst lite lugnare då havren kan ge lite mycket "spring i benen".

JenD
0

Jag har haft samma problem med min 2åriga hingst. Han tappade massor när han "kom på" att det finns brunstiga ston på gården. Han har alltid klarat sig bra på lucern, havre och kornkross. När det inte höll honom i bra hull (och allting annat var kollat) så började jag tillsätta Dodson&Horrell's Build Up. Det har funkat jättebra. Rekommenderat det fodret. Ger vi våra på jobbet som har svårt att hålla hullet. Fodret är för "condition & topline". Det enda negativa effekten (beror på hur man ser det) är att det lätt kan sätta sig på halsen, ge lite "fläskig" hals. För mig är det inte ett problem eftersom jag har en welshhingst och en kraftigare hals inte är helt fel, men på araberna i stallet så har det synts mer. Kanske inte är hela världen för dig heller men det är iallaf den enda effekten man skulle kunna se som negativ..

Jag har heller ingen analys på grovfodret och har aldrig haft. Fodrar efter sunt förnuft och öga.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Alex
0

#10 Då måste jag bara fråga vad det är som gör att det sätter sig på halsen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen
0

#11 Det kallas späcknacke och får hästen mycket proteinrikt foder kan det bli så.

JenD
0

#11 Ingen aning. Det är vad vi sett för effekt på hästarna. Varför vet jag inte men Tusen verkade ha en bra anledning.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Alex
0

#12 Beror det på proteinöverskott då, eller vad? Och vad gör att det just sätter sig på nacken, känns som att det borde betyda nåt negativt? Jag är alltid lite skeptisk till foder som gör såna saker innan jag förstår varför. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ove-D
0

Protein ELLER/OCH kolhydratöverskott skulle jag säga. Flera mûslisorter är väldigt söta vilket hästarna ibland kan ha problem med. Det är "gott" men även hästar kan må dåligt av överskott.

Lucern är det bästa men om inte hästen vill äta det får man hitta andra lösningar…

Tusen
0

#14 Ja, det är ett proteinöverskott och det är självklart negativt. Det händer att hingstar med mycket spända späcknackar får sår och att huden spricker och varar, så det är absolut inget positivt med det.

Alex
0

#15 & #16 Tack. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

WhoCares-01
0

RISKLI!!! det är hur bra som hellst när hästen ska gå upp i vikt. hade det till Wilma innan när hon var tunn. det är jättebilligt och man behöver inte ge så mycket. för min som är liten storhäst räckte det med 4 dl om dagen. då hade jag det nedblandat i hennes blötmat som består av betfor, vetekli och korn =)   välrldens superkur =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3