stöld i stall
Jag undrar, om någon gör inbrott i stallet och tar värdesaker ex sadlar går det på hemförsäkringen?
Eller måste man ha någon speciel försäkring på ens saker i stallet?
kissmekate.blogg.se

tror man måste ha lås till sadlarna för att hemförsäkringen ska gälla. har du inte lås har du utsatt dina saker för onödig risk.

rita.s fick sin sadel stulen och den var väl inte i ett låst utrymme, eller hade lås över sig. men hon fick ändå ut pengar på försäkringen.

Vi har lås till sadekammaren. Så då borde hemförsäkringen gälla?
kissmekate.blogg.se
Vi hade inbrott i stallet i sommras och de bröt upp låsta skåp och stal bland annat täcken. De bröt även upp det låsta foderrummet och stal fodersäckar. Eftersom detta tillhörde ridskolan hade vi en annan försäkring än hemförsäkring, men jag tror att det borde gå att få ut genom hemförsäkring.

#3 ja det tror jag. ring o kolla med ert försäkringsbolag!
Undrar om du inte kan fäörsäkra sk.lösöre i själva hästförsäkringen också.
Beror på vilken hemförsäkring man har. Min hemförsäkring täcker även värdeprylar som förvaras utanför hemmet, och jag hadde ett extra påbyggnads-grejs som halverade självrisken och även gjorde så att jag fick ersätning för min stulna sadel (ref #2) trots att dom som tog sadeln hadde letat reda på nyckeln till sadelkammarn och låste inn sig. âven om dörren hadde stått olåst skulle jag fått ersätning sa dom. Så visst kan man få säkrat sina prylar via hemförsäkring.
Det är även möiligt att försäkra särskilt värdefulla saker separat, tex om man har en särskilt dyr sadel eller sele och tillsvarande.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

jaha så det var låst? det låter ju som om det var någon som visste var nycklen fanns.
#8 japp det var Insider jobb :( Men tur nog så hadde jag det där ekstra-grejsen på försäkringen så jag hadde fått även om det inte var låst. Nånstans i min förtid har jag haft nåt vettigt och smart ögonblick och tecknat det där :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.