Häst ensam i hagen?
Det är så att i sommar ska jag hyra häst men har tyvärr inte hittat stallplats ännu.
Men jag tänkte hyra själv så jag tänkte om jag hittar någon som har en hage men inget stall, kan hästen då gå ensam där? eller om jag hittar stall + hage där den går ensam?
Eller får hästar inte vara ensamma i hagen?
Hur har ni era hästar?
Tacksam för svar =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Hästar är flockdjur och ska ha sällskap, allra helst av andra hästar. Nu mer finns det väl även lag på det, att en häst i alla fall ska kunna se en annan häst och få daglig "kontakt" på något sätt… Så nej, jag tycker absolut inte du ska ha hästen ensam, kan du inte ge den sällskap är det bättre att låta bli att hyra tills du hittar något annat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

1# Såklart jag vet att de är flockdjur.
Tänkte om man kan ha hästen i hage några timmar utan sällskap (inte över natten) men då ska kunna ha hästar i hage brevid.
Detta var bara en fråga och jag har redan hittat flera intresserade stall.
Rest in peace Valkyrie!
#2 Hur menar du nu? Ska hästen bara gå ensam i hage några timmar om dagen, se andra hästar ( i hagar intill) samt stå i stall med andra hästar? För som jag fattade ditt första inlägg skulle hästen vara själv både i hagen och i stallet, hela tiden.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag har inte hittat stall ännu som är bokat men håller på att ringa massa.
Men jag tänkte om någon har en stallplats + hage men att i hagen finns inga kompisar? troligtvis får den ju gå med andra hästar men jag tänkte om det inte fanns plats i deras hage men fanns en brevid?
Såklart har den kompisar i stallet om inte de går på bete hela dagarna.
Något sällskap blir det ju.
Rest in peace Valkyrie!
#4 Ja går den bara ensam i hagen och har hästar i hagar intill så är det inga problem! Under förutsättning att den hästen du hyr klarar av det då. Vissa är ju lite extra flockbundna och har svårt att gå ensamma i en hage, även om de ser andra hästar. Men sånt är ju bara att ta reda på innan du hyr hästen! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

min kmr stå alldeles själv nu en vecka, både inne och ute sen ska hon till konvalecent stall. hon går alltid själv i hage då hon helt enkelt inte gillar andra hästar och inte lider hon av det. i stallet står hon längst in i hörnet med bara en voxgranne mitt över som hon surar mot.
Jag skulle aldrig utsätta min häst för att permanent sakna kompisar att kunna leka och kela med. En gång när jag inte visste bättre hade jag en ponny så, han såg andra hästar och stod inne med dem under nätterna men han blev så småningom knäpp.
Han blev trafikskygg och olycklig. Det märkte vi sen när vi flyttade honom till ett stall där han fick kompisar igen, det blev en helt annan ponny.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#7 som sagt min trivs själv, går hon med andra hästar står hon åndå själv en bra bit ifrån dem och surar. hon vill inte klia på andra hästar eller leka med dem. jag vet vad hon gillar och inte gillar. det hon gillar är kossor och det skulle hon nog kunna gå med.
hon är supertrafiksäker, har ännu inte mött något fordon hon är rädd för-tvärtom ska hon pilla på allt. hon är alltid pigg och glad.

Detta handlar ju också bara om en vecka men jag tänkte om något stall inte skulle kunna erbjuda hage med deras hästar :)
Men jag hittar förhoppningsvis ett stall med stallplats och hage med kompisar.
Rest in peace Valkyrie!
klart du kan låta hästen gå ensam i hagen och att polarna får gå i en hage brevid.. så har jag på min ponny med :)
Kan den se andra hästar är det ok, om den klarar det.
Jag vet ytterst få hästar som inte trivs med andra hästar, i alla fallen har hästen vuxit upp helt ensam. Ett par av fallen har hästen kunnat vänjas vid andra hästar och blivit lyckligare och mer avspänd över tiden (jämföert med när den gick själv). Vet även hästar som är rädda för att gå i hage alls.
Ställ hästen bland kossor om den trivs bättre med det. Men daglig hästkontakt - om så via galler, är viktigt.
Vi har tre (2vallacker, en hingst) som går i hage tillsammans.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#11 just nu har hon dragit på sig en senskada i hagen och får inte alls gå med sällskap. tyvärr har jaginte råd med både häst och ko fast grannen till där hon står föder upp köttkor så man kanske kan låna ett sådan längre fram om senskadan läker =) hon är uppvuxen halvvild på irland men ger blanka fan i andra hästar, dem är inte roliga helt enkelt. hon försöker hugga hästar genom galler så att gallret böjs.
Eftersom det nu är lag på det även om det är luddigt så har jag haft en haflinger som blev hysterisk om han gick ensam. Det spelade ingen roll om det var i hagen eller när man var ute och red. Han ville ha HÄSTkompis med sig.
Oavsett om de står i andra änden av hagen än sina kompísar så är de inte bara flockdjur utan även flyktdjur och de turas om att hålla utskik efter faror. Oftast står ju en av dem upp medan de andra ligger och vilar. Detta kan man även se bland kor.
Jag har också varit med om att jag lånat ut en häst och trots att jag i avtalet skrev att hästen skulle ha hästsällskap så fick jag via omvägar reda på att hästen gick ensam. När jag hälsade på så så hon ledsen och tjock. Hon var inte hysterisk, utan i så fall tvärt om.
f.o.m augusi 2010 är det lag på att hästarna ska kunna ha kroppslig kontakt med varandra.. =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#14 gäller det hela dagen eller? konvalecent hästar som ska själva enligt vet kan det väl ändå inte gälla?
#15 tror att dom iaf nån gång under dagen ska kunna nå varandra.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#15 hm jag tror inte att dem behöver gå i samma hage om hon har någon skada men dem ska kunna se varandra …. men sen när det läker ska dem gå tillsammans igen (så fort som möjligt)

#17 är ingen häst där just nu och som sagt trivs hon bäst själv. =)
#15+16 Såna lagar brukar alltid ha ett kryphål; ''undantag vid särkilda omständigheter'' typ. Just för att veterinärvård och tillfälligheter kan fungera.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Okej tack för alla svar, tänkte bara lite på frågan :)
Men jag kommer nog inte ha ensam i hage eftersom jag vet att de kan bli ledsna och även kanske blir lite hysterisk.
Det är absolut inte aktuellt att den får gå själv, jag tänkte bara OM det skulle bara finnas. ;)
Rest in peace Valkyrie!
Var finns du, Valkyrie? Där jag ska ha min häst finns det hagplats kvar (Ale).

21# stockholm, hoppas :P
Rest in peace Valkyrie!
Tyvärr, det var fel sida av landet …

Oj det blev konstig text som inte går att ändra.
23# Vad tråkigt :(
Rest in peace Valkyrie!
#19 Precis som du säger. Svårt kanske att ha en konvalicent eller hingst tillsammans med någon annan i alla lägen.
En skadad häst kan, om man har otur, slå upp skadan om den börjar leka för våldsamt med sin hagkamrat.
Vissa hingstar tål varken andra hingstar eller valacker och det är ju inte alltid man vill att de ska gå med ston som skall betäckas.
Många hingstar kan gå med sällskap i hagen, åtminstånde under icke-betäckningstid. Därmed inte sagt att alla kan det.
Även vissa ston kan vara riktigt tjuriga och farliga för andra hästar. Då finns det nog tyvärr ingen annan lösning än att ha dessa i separata hagar. Men då får de ju i alla fall "snacka" med varandra över stängslet.

#25 min snackar inte snällt med någon=P förutom kossor eller traktorer av någon skum anledning

Nu blev det väldigt OT i tråden, om ni vill diskutera annat än detta får ni skapa egen tråd.
Rest in peace Valkyrie!