Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2638 ggr
choko
0

Eksem -raser

Vet ju att eksem är vanligt på islänningar
ibland på shettisar och russ.
Men är det någon här som har eksem på en ras som det inte är så vanligt på?
Och vilka raser anses inte så vanliga med eksem.

viktoria91
0

arb, jag känner inte många araber men många av dem har eksem.

Linnea
0

Islänningar är ju överrepresenterade helt klart men för övrigt tror jag inte att nån ras har mer än andra. Inte vad jag hört iaf. Skulle isf vara nån ras som också kommer från ett land med få knott.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Man kan nog vända på det och säga att många raser har problem och man bör alltid var uppmärksam när man köper häst eller ska flytta häst till knottområden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ebengtssson
0

min travare har exem, dock väldigt lite :)

http://satilaryttaren.blogg.se

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Zabbio
0

Vet ett par quarter/paint med sommarexem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sweet-moira
0

har en kallblodstravare med exem.  vet flera med just kallblostravare som har exem.

har för mig att jag läst nånstans att det ska vara vanligare på kallblod, men det behöver ju inte vara så..

JoyBysen
0

Känner en Irländsk sportponny och en svensk ridponny som har sommarexem.

De kliar av sig hela manen.

Men jag tror inte det har så mycket med raserna att göra :)

TovaHult
0

jag har en NewForest/Fullblodskorsning med sommarexem.

Elshira
0

Jag vet många hästar som börjar klia sig lite i svansen/manen när knotten kommer, men inte mer än att det går att kamma till bara, dvs inget särskilt allvarligt.

Förutom islänningar (som jag vet flera) vet jag bara en häst med riktigt exem (pga knotten), i övrigt bara som jag nämnde tidigare med måttlig exem som bara innebär att de kliar sig lite lätt när det finns insekter.

Så förutom islänningar tror jag inte direkt det finns någon ras som har extra mycket exem, kanske lite mer men inte i närheten av islänningarna.

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

Jag har sett eksemhästar av alla tänkbara raser, tror jag. Halvblod, travare, welshar, new forest, shettisar, russ m.fl

Tror inte det finns några raser där det inte förekommer.

#9 - att det inte är så vanligt hos islänningarna är kanske en sak, men även om det är mindre vanligt än så, så lider de hästar som går runt med klådan…

J-Parnebo
0

jag har en welshponny med lindrig eksem.