Problemhäst - tips?
En ridskolehäst som jag rider går aldrig med på hopplektionerna på grund av att han tydligen kastar av sina ryttare och bara larvar sig.
Han är jättefin i dressyren, där är han relativt harmonisk… lite pigg bara.
Men vad skulle nu göra med en sådan häst? Skulle vara kul att få hoppa med honom någon gång, hade tänkt fråga. Han är trots allt min sköthäst :)
Han är 19 år och halvblod, om det gör någon skillnad.

Omöjligt att säga utan att se den. Jag tror på två saker som mest troliga:
1. Han blir väldigt pigg och busig då han gillar att hoppa.
2. Han får ont när han hoppar i tex rygg eller ben.
Skynda långsamt så går det fortare.
… eller 3. Han har fallit/skadat sig/blivit skrämd och hanterar sin rädsla genom att bli oregerlig.
Hur menar du att han "larvar sig"?

#1:s alternativ låter väldigt vettiga. Kanske om man longerar honom först (om det nu berör på att han är pigg och tycker det är skitkul). Men man birde nog kolla igenom ben och rygg på honom,
#2 Ja har sogt sagt inte sett honom på lektionerna, för han togs bort ifrån dem innan jag började. Men min ridlärare sa att han drar iväg och springe rin i de andra hästarna vid långsidorna, bockar och kastar av ryttarna.
Sedan ahr jag ingen aning om vad ryttarna hade för nivå av ridkunskaper.
Vore ju himla synd om det berodde på rygg och ben. Rädslan kan man ju ändå bearbeta.

#4 Det där lät som om det var ngt knäppt, inte pga livsglädje. Beter han sig så bara han är i närheten av hinder, eller i samband med hoppning?
#5 Han kan röra sig bland hinder och rida med dem i manegen, men det är när han inser att man ska hoppa. alltså börjar styra honom mot hinder och så. förstår du? :)
Hoppar hästen eller vägrar den?
Min häst blev hysterisk av hinder när hon först kom till mig. Inte så att hon slängde av folk avsiktligt men hon sprang som en galning på hindren och försökte ta hela studsserien i ett språng. Precis som den här hästen var det inga problem att se hinder, det hände bara när hon förstod att det skulle hoppas. Hon var osäker, underviktig, felfodrad och felriden. Nu, ett år senare, med vettig foderstat, passande sadel och en trygg tillvaro så tar hon det lugnt och njuter av hoppandet.
Om man kan utesluta sadelproblem, bettproblem eller smärta, kanske är det något liknande för "din" häst? Kanske den helt enkelt inte känner sig trygg nog att hoppa? Det är svårt att vara ridskolehäst och ha många olika ryttare, speciellt om ryttaren på hopplektionen är nervös och i sin tur jagar upp hästen.
hur är han när han löshoppar?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Jag tror risken är stor att det är en gammal herre som lärt sina knep ;)
Japp var likadan på ridskolan, efter 10 år kunde han ett och ett annat knep hur man fick av sin ryttare vid hoppning ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ingen häst är problem häst min sköthäst va så också men han ville inte hoppa för att han inte orkade längre. de blev så för honnom vid 19 års olldern också.
Säger som #1.
1. Han blir väldigt pigg och busig då han gillar att hoppa.
2. Han får ont när han hoppar i tex rygg eller ben.