dressyr..
dressyr använder man mest vikt hjälper men hu använder man dom?

Vikthjälper är flera saker, eller massor, och går att använda på massor av sät ;)
Det hela handlar om din kropp.
Jag balanserar mkt, och använder olika vikter för olika saker, tex så jobbar jag med hur jag använder vikten bara när jag följer med hästen på massor av vis, eller bara hur jag ska placera min vikt korrekt när hästen står stilla i en korrekt sits…
Svårare exempel på vikthjälp är att rida med vikt i överlåren för att få ett annat swing i höft och rygg för att _släppa upp_ ryggen och inte _lätta upp_ ifrån ryggen…
Eftersom balans och vikt går hand i hand så skulle jag nästan säga att det inte alltid går att kategorisera och säga vad som är vad. Jag säger hellre många gånger balans än vikt, eftersom jag tycker att balans säger bättre vad jag faktiskt vill göra än vikt… För balans handlar nog rätt mkt om hur man hanterar och balanserar sin vikt…
Mer svammel ifrån mig
Jag tycker det var en intressankt och bra fråga, även om jag kanske försvårar den? lite ifrån vad du hade tänkt dig…

Kommer mer svammel ifrån mig som är rätt OT då jag tänkte på det under dagen, ämnet passar mig mkt bra
Nu pratar jag bara om vikt och balans i stort sett, ingår ju lite annat med, men om man bara ser till de delarna…
Grund sak med vikten är ju att kunna balansera sin vikt rätt. Och att placera den rätt när man bara sitter stilla..
Steg nummer två är att kunna följa med hästen när den rör sig, bara rakt fram, kunna sitta rakt, balansera vikten jämnt, inte störa hästen.
Steg nummer tre är att kunna börja påverka med sitt säte, genom att balansera om vikten…
Att bara sitta rakt och ha vikten helt jämnt placerat i kroppen är ju oftast bara det svårt för de flesta människor, eftersom vi naturligt inte är jämnstarka och totalt jämna i våra kroppar heller… Och är man inte helt jämn i kroppen, någon muskel som är lite kort, lite snett skelett, någon låsning eller annat så blir man sned och vikten är inte jämn. Är vikten inte rätt placerad, rakt över hästen, finns det ju ingen möjlighet att den heller ska gå rakt korrekt. Är då folk brukar behöva börja rama in hästen med tyglarna och skänklarna, eftrsom de själva inte ens kan sitta rakt och få hästen att gå rakt…
Om någon orkar läsa om mina egna problem och upplevelser även så
Jag har just nu problem med att jag börjat rida lite mera och fått lite mera muskler på ryggen för hållning, men har spänt mig lite mkt när jag går och börjat korta mig i vänstersidan, vilket gör att jag inte kan länga vänstersidan ordentligt och komma ner med vänster sittben och få helt lika vikt… Är förj-ligt då jag nu stretchat och masserat egenom min rygg och sida ordentligt och nu blivit för mörr i musklerna och sitter/står jag inte korrekt med ryggen hela tiden just nu så får jag ont i musklerna och jag behöver just nu kuddar hela tiden för att stödja upp svanken
Sover med en kudde under ryggen och måste hela tiden tänka på hur jag står och sitter för att räta ut skelettet helt så att vänstersidan slipper ta någon smäll nu och trassla ihop sig igen… Är skit då jag nu har träningsvärk ända ifrån skinkorna till axlarna med
Gör att jag desutom börjar bli lite överrörlig i ryggen med… Gaah.