Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4199 ggr
ebengtssson
0

Musklebyggande

Jag har precis köpt kraftfoder med mycket protein i till mina hästar (de har antagligen haft proteinbrist för det har inte byggt några eller lite muskler)

Och så skrev jag såhär på min bdb;

Som ni kanske har märkt så har jag inte skrivit något om håjt de senaste dagarna. Han går på en kur just nu, har köpt kraftoder med mycket protein för att se om det är proteinet som är felet till att han inte har satt några eller mycket muskler…. Så nästa vecka ska jag sätta i gång honom och då kommer han få gå två dagar, vila en, två dagar ridas, vila 1 i en månad sen blir det sommarlov får honom i månad.

Och fick en kommentar:

Fast han bygger ju inte musklero m han inte blir riden ;)

Min fråga gör jag rätt som låter han gå som jag skrev eller ska jag rida han hårt från direkt och skita i sommarvila för honom? Och en häst bygger ju inte mer muskler om man rider den hårt precis…

Det tycker verkligen inte jag, men jag kanske har fel.

Vad tycker ni?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Mixie
0

Du behöver ju inte rida hårt bara för att du rider? Ut och underhåll konditionen och hjälp proteinerna på traven?

//Mickan

my-real-life
0

hm alltså jag tycker inte att du ska köra hårt med honom men endå inte ge honom så där mycket vila som du tänker ge honom … men då under ''sommarlovet'' så kan du endå kanske rida 3 dagar i veckan .(minst)

Zaphix
0

Fast går de på en bra foderstat och i en bra hage så får de ju muskler även utan ridning, eller åtminstone en bra överlinje..

Beroende på hur han ser ut nu skulle jag låta han vila, är han väldigt tunn i hullet också är det ju bara positivt. De bygger ju inga muskler utan att ha nåt att bygga dom av..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ebengtssson
0

han måste vila för vi är borta då, pappa fyller 50 så därför får han vila.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Gronstedt
0

Det  verkar mest vara bortkastade pengar att tratta i honom proteinrikt kraftfoder om han ändå går på bra gräs och inte tränas. Spara det dyra kraftfodret tills han börjar arbeta igen! Ska han bara gå och drälla i hagen räcker det med gräset.

Du behöver inte rida hårt för att bygga muskler, men han måste röra sig. Ofta är det bättre att inte rida alls, utan att tömköra och leda över bommar och klättra avid hand till att börja med, om hästen är mycket tunn.

En superenkel träningsvariant är att varje dag gå ut i hagen med lite proteinkraftfoder (kanske 1/2 kg till en stor häst), låta honom äta upp det och sedan ta honom i grimman och dra honom med dig runt i hagen en stund, upp och nedför backar om det finns (även pluttsmå backar hjälper). 20 minuter till en halvtimme gör väldig nytta. När de går i hagen tar de oftast ett steg i taget, och ibland kanske de springer några minuter, men det krävs med långvarig rörelse för att bygga muskler.

Men det är ingen idé att överutfodra. Det blir dyrt och kan medföra problem.

ebengtssson
0

hagen han går i är varierande och inte plat någonstans så har mycker muskler i den med! Jag fick tipset härifrån att han ska vila 1 vecka när jag börjar med det och sen sätta i gång honom långsamt och det känns dumt att sätta igång honom helt, sen när han är igång fullt så får han vila igen.

De går runt i hagen och men ser sedan nu att det har börjat komma muskler trots att han har vilat i snart 1 vecka, dock kommer han få vila 1,5 vecka för jag har helg apu i skolan så är inte hemma.

Men jag får väl ta kort iaf ni inte skulle tro mig fast jag tror inte att det syns på kort men jag ser det.

satilaryttaren.se

Gronstedt
0

Vilken bra häst som tränar sig själv Förvånad. Mycket praktiskt, då är det ju bara att fortsätta som du gör! Jag menar, varför ändra om det fungerar.

Min mogna madam rör sig inte i onödan när det finns mat där man står - möjligen något litet stollaprov ibland, men inte för mycket - så henne får jag allt motionera med handkraft.

ebengtssson
0

haha :P Jag har tur, de kör med varandra :P Springer en i väg i hagen springer de andra två med :)

Upp och neri hagarna :D

satilaryttaren.se

Zabbio
0

Sen vi fick unghäst har pappas tjocka nordsvensk hållt hullet nere och konditionen mycket bättre än föregående år, trots brist på träning :P Han är fortfarande tjock, men inte såextremt tjock som han blir annars. (och nu har pappa tid att rida mer så snart blir han riktigt fin!)

Så sällskapet i hagen gör skillnad på muskelbygge och motion :)

Men jag hade nog ridit hästen regelbundet om den skulle bygga muskler, oavsett foder.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
0

I år kommer min tös på bete med större, blandade flockar, i stället för bara med två andra mogna madamer. Vi får se om det gör skillnad på träningsstatus. Inte för att hon någonsin kommer att bli fet, men automatisk konditionsträning är inte fel Skrattande.

ebengtssson
0

haha precis det gör stor skillnad :D Helt underbart om man inte kan rida för att det är skållhett ute så får de ändå arbeta när de går i hagen coh käkar :D

satilaryttaren.se

may-britt
0

ja lära at  man skal ride annan vär dag typ 20  til 30 min och gi  hö och  lusern och  man behöver inte ride hart det er inte det som setter muskler.