Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 17318 ggr
kaka1234567
0

Pålagringar?

Vad är de har hört att de går att behandla. Vad gör man åte vad görs exakt när man behandlar deta vad har gjort så att de blivigt pålagringar ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

viktoria91
0

pålagringar kan komma av att hästen blivit felriden eller dålig exteriör. vet inte om det är ärftligt. vet en häst som hade pålagringar i framknän och han fick avlivas.

Gronstedt
0

Pålagringar börjar som ärrvävnad efter en skada, som "skyddsmekanism" genom att kroppen bygger på mer material (på samma sätt som överben). Om en led belastas fel, på grund av olämpligt arbete eller felställning, bildas "skavsår" i leden, och där bildas ärrvävnad som blir pålagring. Pålagringar i ledbrosk gör inte ont, men på andra ställen i och omkring ledkapslarna finns nerver som kan påverkas och ge svårt smärta. Pålagringar kan hindra rörelserna, oavsett om de gör ont eller inte.

Exteriör är ju ärftligt, så benägenheten kan ärvas. Pålagringar kan sitta på olika sätt. Om de är smärtsamma måste hästen ofta avlivas. Det finns behandlingsmetoder som kortison, hyaluronsyra med mera. Man kan gå in i en led och skrapa bort pålagringar, men det är ett ingrepp som inte har speciellt god prognos för häst, eftersom djuren är så tunga och måste röra sig hela tiden för att hålla sina kroppar i trim. Pålagringar som inte gör ont behöver inte medföra avlivning, men hästen kanske inte kan ridas/arbetas om den inte har full rörlighet. Det beror på var pålagringen sitter, hur stor den är och hur hästen reagerar.

kaka1234567
0

#2.Men vad menar du mer om de inte är bra med deta ingrep. Man tar ju bort på lagrinagarna och sen varför kan den inte röra sig eller efter behandlingen  på ett tag eller ??

_Mvh kaka
_

Gronstedt
2

#3: Om man öppnar leden och skrapar bort ärrvävnad, så lämnar man ju en ny skada, som i sin tur bildar ärrvävnad. Leder är väldigt känsliga för infektioner också och hästar mår aldrig bra av att stå stilla - dels för att magen fungerar dåligt då, dels för att deras rörelseapparat är byggd för att röra sig och snabbt försvagas om de inte rör sig. Speciellt äldre hästar kan vara svåra att sätta igång efter längre vila.

Hästens ålder och hur pålagringarna ser ut och var de sitter påverkar hur bra prognosen för en operation blir, men generellt är chansen sämre för en häst än för en människa, vars leder är mycket mindre belastade. Om inte annat kan ju en människa gå med käpp eller sitta i rullstol.

kaka1234567
0

Så va då kan inte hästen gå ut i hagen efter behandling ?? Då rör den ju sig sen kanske hästen får vila men gå ut får den ju göra??

Hur länge bör hästen villa innan igång sätning ??

_Mvh kaka
_

viktoria91
0

#5 jag kan inte svara för hur dte är med pålagringar efter operation när dem får gå ut i hagen. min blev opererad för griffelbensbrott och hon hade total boxvila i 4 veckor var det iaf, ända gången hon fick lämna sin box var när hon gick över i boxen mittemot för att mocka hennes.

viktoria91
0

#5 jag kan inte svara för hur dte är med pålagringar efter operation när dem får gå ut i hagen. min blev opererad för griffelbensbrott och hon hade total boxvila i 4 veckor var det iaf, ända gången hon fick lämna sin box var när hon gick över i boxen mittemot för att mocka hennes.

kaka1234567
0

Jag tänkte inte derekt efter operationen men någon vecka efter.

4 veckor är inte så farligt att hästen står i box. MIn sköt häst stog åckså i 4 vekor fast i spilta pg av annan anledning. Häst i box kan i alla fal rör på sig på något sät om man inte har en för liten box.

_Mvh kaka
_

Gronstedt
0

Det går inte att ge några generella svar. Det beror ju helt på hur pålagringen ser ut, bara veterinären kan svara på hur länge hästen måste vila om den alls går att operera. Och 4 veckors boxvila är otroligt länge för en gammal, sliten häst, medan en 4-åring klarar det med glans och inte får problem. En gammal häst med till exempel spatt eller pålagringar kan "ta slut" på att stå stilla en vecka, där för att leder och senor inte klarar av att sättas igång igen. Gamla leder har mindre ledvätska och sämre broskkvalitet, i unga leder nybildas fortfarande brosk.

Cilla89a
0

Vad jag vet är det mycket sällsynt som man går in och skrapar bort pålagringar. I alla de fallen jag hört talas om, eller vars vänners hästar som diagnositierats med pålagringar, har alla haft en dålig utgång, avlivning, alt i de väldigt lindiga fallen har det blivit promenad/sällskapshäst.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Gronstedt
0

#10: Nej, det är väl nästan bara mycket dyra hästar som man vill spara till avel där det kan komma i fråga.