Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6121 ggr
BeatriceHolmberg
0

Tagelanalys?

Hur går man tillväga om man vill ta en tagelanalys?

Har för mig någon här på ridsport.ifokus hade gjort det, men jag hittar dessvärre inte den tråden.

BeatriceHolmberg
0

Ingen som vet ?

Tusen
0

Varför ska du göra en tagelanalys? Det brukar tas tagelprov då man chipar sin häst eller om man ska DNA-bestämma en häst för att få reda på härstammningen, men annars vet jag inte varför man ska göra det?

niare
0

vi har gjort det på vår ardenner för fastställa hennes fader. när man tar tagelanalys måste man ta taglet så man får med hårrötterna och sedan lägga det i en förslutbar påse. kommer tyvärr inte ihåg mer då de var ett tag sedan

Pia-Lena
0

Är det inte mineralanalys av taglet du är ute efter?

Kimpa
0

Ska du ta tagel för dna test går du bara in på Svenska hästavelsförbundets hemsida. Där står ett tel nr dit du ringer och beställer blankett med påse och info om hur du ska göra.
Tagel tar man alltid från svansroten och ser till att hårsäckarna kommer med. Ca 30 strån behövs.

BeatriceHolmberg
0

Den analys jag är ute efter är att man skickar iväg strån till någon som analyserar dom som sedan kan (eventuellt) "se" t.ex spänningar , om hästen har ont någonstans osv . Liknande "hästviskare"

Jag vet att jag läste en sådan tråd här om någon som hade skickat iväg och fått ett mail eller om det var ett brev tillbaka från den här personen där hon fick reda på en hel del om hästen.

Jag var kanske lite otydlig .

ThunderClap
0

#6 Man kan inte se spänningar hästen eventuellt har i ett hårstrå…

Tusen
0

Vill du verkligen veta om din häst har spänningar eller liknande rekomenderar jag dig att i stället ta ut en massör eller equiterapeut. Då får du svar och behandling direkt istället för en massa tveksamma analysmetoder.

BeatriceHolmberg
0

Nu är det inte jag som har problem med mina hästar, spänningar tog jag som ett exempel .

Jag är enbart nyfiken på detta och därför undrade om någon hade en susning om vem som gör detta eller om någon möjligtvis kom ihåg tråden .

Kimpa
0

Har hört talas om något sånt. Homeopathuset uppåt bollnäs tror jag hade börjat med sånt ( enligt mig "hockus pockus")

BeatriceHolmberg
0

#10 Sökte på "Homeopathuset" på nätet nyss och hittade faktiskt hemsidan från den andra tråden , tack tack :)

Elshira
0

Jag tror man kan utläsa vissa saker ut taglet (sk. hokus pokus), men det behöver ju inte vara tagel - skulle lika bra kunna vara hästens grimma eller något isf.

Men många inom branchen är skojare (även om jag normalt sett tror på "övernaturligt) och räkna inte med underverk precis…

Däremot kan man med hjälp av hår se olika brister av mineraler eller om hästen mått allmänt dåligt (dock endast långvariga saker). Men det är ren vetenskap :)

Hakuna matata!

BeatriceHolmberg
0

Kan ju länka till den hemsidan jag hittade ifall någon är nyfiken/intresserad av att läsa.

Länken

jeanette
0

Tror du kan spara din apengar. Vid en undersökning där tagelprov skickats in så kunde inte analysföretagen se skillnad på döda och levande hästar. Bla en häst skulle ha pencillin och massagen, provet kom från Brandklipparen. brandklipparen var Karl Xii's häst, som dog 250 år innan penicillinet börjnde användas.

thilda-
0

#13 hur mycket kostar sådant??

BeatriceHolmberg
0

#15 Ingen aning .

giffan
0

#14 Var det inte samtidigt de skickade in hår prov på victory tilly och den döda hästen…

Vicktory tilly stog det dåligt till med sa de… han vann elitloppet någon vecka efter, om jag inte minns fel.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#17 Har för mig att den döda hästen mådde utmärkt dessutom.Skrattande

giffan
0

#18 De kanske förväxlade taglet…??? Flört

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#19 Då är det väl i så fall ännu värre och vä'ldigt oseriöst om man inte ens kan hålla isär tagelproven.Flört

BeatriceHolmberg
0

Var det samma företag som jag länkade till ?

BeatriceHolmberg
0

#15 Skickade ett mail nyss till Homeopathuset Söderström (som jag länkade till) om kostnad gällande håranalys. Fick snabbt svar - 820:- för människa och 980:- för häst .

giffan
0

#21 Jag är inte säker om det va samma.

~ Anneli ~