Löddrig
Blir hästen löddrig i munnen när den jobbar? Jag vet att det kanske är lite fånigt men jag vet faktist inte vad det betyder när den blir löddrig…. Tacksam för svar
dfet är väl fradga från munnen n'är pållen tuggar antar jag 
Tuggar den för att den jobbar? För att när dom duktigare ryttarna rider så är alltid hästarna jättelöddriga …

2# det har jag oxå tänkt på
#3 okej..kommit fram till något. har undrat länge

Alltså att inte löddra något alls, vara helt torr, betyder oftast att hästen inte är aktiv alls.
Att överlödra så att det värkligen dregglar, är tjockt, så som man ofta ser på dressyr-eliten är värkligen fel… Då har du en häst som är orolig och överaktiv i munnen och antagligen knäpper av i naken (knäpper hästen av i naken så förhindras svaljet och hästen får svårt att svälja sin egen saliv. Eftersom den måste ta vägen någonstans kommer den lödrra iväg…).
Man brukar säga att lagom är att hästen har ett Tunnt lager, som läppstift, eller ingentingalls.
Hm, Jag har hört att dom drägglar när det blir så. :P
Men det behöver ju inte vara så..:)
/ Sara & Casper
haha läppstifts häst :D
Min gubbe löddrar jämt när han rids/tömkörs. Iaf när han har bett i munnen, ej med hackamore.
Min häst skummar massor.. När jag bara har tränsat börjar han tugga och skumma ;)
#5 Så det är bra om hästen bara löddrar lite ? Som läppstift..min shettis gör alltid det.
Det gör lillen alltid också. Ibland är det massor och ibland som läppstift det beror på vad man gjort.
Läste någonstans på nätet att om hästen löddrar om munnen är det något fel på hästen.
konstigt, typ alla hästar jag rider/ridit, ser på tävlingar m.m löddrar..
#13 Att hästen hade spänningar/ont någonstans.
Min gubbe har alltid skummat om munnen, mest med waterfordbettet (3delat, kula i mitten
) som är hans favoritbett. Mest skummar han på höger sida.
Konstigt :S Jag trodde dem skummade för dem var aktiva.. Min gammelponny han skummar aldrig, och han behöver inte arbeta så väldigt mkt, heller. Men min unghäst skummar så in i nordens, jätte mjuk och fin att rida.. Han skummar i hela munnen..
#15 Gubben skummar nästan direkt, iaf på waterfordbettet. Han tuggar och har sig med kulan i mitten. Lite mindre skum på de andra betten, inget med hacket.
Han har ju sina problem på höger sidan (strålbenshältan hf, hade griffelbensfraktur hb, kotledsartos hb).
okej.. Fast min häst har inga spänningar/ont nånstans då vi var inne med han för 2 veckorsedan och fick han genomkollad, röntgad, ultaljudad, böjd, longerad, uppsutten ridning m.m. Fanns inte den minsta krämpan nånstans.. Så det är nog lite från häst till häst det med skumning..
Det beror på om det typ rinner ur munnen så är ngt fel men om det bara är lite grann så är det bra:)
#18 okej…så det är bar om dom skummar lite ?

Men alla hästar har inte skum från munnen fast dom går i form. Vet flera som inte gör det. Det är inte riktigt sant det där. Synd om alla småflickor som är ledsna för att hästen inte skummar.

Luthien89, det där låter som stressat /spänt/nervöst beteénde…
Cratchies, hästar är ju individer även, men tunnt läppstift brukar man säga är lagom.
Bättre att hästen inte skummar alls än att skumma för mtk! Är ju som med svett även, hästar som svettas ojämnt över kroppen, framförallt hästar som bara svettas på halsen, men ingenannanstans är nästan alltid pga spänningar och stress, hade hästen jobbat egenom hela kroppen och svettas pga ansträningning så hade den svettas mer jämnt över kroppen… Att svettas till överdrift är ju oftast det med pga att man pressar en stressad eller spänd häst… Ser säkert jätte tjusigt ut med blöta, skummande hästar som har stora fina bågar till halsar (lalala, jag dömer än en gång ner större delen av världseliten inom dressyr…), men det är inte BRA ridning för HÄSTEN…
OM världseliten är så hemsk så borde väl djurskyddet ta itu med dom?

Lyrik: finns det olkia waterfodrbett? Mitt är nämlgen 5-delat med kulor hela vägen..

N-forrest, skrev inte hemsk väll? Bara att ridningen som döms väll där inte alltid är detsamma som bra ridning för hästen… Och djurskyddsförbundet tar ju nästan bara tag i skit-saker som 0,5cm för lågt tak eller hästar som är nästan döda om jag försåt det rätt…

Waterford bett är fö de med kulor hela vägen, ja, DojoKelder har rätt… Lyriks låter som något annat…
I know! Det var ett skämt! Jag har också ögon att se med. Men visst är det lättare att se fel de gånger man är staketryttare än att själv sitter på!? ;) Håller med om att djurskyddet borde titta på annat än småsaker. Sen tycker jag att de borde åka ut oanmälda!

#25 jag tänkte väl det! blev lite fundersam där..
Jag har ingen jättekoll på detta, men det är väl så att när hästen arbetar trevligt, trampar på bra bakifrån, höjer ryggen och söker sig framåt och nedåt, tar stöd på tygeln, så är det inte helt ovanligt att hästen tuggar på bettet. När hästen tuggar bildas det skum/lödder, så negativt kan det väl inte vara? Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar nu.
Emelie

:p Det är svårt ibland att förstå när folk skämtar i skrift…
Jag är rätt hård emot mig själv och dömer mig själv hårdare än andra. = När jag väll sitter på hästen är jag aldrig nöjd med någonting, något som är ett problem eftersom jag då försöker mig på mer än vad jag kanske muskel-mässigt klarar av ännu. (Inte att förväxla med att jag kan vara nöjd med hästen, som trots mina dåliga försök faktiskt kan göra rätt, försöka göra rätt, vifta på ett öra rätt ;))

Emelie, du är inte helt fel ute. Ett litet fel, du vill inte att hästen ska tugga, det är en spänd rörelse, som händer när hästen antinge bara är spänd eller när en späning släpper, du vill att en avslappnar häst som kommer bakifrån genom ryggen till handen ska suga på bettet. Suger hästen på bettet så behöver inget skum komma = inget skum kan mkt väll vara bra. Suger hästen på bettet kan inte överproduktion av skum förekomma… = för mkt skum..
Upprepar mig lite nu, men jag är jobbig… Överproduktion av skum så att hästen dregglar är en spänd sak. Betyder att hästen inte kan få tillbaka salivet för att den spänner sig vid musklerna på baksidan utav käcken /undersidan utav halsen precis vid käken, vilket hästen gör om den knäpper av i halsen/nacken… Överproduktion av skum kommer även ifrån att hästen är överaktiv i munnen, något som inte är bra då en lugn, avslappnad och nöjd häst inte håller på med det.
#30 Tack, nu känns det mer klart där uppe ;)
Du verkar vara riktigt grym på det här med dressyr, form etc, om det nte är dig emot skulle jag gärna vilja ha lite hjälp; Jag har en medryttarhäst som är väldigt stel i bogarna, skulle gärna vilja ha tips på hur jag bäst lägger upp ett ridpass för att få loss bogarna och få honom ordentligt lösgjord.

Jag kan lite teoretiskt (mer än de flesta normala hästmänniskor, eftersom de flesta inte läser så mkt…), men praktiskt är jag inte lika duktig, har alldeles för lite kroppskontroll ännu :P Om någon bara skulle kunna leka fotograf åt mig när jag rider någon gång så skulle ni kunna få se ;)
Jag är inte för att rida en häst till att vara lösgjord eller fungera… Fungerar inte bogarna som de ska är det rätt säkerligen något fel någonstans i kroppen som du nog borde titta upp på hästen… Jag är desutom besvärlig och gillar inte när man säger att man rider hästen för att få den lösgjord, utan vill hellre säga att jag ändrar på ryttaren så att den låter hästen röra på sig och vara lösgjord. För en frisk häst är av naturen lösgjord… Är hästen fast i bogarna kan det även vara du som sitter fast någonstans eller gör någonting fel…
Jag är duktig på att felsöka
Men det är steg nr 1 i stort sett, att inte ha några fel, eller vara medveten om dem, så att man kan göra upp för sina egna fel eller hjälpa hästen med sina. Sedan kan man börja ändra på sin egen ridning, sin kropp och vad man gör med den, så att man låter hästen röra på sig. Jag tänker alltså som så att det är inte jag som rider hästen till lösgjordhet eller att den går bra, utan att jag som ryttare ändrar på min ridning så att jag låter hästen gå naturligt och balansera sig så att den kan röra sig genom kroppen :)
Enda saken du egentligen har att jobba med när du rider är ju dig själv… När jag rider så sitter jag inte korrigerar hästen, utan korrigerar mig, för hästen är bara en spegel utav vad jag gör med min kropp, kan inte jag öppna upp i höftleden (så som idag
) så kommer jag märka det på att hästen tar korta, trippiga steg, inte kommer fram bakifrån genom ryggen, eftersom jag genom att stänga min höftled inte tillåter det… :p Jag kan babbla på hur länge som helst ;)
När jag rider de enda två hästar som är friska så behöver jag inte för deras del lägga upp passet något alls, och kommer de direkt ifrån hagen så behöver jag inte skritta fram heller, eftersom de inte har några spänningar i sina kroppar så trampar de naturligt egenom kroppen och är redan avslappnade och uppmjukade.
Hästen i fråga är hopphäst, blir iallafall tävlad i hoppning, man känner och ser på honom hur han riktigt tänder till när han ser ett hinder och börjar hoppa upp och ner tills man styr mot det ungefär ;) Ägaren, eller deras son som rider honom är hoppryttare i märg och ben och lägger inte ngn större tid på dressyren, när han inte hoppar eller rider ut rider han omkring i paddocken/manegen på fyrkanten i olika gångarter och en volt då och då, får intrycket av att så länge hästen böjer på nacken är han nöjd, sen om bakbenen släpar efter är en annan historia. Känns som om hästen har lärt sig att han kan slippa jobba genom att endast böja på nacken, så fort man tar tyglarna åker huvudet ner och han korvar ihop sig, riktigt jobbigt. Är stel i hela kroppen, men man märker det mest i bogarna, det känns som att sitta på en planka ibland när man kommer upp på honom.
Jag rider honom två ggr i veckan, ibland för instruktör och då trampar han på riktigt fint för det mesta och arbetar med ryggen, blir som en ny häst. Är medveten om att min sits inte är helt perfekt, men instruktören som jag rider för säger att jag har rätt position på hästen och kan invärka rätt, litar på hennes omdöme.
Angående fel ngn annanstans i kroppen - han har en lösbenbit i ngt av bakbenen, vetrinär har kollat upp det många gånger och säger att det inte är ngn större fara och att han borde kunna ridas "normalt". Han har i princip aldrig vart halt eller på ngt sätt värkat lida av benbiten, och vetrinären har säkert rätt.
Öppna upp höftleden var intressant, något att tänka på.
Oj, nu när jag läser igenom det känns det som om jag liksom försvara mig själv, att jag inte gör ngt fel etc, det var abslout inte menat så.

Position och inverkan = bra instruktör :D
Han är antagligen stel och svag i muskler isåfall skulle jag gissa… Har du råd och lust skulle du kunna prova en massör, det skulle kunna hjälpa en del…
Annars, stretchning, längre framskrittning för att mjuka upp egenom kroppen och om det är just muskler kring bogarna som du vill komma åt så böjning, sidvärts där man rider mer åt sidan än framåt så man får egenom mer rörelse och ordentlig rakriktning tror jag… Borde egentligen inte bli någon typ av uppvärmning, eftersom det blir rätt hårt om musklerna inte är vana, utan mer "toppen" på passet om du förstår hur jag tänker?
Jag tänker även placering utav bogarna för att använda bogbladen mer än rakt fram och upp, det gör man ju tex vid (bra) böjning, flyttning utav framen/bogen och öppnor, förvända öppnor… Borde vara bra sätt att även bara hitta bogarna vid ridningen och träna kroppsmedvetande för hästen om den med är lite stel och dålig på det.
Kliva över bommar på volt borde även hjälpa för att få mer aktivering och samtidigt böja för att stretcha var sida.
Jag spinner mest runt lite på det jag kan få till ifrån muskler kring bogbladen nu, men om det är någon särskilt muskel någonannanstans kring bog-området så kan jag vara rätt fel ute nu… Men hur låter det?
#21 Han är varken spänd, stressad eller nervös.. Han stimmar inte upp sig i onödan den hästen :P

Inre stess? Spänningar?
Han har dåligt med muskler, se bifogad bild från i somras där man ser tydligt hur "vackert" han är musklad, så stel och svag i muskler stämmer nog. Jag tycker att han är lite bättre musklad idag, kanske önsketänkande, kanske inte.
Lust för massör har jag, men inte pengarna tyvärr. Mina föräldrar vill inte heller betala det till en häst som inte är min, morr. Skule kunna snacka med ägaren, men det känns som om budskapet kommer bli "jag tycker du rider din häst såligt så ni ska fixa en massör", även om jag inte säger det så så blir det men störst asannolikhet uppfattat så.
Stretching från marken håller jag på en del med, övningar jag hittad i en gammal hästtidning, vet inte hur bra dem är egentligen, du kanske har några tips? 
Förstår hur du menar ^^ Öppnor etc ska jag lägga in i passen nu framöver och jobba med sidvärts- och lösgjörande (?) rörelser, även dra fram lite bomar och kliva över på volt så får hoppas vi på framsteg :)
Det låter bra, känns som du är helt rätt ute, det känns liksom rätt för honom. :) Tack!

fin bild! men ryggen……
#38 Tack och jo, jag säger detsamma, ingen vacker syn inte..

Aj, hur ligger sadeln på honom? Kanske är jämnt över kroppen (eller jag som är sadel-fantast och aldrig tycker någon ligger helt bra,) men han har mkt markant tomt med muskler framme vid sadellägget..?
Han var snygg iallafall :)
Vet hur det är att vilja behandla andras hästar och inte kunna för ägaren eller pengar…
Jag skulle nog prova att stretcha lite alla ordentligare stretchnings-rörelser/övnignar du orkar göra, jag har denna sida utskriven och så har jag denna under bokmärken, annars brukar mitt bibliotek ha lite olika böcker med mer stretchnings-övningar och mer om stretchning och muskler som varit rätt bra att bläddra och läsa lite i :)
#23 Mitt waterfordbett är med kulor, 5 st.
Börjar bli senil…
Jag är ingen fena direkt på hur sadlar ska ligga, men hittade en bild från luciakadriljen förra året där han liknar mer en åsna än häst kanske men man ser iaf sadeln och hur den ligger, och nu när du säger det så ligger den kanske lite långt fram?
Tack, ska ta mig en titt på de länkarna nu direkt :)

Jag tänkte inte så mkt på om du sadlar felaktigt, utan om sadeln har fel passform… En för smal bom trycker exempelvis på musklerna med tygnden ifrån ryttaren och därför kommer hästen inte jobba med de musklerna ordentligt och de kommer istället förtvinas, en bom som inte följer hästens ryggform kan ge dåligt tryck osv…
Jag skulle nog lägga sadeln ca 5cm längre bak om det går…
Grönt det var runt lucia!

aa de är när dom arbetar
En ungis pålle jag red barbacka ut i skogen själv igår fick läppstift :P
Jag får eg inte rida ut sj men det här var baar i skritt o liite trav (pållen hade typ aldrig varit riden ut i skogen sj förut så) och det var nära stallet ;)
Hur pass bomvidden är till förhållande till hans rygg kan jag nog inte avgöra, men finns det några riktmärken man ska gå efter, tex få in en hand där och där som jag skulle kunna kolla upp?
Drar bak den lite nästa gång, och jo, första snön denna vntern kom inte förens i januari och låg bara i tre dagar. För några veckor sen var den 24 grader på altanen, iofs låg solen rakt på termometern men ändå ;)