Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 8962 ggr
Diizkmedel
1

Grönt kort kurs?

Någon som nyligen tagit grönt kort kurs och som kan berätta för mig vad man gör och om det är svårt eller så? För jag vill ställa upp i lilla ryttarspelen, men då måste jag först ta grönt kort.

Skulle bli väldigt glad för hjälp! =)

That that don't kill you can only make you stonger

NettanLindholm
0

jag gjorde min genom skolan för ca 2-3 veckor sedan. fick ett häfte med frågor och en dator. sedan var det bara att slå upp i TR på internet vad det var jag skulle ha reda på :)

Diizkmedel
0

#1 Okej =) Var det svårt? Och fick du använda datorn till att hitta svaren? Förvånad

NettanLindholm
0

#2 Japp, jag hade TR på internet för att hitta mina svar :)
eftersom man hela tiden får tillgång till svaren är det inte speciellt svårt. det svåraste är ju att hitta var svaren finns, som också provet går ut på. Nu kan det varit lite skillnad för mig eftersom att jag går på ett hästgymnasium, annars får man nog använda boken TR :)

Diizkmedel
0

#3 Okej =) Jag går ju i 9:an, så jag har ju inte tillgång till det :P

Alma-G
0

Man får använda TR bok eller internet, på själva provet. Men de flesta ställena man tar det på har oftast en kurs innan provet också. Jag rekomenderar att gå på den eftersom att man lär sig mycket på det och kan även ställa frågor. :)

Diizkmedel
0

#5 Oki, tack för tipset =)

Jojjan97
0

Jag går den nu, eller har bara provet kvar men vi har fått 2 frågepapper och så har vi fått låna eller skriva ut TR själva och lärt oss att slå i det men vi har oxå lärt oss om lastning och när man visar hästen. Men på provet får vi ha ett TR att slå i =)

http://johannasfotografier.weebly.com/

Alma-G
0

Glömde säga som #7 sa att dem går (vad jag vet) alltid igenom lastning, så är man osäker på lastning är det ett bra tillfälle :)

Elshira
0

Jag skulle rekomendera att försöka ta kursen med hjälp av TR på internernet. Får man inte låna dem till kursen (vilket inte jag hade möjlighet) så fick man köpa dem för drygt 500 kr eller något i den stilen (då ska ju tilläggas att de uppdateras varje år med…)Tyst

Men annars är kursen väldigt lätt tycker jag, har du lite vanlig hästvana (dvs inte helt nybörjare utan har hållit på med hästar ett par år eller så) behövs inte direkt kursen innan tycker jag, man har ju som sagt tillgång till TR när man gör provet i.af.

Hakuna matata!

Diizkmedel
0

#9 Tack =) Jag har hållt på hela mitt liv med hästar (e 16 år nu), så då behöver jag väll antagligen inte kursen :P

poppysmarsvin
0

#11 Fast grönt-kort är egentligen ett kvitto på att du har tillräckliga kunskaper om TÄVLINGsregler. Det har ingen om man inte har varit med på tävlingar mycket eller läst sig till… Hästhanteringen är den lilla biten i provet.

Elshira
0

#11 Men hästhanteringsbiten är det enda du inte får ha med dig på provet (dvs du måste kunna det ändå vilket är otroligt svårt… Flört). Alla tävlingsregler kommer ju med i häftena - bara att tänka på vilken gren frågan rör och slå upp i registret för att hitta svaret^^ Du behöver ju egentligen inte kunna några regler, bara kunna slå upp dem Glad

Hakuna matata!

Diizkmedel
0

#12 Är hästhanteringen så svår? Och vad menas med häst hantering i samband med provet?

Hur man ska ryckta hästen eller vad den ska ha för utrustning under transport för att må bra?

Alma-G
0

#13´Häst vid hand ingår också :)

Emmsann
0

När du ska ta grönt kort krävs intyg från någon som sett dig rida. Exempel din ridlärare. Han/hon intygar att du kan rida säkert i alla 3 gångarterna och kan hantera en häst på rätt sätt. Jag tog det på min gamla ridskola. Det kostade ingenting har jag för mig och då ingick 2 "lektioner" där man lärde sig slå upp i TR och om man ville kunde man få hänga med på en tävling som fanns på själva ridskolan där man fick följa med på hur allt gick till osv. Dock så gjorde inte vi den sk Hästhanteringsbiten som flera av er nämner här utan jag tror bara att det räckte med intyg för oss ;) Det gröna kortet får du när du klarat provet, det var 27 frågor på vårat prov och man behövde 20 rätt av dom och är det så att du inte skulle klara det då så får du göra om provet. Dom som inte klarade det hos oss frick göra om det samma dag.

//Emma

poppysmarsvin
2

Man ska nog inte ge sken av att det är busenkelt bara för att man har tillgång till TR under provet. Kursens syfte är att man ska lära sig hitta i TR samt att vissa baskunskaper nog bör "sitta" i skallen i alla fall… Jag har haft flera kurser, och det är nog fler än en som har suttit och pustat vid provet just för att det inte är helt självklart vart ska leta efter svaret. När du väl är på tävlingsplatsen så förutsätts du faktiskt känna till regler för den typ av tävling som du har anmält till. Det duger inte med att "det slår jag upp när jag kommer hem" när huvuddomaren kommer och påpekar saker…

Vi vill ju alla att tävlingar ska vara säkra platser där de tävlande eller någon som är med dem faktiskt vet vad man har att rätta sig efter. Det är snarare när det blir "finlir" som man kan behöva slå upp i TR, men grunderna anser jag nog "ska sitta" - vilket också tävlingsledning och domare förutsätter!

giffan
0

Det verkar vara något enklare att ta grönt kort än att ta körlicens till ponnytravet. Där ska man kunna tr utantill.. och det är många regler att lära sig. Alla läser och skriver samma prov oavsett ålder 8 år och uppåt får man vara…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus