Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3577 ggr
Rafflan
0

Få ur energin?

Har en liten överdriver het och pigg häst.

Så fort jag travat blir han enormt het och väldigt jobbigt, han har säkert bara vår känslor och är pigg då han ståt nästan hela vintern pga snön.

Men nu till min fråga, kan jag skritta ur honom energin eller bli av med den på nåt annat sätt tills han lugnat ner sig lite? Och om ja hur?

sahara86
0

Om du har möjlighet att släppa honom i paddock eller ridhus och låta honom springa eller löslongera så är det effektivt, har man med någon mer häst så blir det ofta ännu roligare. Det skulle vara mitt första tips och parallellt med detta skritta långa turer, kanske i skogen eller klättring så han får tänka lite.

Cilla89a
0

Stor, kuperad hage, och gärna med leksugna unghästar :P

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rafflan
0

#1 Har provat löslongera honom i en volt INNAN jag rider å han är ändå het :P

I övrigt går han på lösdrift och kan springa å busa hur mycket han vill, dock verkar han spara all energi till mig XP

Hur långt bör jag skritta typ? 2h? 3h? mer?

#2 Har ingen han kan släppas ihop med, går på lösdrift med några andra hästar.

sahara86
0

#3 Ja, 2-3 h skritt gör alltid nytta, låter man dom dessutom klättra eller gå i skogen så är det ännu bättre. Problemet med att löslongera hästen utan att ha annan häst med är att man kan få springa lika mycket själv. ;) och hästen orkar ju oftast mer.

Rafflan
0

#4 nej jag står i mitten med ett spö och han galopperar/travar runt mig å bockar å busar, det är en volt så det går bara för dem att springa runt där ;)

Då ger vi oss ut på lite skogs klättring då :D

sahara86
0

#5 Ok, lycka till med klättringen och uppdatera gärna. :)

Rafflan
0

#6 jepp, ska rida honom nu på lördag och vart borta påskhelgen och sen sjuk så han har stått länge så han lär vara pigg ;)

Tusen
0

Får han foder med havre i? Ta bort det i så fall. Det finns annat man kan ge dem.

Rafflan
0

#8 har får bara hösliage, fri tillgång, inge kraftfoder då han har så mycket energi ändå ;)

Tusen
0

#9 Det är ju bra. Men om han stått så mycket så kanske du ska låta honom springa av sig istället för att skritta. Att försöka skritta med en häst som inte vill skritta är det jobbigaste som finns. Då taktar de bara och springer på snedden osv. Låt honom trava länge i friskt tempo och ev klättra lite i backar eller springa/klättra i sand/sandhögar. Det tröttar ut de flesta.Glad

Rafflan
0

#10 jo kanske skulle ta en travrunda på lördag, hm, ska iaf longera innan så han får busa av sig :P

Rafflan
0

Blir till å rida idag istället ;)

Ska försto longera ur all bus-energi, sen rida ut och ta en riktig lång trav så han får ur allt, sen skritta halva vägen tillbaka så han får varva ner och sen skritta i terräng/skog resten av vägen hem. (kommer rida lite kringelkrok, så kommer trava rakt och sen rida som en båge hem i skritt)

Förhoppningsvis får han bli av med allt spring då :)

Rafflan
0

bbllläää, blev ingen rejäl ridning :(

Kom ditt å det var fullt i stallgången så kollade så att han inte hade fått nått sår/svullnad eller på annat sätt gjort sig illa i hagen, sen tog jag honom direkt till volten och lös longerad honom. Han var galen, och sprang och busa, sen lugnade han ner sig och jag longerade honom lite i trav, skritta av honom och tog sen in honom i stallet och började borsta, han var rejäl skitig, då började han hosta, han hostade ca 5-6 gånger medans jag borstade, men var inge snorig så stall ägaren trodde inte det var någon fara att jag red lite lugnt, så på med sadel och ut å klättre å lulla i skogen, hästen njöt som tusan och var som ett yrväder, men ändå lugn och lyssnade bra. Dock hostade han 2 gånger till när vi var ut. Tillbaka i stallet var han lite snorig, stackars killen, sms:a ägaren å så att han var lite sjuk och hosta, hon är borta över helgen, får väl kolla honom när hon kommer hem :/

Så blev ingen rejälare ridning, hoppas han blir frisk snart, skulle ju haft honom på lektion på måndag men det går ju inte om han är dålig :(

EmelieJolly
0

Jag rider en ponny som har överskottsenergi och bockar, stegrar och kastar sig för att få springa. Det går inte att jobba honom förräns han har fått galoppera av sig så jag rider ut på en lång skogsritt varje gång jag rider och då blir han nöjd :) Ändå så går han ute i hage med hästkompisar hela dagarna.

EmelieJolly
0

Jag rider en ponny som har överskottsenergi och bockar, stegrar och kastar sig för att få springa. Det går inte att jobba honom förräns han har fått galoppera av sig så jag rider ut på en lång skogsritt varje gång jag rider och då blir han nöjd :) Ändå så går han ute i hage med hästkompisar hela dagarna.

EmelieJolly
0

emblagirl
0

Min häst var sån i våras oxå, men fick tips att ge magnesium. Får de för lite magnesium kan de bli lite heta. Tog ngn vecka eller två sen lugnade hon sig betydligt. Visst en del dar är hon extra pigg iaf, då blir det mycket klättring och hjärngympa en två dar, så brukar hon vara avslappnad 3e dan och man kan rida som vanligt utan att hon busar runt el ska rejsa i 120…