Hon sticker men inte okontrollerat..
Hästen jag var och hämtade för 2 veckor sen skall stanna 
Hon är en väldigt fin häst stolt men snäll och foglig min 11 åriga syster kan greja med henne helt lugnt och då är ändå hästen ett energiknippe på 160
Fin att rida… det enda är att jag har en raksträcka hem till mig på ca. 250-300m men en backe i slutet, på denna raksträcka blir hon helt till sig och vill bara SPRINGA; SPRINGA SPRINGA! Hon drog ett res med mig första gången jag red ut med henne (förra veckan)
Gick fint och lugnt sen runda vi svängen och hade världens raksträcka på vägen hem
Jag prata med pappa som gick med och bestämde mig för att känna på hennes galopp…. Lättare sagt än gjort! En häst som är i full topp kondis och har stått i 2 veckor med havre
Hon ville inte fatta galopp i vilket fall utan tog traven så vi blåste den raksträckan på 7sek för hon stanna inte förren jag röt till "DORIA!!" Då lyssna hon och jag drog ner huvudet på henne.
Sen har jag varit jätte sjuk i 1½ vecka i lunginflammation och urinvägsinfektion så jag har vart mestadels sängliggande…
Men igår kom min granne upp och vi tog båda damerna, jag tog min Jackie eftersom jag blir knäsvag för noll och ingenting nu
och hon Doria, vi red en sväng och så kom vi till raksträckan igen….Hon börja och tagga sig själv! Zandra vände henne tillbaka och kom emot mig och vände, detta gick i ca…50-60m sen var damen inte glad längre då stack hon för fulla muggar och de fanns inte sucken av en chans att hålla henne!
Zandra fick stopp på henne uppe i backen och jag fick slänga på ett kol för att hinna ikapp och se så att allt gick bra vilket det gjorde och Zandra fortatte att köra med henen dock hemma nu för att visa vem som egentligen bestämmer!
Denna gången så tog hon galoppen självmant, Jag vet inte riktigt med detta…
Hon är ju f.d. travare (vilket jackie oxå är, skillnaden är att Jackie aldrig är starad eller så) och hennes ägare har ju kört henne mycket ute i skog och natur och när de kommer en skogsraksträcka är hon lärd att dra iväg för allt hon är värld!
De gör att hon gör de samma nu, hon lyssnar inte och saktar ner förrän raksträckan är slut typ..
Detta måste tränas bort eftersom hon ska stanna bestämde mina föräldrar idag. Men jag vet inte hur, jag har måna ideér men vill gärna ha så mycket tips och förslag som möjligt!! 
Detta blev lång och rörigt.. Men fråga bara om det är nåt!
"OCH INGA SALVOR OM ATT TRAVARE ÄR SÅNA OCH DOM GÖR SÅ" Jag vet mycket väl vad jag har för hästras att göra med och jag har valt det själv. Hon är inte min första travare men hon är den första hästen som sticker på ett sånt ätt för att hon blivit tränad till det hela livet!
Det blir lite skillnad då Hahaha..
Tack på förhand!
Är det bara där hon sticker?
Skritta alltid där till en början. Börja med att leda henne där i skritt, fram och tillbaka en massa ggr tills hon är helt lugn. Sitt sedan upp och låt någon annan leda fram och tillbaka tills hon är lugn. Låt då ledaren släppa henne och bara gå förbi, men så fort hon blir stressad så låt ledaren leda igen..
Tillslut bör hon inse att hon faktiskt inte ska springa där, utan skritta lugnt.
Det är vad jag skulle göra iaf. Iofs har jag inte det problemet i och med att jag har sveriges lataste travare. :)

min är ocksåväldigt taggad, särskilt på vissa ställen då gör jag s att när hon travar kontrollerat och avslappnat får hon gallopera, börjar hon stressa upp sig så är dte trav igen och dte har funkat bra på henne.

har hon startat alldeles nyligen eller? för tänk på att hon kanske inte är så van vid att bli riden än.
grattis! en som gillar att springa intervaller :D

1# De är så ja tänkt göra….ska testa! :)
2# I nu läget är de enbart skritt som gäller… men hon är inte samlad i skritt.
3# Nej hon är riden sen flera år tillbaka och det senaste året enbart riden..
4# …?
du har ju en travhäst som är tränad tidigare för trav.. och vi kör ju mycket intervaller och då gasar man på på raksträckorna.. därför jag skrev så.. destovärre så har jag inget tips på hur du ska sluta få hon att gasa på som det vore en intervall… förutom att träna halv halter och gå runda cirklar runt den sträckan men det blir väl för drygt..

jag skulle helt enkelt börja med att inte låta henne springa på raksträckorna alls. jobba i skritt, jobba med att kunna hålla ett lugnt tempo. jobba henne i enbart skritt under ett par veckors tid.
de få gånger jag varit med om att mina hästar velat "dra" så har jag vänt om och börjat om (obs, man får ju förstås se till att varva ner tempot innan man vänder och börjar om så det inte händer några olyckor).
märker jag att Sharon är extremtaggad och bara vill köra järnet så brukar jag aktivt välja att antingen enbart skritta hela turen, alternativt skritta på alla rakor där hon verkligen vill springa och trava henne nere på rundbanan i skogen.
medarbetare på djurskydd.ifokus

7# Jag har enbart tagit ut henne på skritt turer sen hon stack så med mig sen blev jag riktig sjuk i lunginflammation har har varit sängliggande i 1½vecka typ…
Men nu är vi på benen igen! Hon lyssnar fint hela tiden tills vi kommer till raksträckan och den måste jag ta mig över för att komma hem så de går inte att ta en annan väg vilket ja tycker hade varit super i nu läget (a)
Red henne här om dagen och pappa hade ett grimskaft i, men hon har ett så stort steg att pappa antingen får jogga bredvid eller bromsa upp henne…. (går endast med stort steg när hon rids och tränas) Jag höll henne i skritt så gott jag kunde och vände om och sen tillbaka igen för hon försökte krypa ur skinet kändes de som Hahaha…
Hade inte pappa varit som ett ankare på marken hade hon stuckit igen, hon tog några travsteg så vi fick bromsa henne hela tiden.
Och det hjälper inte att ha med nån av dom andra hästarna som går lugnt och väntar på ryttarens order, hon bryr sig inte om dom hänger på eller inte
Hon är ju travtränad ute på skogsvägar och dyl och då har han släppt henne i full ös på alla raksträckor så hon har de i sig att där ska hon springa!! Hon är jättefin i ridningen över allt förutom just där då är hon hemsk…

Det ända att göra är att träna bort hennes betende som hon tycker är helt rätt. Låt någon hålla i henne uppför backen så som pappa hjälpte dig med. Stanna mitt i backen en massa gånger. Gå lite uppför och lite nedför. Första gångerna kommer hon inte förså vad ni gör. Men det gör hon efter ett tag. Ta med ett äpple som hon kan få smaka lite av mitt i backen/raksträckan så ska du se att baken får en annan mening för henne.

9# Tack för tipset!
Har hästen blivit riden när du varit sjuk? Annars tror jag att det kan vara en bidragande orsak till hennes beteende! Raksträcka på vägen hem dessutom är lockande att springa fort på, speciellet om man är har överskottsenergi!
Om det inte fungerar att hålla henne i skritt så hade jag hoppat av och lett henne på problemsträckan så att hon lugnar ner sig och inser att man inte ska rusa. Gå sträckan fram och tillbaka flera gånger och inte bara en gång och sen in i stallet. När du väl ska rida samma sträcka så jobba med många halvhalter och ha henne uppmärksam på dig hela tiden. Du kan ex träna sluta och öppna längs sträckan för att få henne lugn och lydig.

Riden lite av min mamma här hemma, longerad och markarbetad av mig då jag inte fick rida för läkarna.
Det spelar inte så värst stor roll om hon har överskottsenergi faktiskt, hon är inlärd att på skogsraksträckor ska man ge järnet..
Mitt jobb är att träna bort det så hon kan bli en bra häst till min mamma, (som i huvudsak ska ha henne) hon är redan tryggare än tryggast de enda som inte gillas är detta betende.
Man måste bara få in i huvudet på henne att hon inte ska sticka på den raksträckan, vilket jag jobbar på genom att stanna henne och vända om och sen tillbaka, samt att ha med pappa som ett ankare.
För du har inte sucken av en chans att hålla henne om hon sticker, de är såna enorma krafter som drar iväg! Jag gnottar på raksträckan och har med de andra hästarna för att visa henne hur dom gör så att hon ska bli lite fundersam och inspirerad.. än så länge har inte inte brytt sig om de andra hästarna men de är värt ett försök till minst 
Hon är inte jobbig i övrig så de är ju bara just detta hon måste sluta upp med, för min mamma vågar inte rida ut och ha henne även om jag är med.
Isåfall är min uppfattning att om det inte går att hålla henne från backen så har hon ingen respekt för er som ledare. Börja då med att träna ledarskap på backen innan ni ger er ut på raksträckan. En häst som leds ska inte få för sig att dra iväg på ett ställe bara för att den har fått göra så tidigare!

13# Backen har aldrig varit något problem det är där hon stannar, hon kan ledas ner längs vägen och tillbaka utan att visa tendens till att vilja sticka, det är när någon rider som tävlings/travtendensen sätter sprätt i henne.
Det är travartendensen som sätter sprätt i henne, och den måste tränas bort från ryggen hon är fin och lyssnar på mig visst hon testar lite men viker undan när man sätter stopp. Har haft henne i snart 3 veckor och ett perfekt ledarskap kommer inte på 1 dag tyvärr!
Backen ser jag inte nån anledning att stå och truka i då den är ca 10m och svängd, jag markarbetar henne på gårdsplanen.