Mer analyser :o)
Hur många av er skickar träck på analys…har ni gjort det än ?
Vi har skickat in för analys nu nyligen så nu är det bara att vänta på svaret. Hästarna har inte haft parasiter på flera år och markerna var orörda innan hästarna började gå på dom…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Nej, men faktist tänkte jag det i år och köpa ett sådannt där kitt.
nej, det brukar vi aldrig göra. det är nog inte många häromkring som gör det alls!

Tycker att det borde vara bättre att analysera änn att avmaska i onödan.

Jag känner oxå så…..varför avmaska hästen utifall att den har parasiter…det är som om vi skulle ta värktabletter IFALL man skulle få ont någonstans 
Jag ska erkänna att jag har i alla år avmaskat min gamle enligt avmaskningsschemat men det är för att jag var tvungen till det då stallägaren ville ha det så. Men jag har hela tiden kännt att det inte kan vara bra att proppa in kemikalier i onödan.
Med min nya häst så kommer jag handla annorlunda 
Mvh CBA

Läste nydligen att fler och fler hästar blir resistenta.

Fr o m i år ska jag ta träckprov. Har även köpt örter som ska hjälpa mot avmaskning. Eftersom två av mina hästar inte tål avmaskningen utan blir dåliga länge av det.
Har alltid avmaskat som man ska jämt. Känner att det är nog inte så bra att ge så starka medel utifall att…

Jag ska skicka in träckprov i år. Jag har inte gjort det tidigare men det ska bli kul att se vi avmaskade i höstdags alla tre. Jag vill ju också få reda på vilken typ av mask dom har om dom har mask för inget preparat tar ju allt.
ja,att ge i onödan är ju inget bra alls, dels vet man ju inte OM hästen har mask, sen vet man ju inte VILKEN mask som ska bort om hästen har nån…
men, jag har aldrig tänkt på att man kan göra det.
hur gör man och vart skickar man ett träckprov?

Det finns en låda att köpa på apoteket allfärdigt inkl porto
aha! Tack, det visste jag inte!
tur att internet finns 

o hur går det till då? ska man gå och samla bruna tollar från alla hästar?

vad kosta de? har inte gjort de innan, när gör man de? en gång?

#11 Ja du ska plocka bollar från alla hästar och lägga i påsen…hur mycket etc borde väl stå i någon slags manual i förpackningen (jag har inte behövt göra detta då stallägaren sköter det).
#12 Jag har för mig det kostar någon hundring att skicka på analys och jag vet att stallägaren gör detta några gånger per år (2 kanske, vår och höst).
Mvh CBA

för det går ju snabbt att få mask… kan ju typ få de direkt efter provet… å innan det syns på hästen går de ju ett tg….

Finns det parasiter i marken, så lär hästen redan fått det.
-Förordar bra hag skötsel, mockning.

Dessutom ser du vilka maskar du ska avmaska mot.

men jag har olika hagar

-Hur är de skötta?
-Om de är harvade, nysådda räknas de som parasitfria första året.
-Mockar du/sprider du högarna så minskar iaf risken.

Det finns att köpa på Granngården också. Där står hur man går tillväga. Kostar mellan 250-300 kr per analys. Vill man kan man ju ta av alla sina hästar och ta lite av varje i samma prov. För har en mask så ska ju alla avmaskas. Men ta det ifrån boxen bajset alltså.
Jag var på en föreläsning av vet i höstas. Han sa att det var en ny regel på gång, just för att maskarna börjar bli recistenta mot avmaskningsprepaten. Den nya reglen innebär att alla måste skicka träckprov och att man inte får köpa avmaskning om det inte finns mask i träcken. Har däremot inte hört något mer om detta sedan dess.

Jag skickar in träckprov. Hur ofta behöver man göra det och när på året gör ni det?
Före jag kom till detta forum visste jag inte om att det fanns något som hette höanalys, ännu mindre träckanalys!
Men träckanalys hörs fiffigt, måste fråga om de har sånt i vårt apotek också. Sen står dom väl bara o skrattar åt mig och undrar vad människan talar om!
Men det skulle bli mycket billigare med sånt, sprutorna är ju inte direkt billiga + att man måste ha respet som också kostar.

jag jobbar ju på ett apotek. hmm jag ska ringa djurapotekt o kolla vad det är för ngt ni snackar om. kan åter komma med pris osv sen!

men hur gör man om man som jag ska ta hem två helt nya hästar? hade hästar i hagen i somras, de var avmaskade och dessa två hästar som kommer är oxå avmaskade.
ska jag avmaska dom nu?

#20# Min hovslagare sa att det är så i Danmark nu. För dom vanliga maskarna dör också pga all avmaskning som vi petar i våra hästar. Då vet man ju hur död jorden blir om maskarna dör. Det är ju dom som luckrar upp jorden osv.

Man tar träckprov vid den tiden som man eg tänkte avmaska. Alltså strax före betet. Sedan efter betet till hösten.
Är hästarna som kommer redan avmaskade så behövs det ju inte något träckprov. Jag tänkte göra det för att kolla om jag behöver avmaska.

nu har jag pratat med ett djurapotek.
det provet man köper på apoteket heter kollamasken *garv*. det är till för en häst och kostar 280:-. då är labbanalysen oxå betald.
hon jag pratade med sa att om man har flera hästar så kan man säkert ringa till labbet och prata med dom.
varunumret är 203781. jag har försökt hitta det i djurfass, men misslyckades. ni kanske har bättre tur?

Jag köper kollamasken på granngården.

Det är nog likadant som finns på Granngården. Det är ju inget som hindrar att man tar bajs från flera hästar och lägger i samma påse. Det är ju mask man ville veta om dom har bara och isf vilken sort ev.
Putt, då e det väl snart dax för denna diskussion igen. Ska man skicka träckprov eller inte. Vad tycker ni?
#30 ja, jag tycker det kan vara en god ide, men det är bara jag som vill det i vårat stall tyvärr
Jag har samma problem som jen, bara jag som vill….

Jag tänker inte göra det i vår. Tog ju träckanalys på sorro när han var inne på Strömsholm. Konstaterades bandmask då och vi har alla maskat av nyligen med detta.
Nu ska vi ta träckprov i sensommar igen på sorro och har han det igen så får alla hästar samma behandling ändå så…..Blir billigast så.

Jag skickade in träckanalys på Mirabil nu i februari och han hade så väldigt liten mängd av stora och /eller lilla blodmasken att ingen avmaskning behövs nu utan skickar ny analys innan betessläppet och ser vad den säger då.
Alla hästarna i vårat stall är rena från mask eller med så liten mängd att ingen avmaskning behövs :o)
Analyserna görs direkt de får in dom på labet och man får snabbt svar…nästa gång kommer jag köpa en "kolla masken" låda istället för att köpa ett vadderat kuvert att lägga påsen med bollarna i…det blir samma pengar.

#34# Men du glömmer att bandmask tas inte på träckprov. Det är tyvärr sånt som alla hästägare glömmer bort. Även jag. Så alla hästar går mer eller mindre med bandmask. Vi tog ju prov när Sorro var inne på Strömsholm. Då tar man ett blodprov som skickas till England. Vet inte om privatveterinärer skickar någon annnstans. Men vi var tvungna att maska av allihop då. Det är på recept.

i mitt stall skickas det itne iväg ngt träckprov, men vi ska maska om dem för när en av unghästarna var i helsingborg så tog de ett träckprov där som visade mask så stallägaren har köpt nytt medel.

när är det dags för att ta provet då?

#37# man brukar ju kolla veckan innan man normalt brukar maska av på våren.

#35 Vidilab kollar bandmask via träckprovet om man beställer det och det behövs bara om hästen visar symtom eller att man misstänker problem med bandmask…inget blodprov :o)

#39# Säger du det! Det har jag verkligen missat. Veterinären på Strömsholm sa att jag skulle ta ett blodprov igen om ca 6 månader. Det kanske inte visar lika bra då eller också vill dom bara tjäna pengar. Hmmm

#40 Gå in på Vidilabs hemsida och läs…jag tror det kostar ca 150 kr extra för en bandmaskanalys :o)

#41# Ja, det verkar ju bra om det är samma säkra sett att se det på. Får väl prata med min veterinär om det. Vi har ju telefonkontakt emellanåt eftersom Sorro inte blev bra av kortisonet.