Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2477 ggr
Glamgirl
0

Bett-hjälp!

Jag har precis börjat rida min mammas nordsvensk. Han är en riktig krångelkille som lätt stressar upp när man börjar ställa krav på honom. Och han är väldigt stark! Han har haft en fruktansvärd tid hos sin förra ägare som pressade honom till max och red hårt och fel.

Min mamma rider honom på ett rakt tränsbett.
Tidigare ägaren red på tredelat. Tydligen skall båda två fungera. Jag är tyvär fruktansvärt dålig på detta med bett och undrar över vad ni tänker om detta.

Som det är nu är han omusklad och stressig och på detta enormt stark och har mycket åsikter. Han orkar inte bära upp sig i galoppen vilket gör att han rusar något hemskt och det är INTE kul med en så stark häst. Men jag vill inte rida på t.ex. pessoa.

Vad tror ni? Skall jag fortsätta på det raka tränsbettet eller bör jag ha något mildare alt skarpare?

Kan tillägga att han har lite orolig mun och att han kan få för sig att greja med tungan ibland.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Klasselover
0

Ett rakt tränsbett eller ett tredelat anses ju som de mildaste betten, så visst kan du fortsätta rida på det. Om han är orolig i munnen så är ett bett som ligger stilla att föredra (tex rakt tränsbett med fasta ringar), men självklart är det individuellt vad hästen trivs med. Träna mycket övergångar, ta inte mer än ett par steg i galoppen, galoppfattningar är jättebra träning som bygger muskler.

T.ex. fatta galopp, galoppera några steg, sakta av, trava eller skritta några steg, galoppfattning, galoppera några steg, sakta av osv..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gudris
0

Det är kanske en bra idé att prova på lite ledarskapsträning eller så, så hästen blir tryggare med dig som ledare. Typ Natural Horsemanship, det märks ju i all hantering, även ridningen :) Men behåll bettet.

[chouwa]
0

Jag rider min nordis på rakt tränsbett, han går helt klart bäst på det. Han kan bli lite stark men jag jobbar hellre med övningar som gör honom mer lyhörd än byter bett! Så jag tycker att det låter som att du kan fortsätta rida på det bett han har och jobba med att få honom lyhörd och trygg :-)

Glamgirl
0

Tack för era svar, nu känns det lite bättre!
Jätte konstigt att jag så många gånger fått höra att raka bett skall vara skarpare? Förvånad

#2: NH håller vi på med för fulla muggar :-)

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

kaka1234567
0

Rakt bett är ett av de milda betten som hör till kate gori 2 och 3 delat dem tre är de  mildaste. Men självklart är de handen som håller de bästemer hur skarpt de är.

men variera mellan rakt och 3 delat för att behola munen känslig het alltså sa ått hästen tänker lite och får mer variation. Mit tips är absolut tränare. men de allra viktigaste är dressyr dressyr dressyr. Men ut och klätra i skogen skrita,trava galoppera i uppförsbackar och skrita ned gå över stock och sten i skogen. de hjälper att bygga ryggmuskler. och inom hus ska de va kavaleti bomar bomar på marken mycket variation och få igång bakbenen och få ryggen att jobba. Om man klätrar mycket blir de mer rygg muskler. Joba med klätringen främst arbeta honom från marken. Fram med kavaleti bomar och tömkör honom få igång benen och ryggen .Arbeta med metoder som ber hästen att lyfta på benen och jobba men ryggen.

Mycket jobb från marken och utt i skogen. Gör så länge de tar lång tid att muskla hästen så fundera inte på at bytta bett. de är vad de flästa tror är bäst men nej de är oftast musklerna som fatas och därför blir hästen stark den orkar inte. Bära sig.

Och se över fodret får den tillräkligt med grovfoder ibland kan hästen svårt att muskla sig om den får för lite grov. Kolla om bettet siter rät känsliga hästar vill ha ett rätt avpassat bett. och kålla äll utrustning mm.

men ut och klätra be behen och rygg jobba. Sät igång honnom på nyt  från marken skogen bomar mm,

Fundera inte på att bytta bett i första början. De kommer att ta tid och muskla.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

poppysmarsvin
0

Förmodligen har ni redan gjort detta - men annars, kolla upp munnen på hästen. Ibland kan smärta vara orsaken till att hästar blir starka, stressar, sänker ryggen osv. Den kan för övrigt ha ont någon annan stans också. Det är så lätt att bli "utrustningsfixerad" för att komma åt problem. Men förmodligen har ni som sagt redan tänkt åt det hållet :-)!