Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 10186 ggr
LinneaG
0

Stora sår på sommaren?

Mitt sto har skadat sig på insidan av h bakben uppe på låret. Ett sår på ca. 15x15cm. Nu är det så att det kommer ta 5-6mån för det att läka helt och hur gör jag då i sommar, eller rättare sagt om några veckor när flugorna kommer?

Veterinären säger att jag får använda fantasin och sy något. Men hur får man något att sitta fast så högt upp på benet? Tips och råd!

Vill inte lägga ut bilder på såret då det ser rätt illa ut! 

Tack på förhand!

lisette
0

när min förra foderhäst hade skadat sig rejält mitt under rötmånaden så satte jag hovtjära runt såret, det höll flugor borta. men det luktade verkligen inte gott!

LinneaG
0

Är det farligt om det kommer i såret? Då detta är ett stort öppet 'kött' sår? Kan det vara samma som Hästsalva som finns i en svart burk?

lisette
0

du ska nog inte ha det i såret nej.

jag använde en vanlig pensel att sätta dit det med. sedan måste du tvätta av det med en vanlig svamp och någon form av medel, jag använde lactacyd. jag tyckte inte den salvan du nämner fungerade alls. flugorna var på såret ändå.

nu var förvisso inte det såret så stort som din häst har fått. men det satt på insidan av knäet så det var ju med ett enormt dumt ställe att få sår på.

vad sa veterinären?

lisette
0

förresten så ska det ju finnas salvor som lägger sig som ett lock ovanpå såret. socatyl har jag för mig det hette, men jag tror inte det finns längre. du kan kanske kolla med din veterinär?

LinneaG
0

#3 - Veterinären säger att jag ska använda fantasin och sy något. Men känns omöjligt med tanke på vart såret sitter. Är typ mellan knät och höften på insidan av benet.

#4 - Socatyl tror jag att jag har haft, kastade det tyvärr för en vecka sedan då datumet hade gått ut. Ska kika om det finns något liknande.

Tarragona
0

Jag har aldrig haft någon häst med så stort sår,
tror du inte det blir en hinna på det snart eller sitter det så att det hela tiden glipar upp när hästen rör sig.
Jag hade vart noga med att hålla rent,
själv gillar jag inte att täcka för sår för mkt då det behöver luft för att läka. Är det tätt så tar det evig tid tills det läker.
Synd att veterinären inte har något bra tips.

lisette
0

det är ju framförallt viktigt att såret läker inneifrån! du kommer säkert få en massa svallkött (dött kött) där.

jag går tillbaks till min foderhäst igen. för att såret skulle läka inneifrån så skrubbade jag såret varje med en vanlig svamp, såret blev riktigt fint och det syntes inte mycket alls av såret sedan.

upp med en bild! du får varna för obehaglig bild bara.. mycket lättare att se. hur har hon fått såret förresten?

#4 be veterinären skriva ut mer till dig. det ska vara jättebra!

Tess-W
0

#0 Kan tipsa om MJs djursalva. Kanonbra mot sår, och håller insekter borta. (Innehåller bla tjära)

Finns att beställa här http://www.hastohalsa.se/

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Elshira
0

Jag vet två kanontipps!

1.

Är såret inte öppet och vätskar (dvs är torrt och på läkningsväg) så rekomenderar jag i första hand sårplast! (Små sår kan sprayas på även om de är färska, bara de är rena).

Det användes mycket även till människor förr men togs bort då man tyckte det var ett "dåligt" alternativ pga att det sved när man hade på det. Jag är dock en flitig användare av det själv. Det är dock väldigt effektivt, och man brukar hitta det på t.ex granngården.

Det blir som ett elastiskt plåster, en tunn hinna (man ser den inte) som lägger sig ovanpå såret vilket hindrar flugorna från att äta på det. Det skyddar även lätt mot annan smuts etc. Fördelen med detta är att det är enkelt och smidigt samt att det är elastiskt och därmed inte är i vägen.

Läs dock på ettiketten exakt hur det ska användas och på vad (det kan säkert skilja lite på olika märken beroende på innehpåll).

2. Snögg - ett sorts skummgummibandage som man brukar använda på kor bland annat.Det blir som ett bandage men som luftar helt utan att låta flugor komma åt.

Den är självhäftande, men se till att trycka till den ordentligt varje varv, och vill du vara helt säker så köp små klämmor som man brukar ha till oss människor när man ska sätta fast bandage.

Snögg finns att köpa på apoteket för en ganska så billig peng.

Jag skulle leta efter sårplasten i första hand, men finns inte den eller inte kan användas på din skada är snöggen det bästa valet.

Tänk dock på att snöggen måste kunna sitta fast bara (jag vet inte ritkigt vart din häst sår är) även när hästen rör sig, så på låret kanske inte är det ultimata stället. Kring leder får man vara lite finurlig men det går!

Här hittar du den sårplast jag själv använt (och som jag vet har funnits på granngården): Tar-Plaster

Hakuna matata!

bell
0

Kan man inte tejpa fast en stor kompress så att inte flugorna kommer åt?

lisette
0

#9 scholl har sprayplåster som det med heter. =)

LinneaG
0

Jag ska försöka lägga in en bild på det. Men idag såg det betydligt mycket bättre ut!

Hon fick såret när hon 'gränslade' ett träd - dvs sprang och halkade precis vid ett träd och kom med ett ben på var sida om trädet och på så sätt skar upp benet på barken.

gejsa
0

Jag hade ju ett stort sår på någon häst, tror det var Gobban en sommar. Då fick jag ett råd att klippa en stor bit av ett lakan (alltså om du inte ska göra rent det varje dag utan bara skydda det mot flugor och sånt) och så klistrar man upp det runt såret. Nu minns jag inte vad det var för klister men det höll iaf i flera dagar utan att han tappade det och det läkte fint.

Elshira
0

#11 De från scholl är till för skavsår eller i förebyggande av just det. Jag skulle inte våga sätta det i ett sår Tyst

Hur som helst så kan jag bara åter igen slå ett slag för sprayen… Billigt (räcker i en evighet), smidigt (för både dig och hästen), samt betydligt snyggare än både snögg och lakan xD

Hakuna matata!

gejsa
0

#14# Fast sårspray brukar inte vara bra någon längre tid (håller några timmar på sin höjd) och man ska nog inte använda det om det är öppna sår heller.

Elshira
0

#15 Jag jag har redan nämnt att det inte bör användas på öppna sår.

Men att det håller gör det visst, jag använde det på en häst som fick en ink under magen och som sprack up (i väntan på poeration). Då använde jag mig av sårplasten och det fungerade väldigt bra i Juli månad med alla flugor i.af.

Hakuna matata!

Molla
0

Vi hade ett föl som fatnade mellan två stenar för länge sedan. Han fick sår på svåra ställen. Mamma klippte till långkalsonger och en t-shirt och tråcklade ihop med ett balsnöre uppepå ryggen. Det funkade super. Men jag tror att hon hade två ombyten, för hon gjorde rent morgon och kväll.

Klipp till något av ett lakan!

gejsa
0

#16# Det sista jag läste som du skrev var:

Hur som helst så kan jag bara åter igen slå ett slag för sprayen… Billigt (räcker i en evighet), smidigt (för både dig och hästen), samt betydligt snyggare än både snögg och lakan xD

Vad var det för spray du menade då? För vad jag förstod så hade hästen öppna sår.

Nåja, till Linnea nu jag har nu kollat vad jag hade för lim och det var faktist textillim. Om du sätter på det där hästen har päls för det sitter bra vill jag lova. Så slipper du iaf flugorna osv.

Elshira
0

#18 Så fort det blir en skorpa på eller bara vätskar lite gran (dvs inte öppet köttsår med blod) så kan man använda det =) '

Egentligen står det (i.af på de jag haft) att man kan ha dem direkt på öppna sår dock men det är inget jag skulle göra mer än på små sår (vilket det mest är tänkt för).

Men om såren blev till relativt nyligen så brukar det ändå inte ta många dagar att bli en skorpa på om det inte rivit med sig kött med. Är det bara skinnet som skrapats av (även om det är ganska illa) så brukar det inte ta så lång tid innan det blir en stor skorpa på alltihop.

Vad det gäller textillim så var noga med vad det innehåller. Inga lösningsmedel osv (vilket många gör). Då skulle jag nog hellre pröva med någon form av tapetklister som bara är potatismjöl och vatten och ev lite socker =)

Hakuna matata!

gejsa
0

#19# Om du lägger textillimmet på pälsen är det absolut ingen fara. Men däremot om du lägger det på skinnet. Jag har ju själv gjort det och sett hur bra det är och det blev inga sår av limmet. Det läkte fort fast det var sommar. Och ett stort köttsår tar nog lite längre tid på sig än några dagar att läka.

Elshira
0

#20 Men på insidan av låren brukar de vara väldigt tunt med hår (fast givetvis beror det ju på lite mer exakt vart såret sitter). Det finns tyglim fria från lösningsmedel osv. Vill man inte pröva tapetklister så borde väll "giftfria" allt-i-allo barnlim fungera istället för tyglim?^^

Om inte annat så borde väll kanske sårtape (eller vad den hudfärgade tapen nu heter) fungera bra? Det brukar sitta bra på det mesta på både gott och ont! xD

Och givetvis tar det lång tid för ett sår att läka, men det brukar bara ta någon vecka innan det blir en skorpa på det =) Om inte annat kan man ta hjälp av lite sårpulver om det vätskar mycket.

TS: Du kanske kan ju använda sig av ett skynke tills det torkat och pröva med sårspray sedan kanske?^^

Hakuna matata!

lisette
0

#14 det var ett exempel, har ingen aning vad det innehåller. men det finns ju massor av plåsterspray.

jag hade inte låtit såret få en hinna. då är det risk för att det inte läker ihop inneifrån.

Elshira
0

#22 Det står i.af på flaskan att det låter såret andas =)

Hakuna matata!

gejsa
0

#21# Visst är det lite hår där men en stor bit lakan som hänger lite så kan man sätta på klister på håret. Och ärligt talat tapetlim tror jag inte skulle klara det. Det släpper nog direkt när hästen börjar röra på sig.

Vad jag vet så är sårspray endast för småsår absolut inte så stort som jag har förstått att Linneas har.

LinneaG
0

#19 - Detta är ett stort 'kött' sår. Så vågar nog inte ha på sårspray på de. Det ska ta 5-6mån för at dett läka helt.

Jag har fått tips om snögg men det verkar vara svårt att få tag på!

Såret ser iaf mycket bättre ut nu och är på gång att torka. Har tyvärr inte haft möjlighet att lägga in bild änn, men om ni vill så kan jag lägga ut bilder från dagen det hände och efter stygnen blev borttagna och en från nu.  Ska försöka hinna ikväll.

Elshira
0

#25 Om snögg går att sätta fast där så är det nog betydligt lättare än att limma ^^ Så gå ner till apoteket, har det inte hemma för tillfället så be dem beställa hem så brukar det komma på 3 dagar =)

Hakuna matata!

Zadeira
0

Jag är inne på Lisettes spår, låt inte såret läka ihop utifrån. Det är viktigt när det är stora sår att det får läka ihop innifrån och ta lång tid på sig, att låta det få en skorpa eller hinna är i det fallet inte bra. Försök tvätta det iallafall varannan dag med en mjuk tvättsvamp eller liknande så att det hålls färskt. Då kommer huden läka i kanterna och in mot mitten, och även underifrån och ut.

Nu var det iofs inte det som du frågade om, och tyvärr kan jag inte hjälpa dig med frågan.

CelsiusT
0

Har inte läst alla inlägg ås kan hända att mitt tips redan är krivet. Men min medryttarhäst fick en reva på drygt 15 cm på rumpan/låret och det var på ommaren och då tog vi en tygbit som täckte hela såret och limmade fast med textillim över såret (inget lim i såret utan bara på kanterna på tygbiten). Det gick lätt att få loss med vatten så man kunde tvätta och sköta om såret och det satt på bra i hagen och skyddade mot flugor m.m.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag en bild på hur såret såg ut när det hände. VARNAR därför för obehagliga bilder!

WinterPrince
0

Jag skulle sy en "stumpa" med resår i över och underkant…

Elshira
0

#30 Ja det var inte så dumt<! se bara till att ha ett "gummi gumiband" inte de tygklädda sakerna - då kommer de nog kasa ner :)

Hakuna matata!

lisette
0

hur har det gått med henne?

LinneaG
0

Såret är i princip helt läkt. Syns bara ett ärr och en liten liten skorpa! Vi är sjukt förvånade att det har gått så snabbt!

lisette
0

skönt att det gått så bra! =)