FODER? HJÄLP
Heej !
När jag köpte min häst i sommras (midsommarhelgen) ,, Hennes mat var en "blå säck" men jag kommer inte ihåg om det var Krafft Grov lr grund ? Skulle vara för en häst i normal/promenad arbete…. Så jag läsa då på säckens baksida och tänkte igenom hur mkt hon skulle få och då tog jag i mellan promenad ridning och normal arbete… Då det passsade "min ridning"….. Efter ett tag så hörde man att det inte var något bra med den maten för det "fastnade i tarmarna" (?)…. Så pratade jag med en kompis och hon hade betamix normal åt sina travhästar, och i betamix så var ALL vitaminer och sånt i ( www.betamix.se) , så då började jag med det istället, Hon gädde sina travhästar (som hon körde "hårt" med) ca 2 kg, och då sa hon att jag skulle typ ge min 1 kg…..Men min häst är så pigg nu (mest överskott engeri och glädje och sånt hehe)så hon får typ ½kg nu(fast hon är lika pigg nu oxå).. Men jag vet inte om hon vart piggare när jag byte mat men jag tror att det var då (var länge sen och så tänkte man ju inte på det, för hon har alltid vari en lung häst, förutom nu när hon har fruktansvärt mkt engeri)…och det är 13.0 mj engeri i betamix……….. är det inte för mkt engeri i det? Kommer ju inte ihåg om hon fick Krafft grund lr grov ??? Vad skulle du tro ? men om det skulle typ vara Krafft grund så är det ju bara 11 mj engeri ! jag tycker det är värkligen skillnad ! Men hur mkt är det i krafft grov då? Föra Föra (föra gädde henne inge mat) Så vi har pratat med för föra ägaren och hon gädde henne då Betfor (och nått till men min mamma kommer inte ihåg vad hon sa, men hon ska ringa till henne idag och fråga vad det var mer och hur mkt hon gädde Hon då)…..
Tror du att det är helt enkelt för mkt enegri i betamixen (13.0) ?
Hur mkt enegri är det i betfor ?
Vad tycker du att hon ska få för mat ? Hon är ett varmblod 1.55 cm hög. rider mest promenad ridning på vintern och lite "hårdare" på sommaren (Lite mindre en normal typ).. ….
Vad tycker du ??
MVH

Mamma Har ringt och prata med en person och vi har "tänkt" ut nu.. Så vi har tänkt börja med att hon ska få ett halft kilo krafft grov(Blå säck) och 2 dl betfor (ska vara bra för matsmälltningen)… kan det låta bra för mitt varmblod? (Hon rids då "lätt ridning" ) Lätt ridning= ca timmes promenad ridning lr en halv timmes lite mer lätt träning i tex padocken)….
Hon som mamma pratade med trode absolut att det var maten hon vart SÅ pigg och hoppig av ! (om man tänker att hon vart helt plötsligt fruktansvärt pigg nen tid efter vi byte till betamixen)
MVH

Mamma Har ringt och prata med en person och vi har "tänkt" ut nu.. Så vi har tänkt börja med att hon ska få ett halft kilo krafft grov(Blå säck) och 2 dl betfor (ska vara bra för matsmälltningen)… kan det låta bra för mitt varmblod? (Hon rids då "lätt ridning" ) Lätt ridning= ca timmes promenad ridning lr en halv timmes lite mer lätt träning i tex padocken)….
Hon som mamma pratade med trode absolut att det var maten hon vart SÅ pigg och hoppig av ! (om man tänker att hon vart helt plötsligt fruktansvärt pigg nen tid efter vi byte till betamixen)
MVH

Hej! Vet du möjligtvis vad höet innehåller? Är det analyserat? Det kan ju vara mycket bra hö med höga värden i eller tvärtom. Fast är hästen pigg så kan det ju vara väldigt bra värden. Betfor är energi så dom blir pigga av det också. Ge det hellre på morgonen än på kvällen. Hur mycket hö får hästen? Hur ofta får hon mat? Hur länge står hon inne? Har hon någon hagkompis eller i stallet? När du köpte henne fick hon gå på bete och få mat då samtidigt?

du kan ju ge henne krosskorn! det har jag till mitt pigga varmblod. förut fick hon havre å när ja slutade med de å började med korn blev hon ngt lugnare!
Var det till Krafft ni ringde? De kan svara på vad du bör ge till din häst. Tel. 020-30 40 40 http://www.krafft.nu/krafft_direkt.asp

Korn är inte så bra att ge om hästen redan är tjock. Tyckte att hon skrev det någonstans. Fast jag ger också korn men det är för att min är i behov av mycket mat. Jag gör ju foderstater åt mina med analyserat hö. Räknar ut med olika foder vad som passar bäst osv.

Krafft kan ju inte svara på vad hästen behöver om du inte har en analys på höet.

Heej ! ne, men det är många som vi känner som har Analyserat och det ska vara jätte bra, och dte ser bra ut .. ja du fattar…
Varför ska man hellre ge på morgon istället på kvällen ? :-o Kan det vara då dåligt att ge henne betfor asså om man tänker på att dom bli pigga då av det oxå… Hon får 7 kg hö men nu på vintern blir det ca 7½ lr 8 kg hö… På vintern får hon mat 4 gånger och på sommaren 3 gånger .. Nu är det vinter och kallt så nu går hon in 4-halv 5 (På sommaren går hon oftast in vid 6 men ibland lite sennare bror på väderet..) (Hon går ut kl 7 på morgon) hon har ej någon hästkompis en :/ (men det går jätte bra för henne att var själv) men nästa vecka (nästa helg då) Ska vi hämta ett litet föl så då får hon kompis :D ! Därefrån hon kom hade hon inge gräs i hagen så vi har naturligtvis kt försiktigt ,vi har en stor hage som det har varit en täckt och sedan vart det skog och nu har vi fixat så det blir typ en vanligt gräs hage (har "sått" gräs.. fast det är inte så enkelt då hon äter upp allt) men det finns ett ställe i hagen där det är "sly" och träd så där brukar hon vara och öta på träden och kvistar ! , Och så har vi en till hage som det på sommaren växer upp gräs fast det hadde oxå varit skog före så nu första året det växer gräs så blir det ju inte riktigt gräs , det blir mer som "skogs gräs" ( som det brukar kallas) … Men där beta hon upp iaf (gräset vart nästa högre en henne själv såå..) sen har vi oxå en till hage;) fast en rätt så liten fast det är iaf en äng ! Som hon fick beta lite försikt på när det var "slut" i hennes andra hagar…..När hon kom till oss så fick hon Kraft grund …Som vi nu tänker börja med nu igen… Då det är ju 11.0 mj energi i krafft grund och i maten hon får nu är det 13.0 mj energi (SKILLNAD!)…
mvh

Tycker inte att du ska bry dig om vad det innehåller i mj. Eftersom du inte vet höet. Vad menade du med att andra har analyserat? Är det samma hö som du köper? Isf kan du väl skriva upp värden här så kan jag hjälpa dig att räkna vad han behöver.
Nu tycker jag ju förstås att 7-8 kg hö är alldeles för lite för ett varmblod. Kan vara därför han är pigg. Han mår dåligt och är hungrig. Det kallar jag mer stökig, orolig. En häst behöver tugga ofta och lite. En häst producerar magsaft hela tiden. Får den då för lite att äta får den lätt magsår. Det kan vara så att hästen mår dåligt men ni tycker att han är pigg.
Gräset ute nu är inget av värde. Det kan t o m vara farligt att äta av det om det är frostnupet. Äter dom mycket kan dom få fång.
Försök att ge 10-12 kg hö och börja med Krafft nya Groov i stället. Kan vara så att hästen blir nojig av havre. Det finns nämligen mer havre i Krafft grund. Ge 12 kg hö och ca 2-3 dl uppblött betfor (måste vara uppblött ett par timmar) sedan ge groov ca ½-1 kg om dagen. Tror kanske att det gör hästen lugnare. OM nu höet har normalvärden i.
krafft groov= grön, krafft grund = blå

Okeej, ! Men Krafft nya groov står det ju att det är för "föl/unghästar" ??? Se själv http://www.krafft.nu/pro_swe/breeding_stock.asp

ett varmblod mellan 150-16 ska ha runt 7-9 kg hö, så jag tycker att det är rätt lagom

Men snälla du, man ska inte läsa på påsarna vad och till vilka hästar som det ska passa. Man måste veta hur mycket höet innehåller helst och hur mycket den behöver i mj och smrp.
Ibland kan man få köpa en påse som är till dräktigt sto. Pga ditt hö är dåligt tex. Lite svårt att förklara när du inte försöker förstå mig hur jag menar.

Förlåt…..

#12# Ska ha??? Ett varmblod som väger vi säger 600 kr rekomenderas minimibehov 1,2-1,5 kg hö per 100 kg häst.
Det blir minst i minimibehov 9 kg. Sedan för att hästen ska må bra och få tugga mycket som en häst gör i naturen som fri häst så ska man ge mer. Helst fri tillgång eg men går inte det så rekomenderar jag genom att sett olika hästars tuggbehov här hemma att ge minst 12-13 kg per dygn till sådan stor häst.

#14# Ingen fara! Jag vill ju så gärna att ni ska förstå hur man gör foderstater. Jag trodde också att man kunde läsa på påsen vad man skulle köpa till sin häst förut. Fjordingen är en ponny ok, då är det ponnyfoder som behövs. Men så lätt är det ju inte. Först och främst är det höets värde man behöver. Sedan räknar man ut hur mycket en tex ponny behöver i foder. Sedan köper man foder efter vad man kom fram till. Jag hjälper så gärna till att räkna om ni bara har analys på höet.