När hästen inte kommer i form
De senaste tre träningarna har min häst haft allt svårare att komma i form. Hon har blivit stelare och mer i framvikt och sista gången gav hon över huvud taget inte efter. Stel som en planka i sidorna, bakbenen långt bakom och drumlar fram på bogarna … Men samtidigt glad och samarbetsvillig och snäll som vanligt, så någon akut smärta trodde jag inte på.
Så jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare - jag kände igenom hela hästen från ena änden till den andra. Bröstmusklerna och frambenslyftarmusklerna var stela, vilket inte är konstigt när hon gått så mycket på bogarna. Främre delen av ryggen var helt OK, ländryggen lite stel och öm. Men när jag kom till buken - jisses! Hon högg efter mig och gick ifrån mig bara jag lade fingrarna fjäderlätt mot flanken. Det tog lång tid och jag fick ta försiktigt i henne, men till sist började hon slappna av. Sedan gäspade hon några gånger och sedan fick hon fnatt, gnäggade, småstegrade, gnagde på väggarna, gnagde på mig … jag skrittade henne en stund tills hon lugnat ned sig, och sedan somnade hon som en liten gris. Och idag bar hon sig mycket bra, böjde sig jämnt åt höger och vänster och tog perfekt stöd på tygeln med välvd rygg.
Så detta är mitt tips till er alla: När hästen inte formar sig, inte böjer sig, inte ger efter - kolla BUKMUSKLERNA också. Det är inte bara ryggen som jobbar i den rätta formen, magen är också med och naturligtvis kan de få problem med magmusklerna när de börjar jobba på ett nytt och ovant sätt. Jag skäms för att jag inte kom på det förut, men jag är ruskigt glad att jag kunde hjälpa henne!
Bra tips! Tack såmycket =)
Oj precis såhär har min häst reagerat dom senaste dagarna :s fast hon sparkar mer med bakbenen mot handen och sadelgjorden :S och varit välfigt springig när jag ridit..
Så vad är det som gäller att göra när hästen beter sig såhär?
Jag kan absolut inte säga vad som är rätt för din häst. Om den sparkar mot sadelgjorden kanske det är fråga om en "pinch", alltså en klämskada som gör ont. Annars kan det vara ett problem i den bakre bröstmuskeln, som ligger som en "korv" utanpå bröstkorgen och som sadelgjorden ligger över. Eller det kan vara något annat som inte känns bra och som den associerar med sadeln och sadelgjorden. Eller hundratals andra saker, förstås.
Börja "felsöka" genom att att känna över hela hästen, från käken till bakkotorna. Stryk med händerna över musklerna. Känn efter hårda partier, knölar, gropar och ojämnheter. Hästen säger till väldigt tydligt där det gör ont! Känn efter om den är likadan på båda sidorna.
Magmusklerna är väldigt starka på en häst, under magen känns de nästan alltid släta och hårda. Tryck med handflatan och se om hästen reagerar. Känn framför flanken, där pälsen ligger framåt. Mellan linjen där pälsen går rakt upp och kanten av revbenen kommer man åt den sneda bukmuskeln. Ofta är det inte musklerna under magen som ger problem när hästen börjar jobba i form, utan de sneda magmusklerna.
Ta försiktigt i hästen, den kan reagera explosivt. En häst accepterar inte alls så hårda tag som en massör tar på en människa. Ta mjukt och smekande, tryck lätt, håll försiktigt fingrarna eller handflatan över spända ställen.
Var uppmärksam på hästens reaktion. Om den frustar, börjar tugga eller gäspar har du hittat något som påverkar den. Om den går ifrån dig, hugger efter dig eller sparkar, så huta inte åt den! Här gäller andra "regler" än när man borstar, till exempel. Detta är inte en lydnadsövning, utan du vill ju att hästen ska tala om för dig exakt hur det känns. Gå ut och led den en stund om den reagerar starkt.
Hästen ska inte vara uppvärmd när du gör detta. Träna inte efteråt heller, om inte hästen är van att få massage. Skritta eller led den minst 20 minuter efteråt om du har fått en tydlig reaktion.
Om du känner att musklerna slappnar av så är det bra, men det är alltid bäst att ta dit en utbildad terapeut om du upptäcker något som känns fel och som inte lossnar lätt vid en sådan här enkel genomgång.
Menar inte bara att hon sparkar mot sadelgjorden utan hon reagerar precis som din alltså på hela magen och flankerna. Hon har aldrig någonsin sparkat mot sadelgjorden eller så innan så och har alltid stått som ett ljus när man sadlar så vad jag förstår från henne har hon inga problem alls med sadeln.
Jo jag brukar känna igenom hela henne varje dag, därför jag upptäckte det, pratade med hennes ägare om det och dom sa att jag skulle rida ändå. (äger inte henne utan har henne på foder skulle man nog kunna säga) Saken är att jag såklart blev orolig och tänkte att hon hade ont då hon aldrig gjort så mot mig innan. Men hade inte en tanke på att hon kunde ha ont i magmusklerna :s känner mig dum nu :/Brukar stretcha henne efter jag ridit och så men vet inte om det finns något sätt att stretcha dom musklerna :s
Blev helt ställd när jag läste denna tråden för jag har aldrig hört något om det tidigare och tror att det är något man ofta inte tänkerpå :S
Antar att man lär sig något nytt varje dag :) Vad kan man göra för att underlätta för henne? Hur länge bör man vänta med att rida eller så? Vad gör det värre/bättre för henne?
Tacksam för svar :D

ja då har jag lärt mig ngt nytt jag oxå :) Kanske ska kolla igenom min häst oxå med andra ord, för säkerhets skull…
#4: Förlåt att det dröjt, jag har funderat på hur jag ska beskriva. Ungefär så här: Leta upp fläckar där hon reagerar genom att ta i henne med händerna. Lägg fingertopparna lätt, lätt mot den fläck som får henne att reagera, låt dem ligga kvar tills hon slappnar av och kanske börjar äta. Lägg fler fingrar på det onda stället, tryck en liten aning, tills hon reagerar igen och håll kvar tills hon slappnar av. Så småningom kan du lägga handflatan på det onda stället och värma det med din hand, och sedan kanske du kan börja massera lätt, lätt. Ta aldrig hårdare än precis så att hon börjar tycka det är obehagligt.
Men jag upprepar, om det inte fungerar, eller om hon har stora besvär, så ta dit en equiterapeut.
Det är viktigt att hon rör sig även om hon har ont i muskler, men det kan vara klokt att bara promenera vid hand en eller två dagar om man har jobbat hårt i ovan form, eller om man haft bomövningar eller tömkörning när hästen inte är van, eller om hon visar tydligt att hon har mycket ont.
Min tjej var som en dröm idag, jag red i trav och galopp utan stigbyglar och gjorde övergångar uppåt och nedåt, formade och red rakt, ställde om och formade om utan att hon gick ur formen en enda gång på säkert 10 minuter. Låter kanske inte så mycket, men det är det för den här tjejen! Igår var det ett rejält tömkörningspass, så i morgon blir det bara lite promenad med miljöträning i töm.
Ska tänka på det till nästa gång, för nu reagerar hon inte längre :D Kände igenom hela henne i tisdes, kollade hur sadeln låg utan paddar för att se så den inte tryckte konstigt eller så. Sen la jag gelé padden på hennes rygg som jag ridit med kanske max 2 veckor och hon börjar genast dansa runt och vill inte ha den på sig. Så jag sadlar med fårskinnspadden och hon står som en ängel och har inga invändningar mot sadeln alls. Hon har haft den förr men då jag tyckte att hon inte behövde den längre för hon har börjat muskla på sig mycket bättre så la jag på en tunn gellpadd istället för att det ändå inte skulle bli så hårt. Hon är 4 år om jag inte sagt det så vi jobbar med ryggmusklerna just nu :)
Dock så när man ska spänna sadelgjorden så precis när man ska ta den under magen så vill hon inte, men direkt man fått den i första hålet står hon som ett ljus igen fast det är riktigt riktigt löst och bara hänger där, vet inte om hon har ont eller om hon är tramsig?
Iallafall så har hon nu hela veckan kännts helt underbar och väldigt possitiv och sammarbetsvillig. Tog bort snokremmen på hennes achenträns i samma veva som jag la på fårskinnspadden igen inte för att jag vet hur mycket det påverkar men hon verkar trivas.
Bra att hon säger till så tydligt vad som känns bra och inte. Min är likadan - om hon inte står stilla vid uppsittningspallen så vet man att det är dags att stoppa om sadeln igen! En del hästar går ju bara och lider och blir tröga och trötta utan att säga ifrån.
Ja, det är bra att tänka på :) Men det är sällan man gör det.
När hästen arbetar i form så är det ju bukmusklerna som jobbar. Ryggen ska vara avspänd och lång så att bukmusklerna kan dras ihop och ''trycka up'' ryggen som man spänner en pilbåge. Arbetande ryggmuskler sänker ryggen.
(Låter det ologiskt så svanka/luta er bakåt i stolen och dra ut magen. Vilka muskler sträcks och vilka dras ihop? Prova att kuta med ryggen sen, samma fråga. Muskler kan barea dra ihop och släppa efter, inte putta på)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.