Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 4340 ggr
ellinorrasmusson
0

Bogmuskler

Har fått lite kommentarer i stallet angående min ponnytravare, som även rids en hel del.

De tycker han är liten i bogen, och behöver mer muskler där. Förstår inte riktigt hur hon menar, är det någon av er som har någon aning?

Vill även ha lite allmänna kommentarer om vad ni tycker :)

Vill även tilllägga att han ser jättetråkig ut på denna bilden, så lägger upp en bild till.

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

ellinorrasmusson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite mycket underhals.

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

hur gammal är han? helan ser ut att behöva mer muskelmassa, ser rätt tanig ut. =)

ellinorrasmusson
0

Han är 9 i år, vinter har tagit rätt hårt på honom.. :(

han var ganska knubbig förra året och nu ser han ut som en pinne. :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

mat och muskelbyggande arbete är det som gäller då när han har tillräckligt hull=P

ellinorrasmusson
0

Tycker han är rätt fin i hullet, haha.

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

på första bilden ser han ut som en väldigt tanig unghäst med inga muskler.=)

ellinorrasmusson
0

vagnbilden är tagen typ en vecka innan den andra bilden, ser han taning ut där med? för den översta bilden har fått väldigt tråkigt ljus, så kan bero på det :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

svårt att bedömma med en massa grejer på hästen=) det är bara en veckas skillnad så skulle gissa på att ahn ser likadan ut där med=P skulle önska en "ren" bild på han, utan utrustning då.

ellinorrasmusson
0

detta är allt jag har på denna datorn, kommer troligtvis bättre bilder imorgon :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

han såg ut att behöva mer muskler, är smal över ryggraden och saknar bakmuskler=)

ellinorrasmusson
0

har du någon idé på bra träning? han har så mycket engeri, och blir uttråkad så lätt :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

intervall träning i galopp och givetvis klättring. tömkörning i form eller dressurkörning i form då han redan är inkörd går bra. =)

Zaphix
0

#11: Ser musklefattig ut ja, ut och kör i backar! :)

Skritta på i bra fart, men med lugna långa steg, i uppförsbackar tror jag skulle göra mycket. Annars dra tunga saker, få kämpa med att harva ridplan? Dra traktordäck?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ellinorrasmusson
0

tack för tipsen, har inte så mycket backar, men vi försöker hitta dom ;)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Zaphix
0

#14: Oj, såg nu att du bor i Skåne. Vi är nog lite bortskämda med backar här uppe antar jag, tar för givet att alla har det. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ellinorrasmusson
0

haha, ja, kan inte vi få låna lite backar av er?! Tungan ute

vår största backe här i närheten är typ ett lite brantare vägdike hah!

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

långa, låga backar är också jobbiga så dte funkar=)

ellinorrasmusson
0

då ska jag försöka hitta sådana också ;)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Liiniz
0

Men Ellinor du står väl fortfarande hos Evert?? Där finns ju två superbra backar som jag brukade rida i vilket ledde till att Kediv som knappt hade några ryggmuskler och bakmuskler byggdes upp mkt =D

Här kommer en liten vägbeskrivning iaf:

1. Gå längsvägen mot Oves stall

2. Sväng till vänster efter oves stall

3. Sväng till höger efter den första röda gården till höger så att du kommer in på en liten gräsväg som går mellan två åkrar (vägen är väl ca 200 m)

4. När gräsvägen tar slut så svänger du till vänster, följ denna väg till du kommer ut till "dalen"

5. Du lär se backen när du har kommit dit

Den andra backen:

1. Istället för att svänga efter Oves stall så rider du rakt fram tills du ser en backe på vänster sida av vägen.
  2. Den kan man rida upp för och är brant från båda sidor så du vet.
  3. När du kommit ner på andra sidan så kan du följa stigen så kommer till den stig och gräsväg som beskriven i förra beskrivningen =P

Sen har du ju alltid gröna dalen att rida i =D Om du rider via golfbanan till ridhuset (istället för att ta vägen) så kommer det också en bra backe där =) Hoppas att du förstår vägbeskrivningen annars e det bara att fråga Josse =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

my-real-life
0

Säger som dem andra ut och jobba i backarna + att dressyr träning i form är bra också och mycket gallop :D

lisette
0

han är bara så läcker! är det den där godkända hingsten? =)

ellinorrasmusson
0

haha, tack lina, jag ska se om jag kan tvinga ut sofia och rida i backar ;) är du aldrig på jägers längre? :o

#21, han är valack :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Cicci31
0

Jag tycker han ser ut att behöva mer grovfoder och mer muskler. Som de andra säger, använd dom backar du kan hitta och dra olika saker.

ellinorrasmusson
0

#23, ja, han bonden vi står hos är lite speciell. vi letar ny stallplats, då det inte riktigt funkar med fodret. :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Cicci31
0

#24 Lycka till, ponnyn är jättesöt.

Kima
0

# 24. ELLINOOOR!! flytta till ooooossss, hhihi!!

Där är ju en jätte backe precis bredvid vårt stall också!

AnnaLundin
0

Jag upprepar mig som i varje sådan här tråd - det är inte muskelbyggande träning han behöver, utan det är mer mat som det kan bli musnker av, av den träning han redan får. Han är muskelfattig och det beror inte på för lite eller fel träning utan helt enkelt att han inte får tillräckligt med proteiner (=musklernas byggstenar) att göra muskler av.

Vad äter han nu? Troligen skulle det räcka att lägga till ett kilo lusern eller två, så skulle han bli fin och dessutom prestera ännu bätte!

Liiniz
0

#22 Nä jag har inte varit där för jag har SÅ mkt med skolan =O Men har lovat Seamus att komma till Hans-Inge i juni igen när jag har tagit studenten =)Så snart lär du kanske se mig där igen, förhoppningsvis på tävlingarna också =)

Ja Evert är inte den man kan lita på när det gäller maten, han gav ju Josses ponny för mkt mat =O Trots att hon hade sagt till… Tror att du får köpa någon extra mat som du kan ge på eftermiddagen/kvällen när du och sofia är i stallet =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

ellinorrasmusson
0

ja, haha, kima, vi kommer till dig ;)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

thilda-
0

trava i nerförs backar är bra! det gör jag på min travponny och hon är väldigt biffig fram nu :)

viktoria91
1

#10 trav i neförsbackar sliter mkt på frambenen när dem bromsar upp ibacken.

thilda-
0

#31 man ska så klart inte ta den brantaste backen och trava fullfart ner för.-.. men små lätta backar i lite jogging tempo går bra

ThunderClap
1

#30 Jag är också mkt fundersam till vad du ser för fördelar med att trava nedför? Jag ser fortfarande bara nackdelar.

viktoria91
1

#32 det slite onödigt mkr överhuvud taget. bättre med uppför då hästen får sätta bakbenen inunder sig och jobba med ryggen/rumpan.

kaka1234567
1

#30. Absolut inte trava i nerförsbackar de sliter så mycket som jag fot höra och lärt mig av de flästa kunniga häst ryttarna trava eller galoppera inte med mening i nerförs backe aldrig

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus