Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3026 ggr
Rita-S
0

Äntligen är han här

Efter flera tunga och smärtsamma veckor, mycket tårar och sorg står där en ny häst i min box. Det var mycket blandade kjänslor i går när han kom, att se honom i täcket jag hadde på Gejsa, i Gejsas box var både en lycklig och sorgsen kjänsla. Det första som mötte mit när jag öppnade min ryktlåda var Gejsas stamtavla jag så stolt fyllde i mitt namn på maj förra året..

Och på samma tid fick man trösta en 16årig flicka som gråt som om hjärtat brustit när hon skulle överlämna sin älskling till mig. Så väl jag förstår hon!

Men jag tror nog detta blir bra. Jag saknar Gejsa, drömde om hon i natt igjen, men jag tror jag kommer må bra med denna högresta härre.

En 4 årig fjordvallak står nu i min box, Kex Magi heter han, son efter Knistra och Sindarve Magi, ruvade 145 cm redan som 3åring och landar nog på när 150 eller mer innan han är klar.

Dom som vill kan få ta del och fölga min nya resa nu.
I dag bär det i väg till besiktning hos veterinären, så håll tummar för oss klockan 1 i dag!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

viktoria91
0

var han inte vet.besiktigad när du köpte han?

Rita-S
0

#1 han är inte köpt och betalat än, det pratar vi om efter besiktningen

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

viktoria91
0

aha! trodde att du redan köpt han då han stod i hennes gamla box=)

Rita-S
0

Han har än så länge bara flytt inn till mig :) Vi hadde tänkt ta hem honom i går, duscha och sen åka till besiktningen men det fanns inte tid förens i dag. Men vi beslöt ändå att ta hem honom i dag redan. Det borde inte va nåt problem med besiktningen, men den fästen tar jag inte förens i kväll när jag vet säkert!

viktoria91
0

ja dte är bäst att inte ta ut glädjen i förskott, mkt kan komma fram under besiktning.=)

Rita-S
0

#ja, det såg vi klart för et par veckor sen, dottern till hon som sälger skal gå över till storhäst och dom besiktigade en 5årig oldenburgervallak hon var kär i. Svår spatt på båda bakben och utdömd i en ålder av 5 år. Så jag välger röntgen och fulla paketet nu.

viktoria91
0

#6 ja, det är bäst att göra det ordentligt.

Zadeira
0

Vad fin han var! Lycka till med besiktningen!

Alex
0

Men åh, vad roligt för dig! Håller tummarna för att besiktningen går bra! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

Det går säkert bra Rita. Men jag håller givetvis tummarna ändå. Skrattande

Han har så bra stam och är jättefin. Hör av dig och berätta hur det gick sedan.

Kändes jobbigt för mig med i går när jag visste att i går skulle en ny häst ersätta min lilla Gejsa. När jag sedan såg honom stå i boxen blev det ännu jobbigare. Men jag vet ju att du mår bättre nu iaf. :)

Lycka till!

Rita-S
0

Tack alla :) Det gick bara så bra i dag. Inga anmärkning på nåt alls, bilderna visade inga hemlisar alls.

Det var hur jobbigt som helst när vi svängde inn framföre kliniken, jag brast i gråt. Sist jag var där lämnade jag mitt hjärta och åkte hem med ett värkande sår i stället. Goda kramar fick jag av både Yasmine och Towa, men gudar så ont det gjorde att återse platsen.

Men mitt i sorgen och minnerna var det skönt att få u.a på alla punkter. Vi röntgade ringkota fram och spatt bak, inget alls fanns där på något sett. Så då blir det ägarbyte och jag har återigjen en ny häst.

lisette
0

härligt hjärtat! lycka till med honom! =)

Lorita
0

#11 grattis (och beklagar)

Det var bra att du åkte tillbaka för då blir det lättare nästa gång som du måste åka dit igen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bubbelbubbel
0

åh vad roligt! han var riktigt fin :)

Rita-S
0

#13 jo det var just det jag tänkte med, att första gongen jag återsåg platsen var en något mer lycklig stund änn förra gongen jag var där, så nästa gong jag kommer dit kanske det inte är lika smärtsamt. Var även riktig skönt att det inte var nånting på honom alls. Veterinären nämde han hadde ett sår inni munn på innsidan av kinnet, så det får jag hålla kåll på att det försvinner, annars får jag kolla tänderna, och sen har han ett överben på ena frambenet som inte ömmar eller är smärtsamt, ej heller i vägen, jag visste om det redan och var lite spänd på vad vetten ansåg om det. Det lär inte bli nåt bekymmer sa han, det sitter inte så till. Så det är jätteskönt!

viktoria91
0

#15 kan inte överben växa och bli värre?

Lorita
0

#16 överbenet är i sig ingen fara utan troligen orsakat av en spark eller tillfällig överbelastning, och indikerar att något kan vara fel men behöver inte vara det.

Nu har veterinären tittat på överbenet och konstaterat att det är kosmetiskt, sen så ska man så klart hålla ett öga på det men det skull inte vara något som fick mig att avstå ett köp.

Rita-S
0

#16 ja det kan teoretisk sett börja växa igjen, men risken är ytterst mikroskopisk på detta överbenet sa vetten. En antydning på att det kunne tänkas växa vore om han skulle ömmat litet på det nu sa han.

#17 jopp det är nog nån liten spark han har fått som har ledt till överbenet just där, vetten var iaf inte alls orolig så då är inte jag det heller. :)

Jag har själv sett en häst vars överben växte på ny. Den hästen hadde ett mitt på benet bak, och det var inget problem med det i många år. Det ömmade inte heller. Sen fick han ett nytt spark på samma platsen och det växte igjen och denna gong slutade det inte. Dom tog en operation och skavade bort överbenet, rekonvalens en månads tid (det låg inte så till att muskler eller sener fick kapas av under op, bara skjutas åt sidan) sen kunne dom skritta i gong och det var inget mer med det överbenet efter detta :)

Lorita
0

Över ben är en länkning av en skada och då bildas mer ben runt tex en spark, så det är oftast bara ett skönhetsfel.

viktoria91
0

#19 jag vet vad överben är då min gammla kärring har på båda bak pga 2 griffelbensoperationer ;P

Alma-G
0

Grattis vad kul, min blivade ponny har också ett överben, friskförklarad efter den lilla olyckan och antagligen inget problem på min vet. besiktning heller.
Detta blir superkul att följa, fjordingar är fantastiska hästar Glad