Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2148 ggr
Killen
0

ot Bussgods

Håller på att sälja min sadel.

En som bor en bit ifrån är intresserad och vill att jag ska skicka den med bussgods med efterkrav.

Hur säkert är det med bussgods och efterkrav?             Är det stor chans att man blir lurad?                          Kan det hända att varan kommer bort?

Och hur packiterar man en sadel bäst?

kissmekate.blogg.se

lisette
0

jag har skickat med efterkrav, inga som helst problem alls med det. har aldrig blivit av med ngt heller.

en sadel kan du antingen packa i kartong, (krävs dock en stor sådan), eller en sopsäck.

fridak
0

när jag skickade en sadel köpte jag en flyttlåda. fyllde den med frigolit och skum så att sadeln skulle ligger lite bättre och skyddas ngt och så tejpade jag den väldigt väl. bussgods med efterkrav är väldigt smidigt och det går väl inte att bli lurad där? det är isf om köparen inte hämtar ut paketet men de måste ju betala för att hämta ut det.

Killen
0

#1 i en sopsäck? Låter som sadlen kan bli skadad då.

#2 Fast köparen har gått med på att betala frakten + efterktavs avgiften innan

kissmekate.blogg.se

lisette
0

#3 beror ju på hur du packar den, finns material som gör att den inte blir skadad.

fridak
0

#3 men då ska du väl inte skicka med efterkrav för då får köparen betala igen? Efterkrav med bussgods är väl som postförskott med posten? dvs den som hämtar ut paketet måste betala för att få ut det.

Killen
0

#5 Hur menar du?

Måste inte jag betala frakten när jag skickar varan till den som ska ha det?

Sen undrar jag, om man har tagit med efterkrav men personen inte löser ut den, måste jag betala frakten igen för att de ska skicka tillbaka varan?

kissmekate.blogg.se

fridak
0

#6 jo men du kan ju lägga på den avgiften på köpesumman, så du får lägga ut för frakten först men får tillbaka den när hon hämtar ut paketet tillsammans med köpesumman. Jag tror inte du behöver betala för att få varan tillbakaskickad om köparen inte hämtar ut den, men jag är inte säker.

Elshira
0

#7 Du får betala om köparen inte hämtar ut - det är ju trots allt inte leverantörernas fel att en vara inte hämtas ut och vill därmed ha betalt för att skicka tillbaka det med.

Hakuna matata!

Killen
0

#8 okay.

kissmekate.blogg.se

fridak
0

#8 Jag trodde dem försökte köra samma som posten. Med posten behöver man väl inte betala om ett paket returneras till avsändaren för att den som ska ha det inte hämtar ut det?