Bettfråga
Jo det är så här att just nu rider jag min tjej på 3 delat med rörliga ringar, inga konstigheter..:) Men jag känner det att jag skulle vilja variera mig lite.. Men frågan är ju vad jag bör köpa då? Jag har även ett 3-delat fullcheek..
Det jag har tittat lite åt är ett vanligt rakt tränsbett (helst med äpplesmak:P).
Som sagt så har jag även ett fullcheek som jag har ibland när jag hoppar för att kunna rida med mindre hjälper (= så att jag kan styra). Men nu har vi inte längre sväng problem utan snarare gas problem.
Foxen är sån att hon tycker att hon klarar av allting i hoppningen själv och att jag bara ska vilja följa med men jag vilja oxå bestämma lite!:) Då brukar hon vanligtvis lägga tungan över bettet och gasa på så att hon endå gör som hon vill..
Jag är väldigt tacksam för tips och råd.
/Amanda

Ett tungfelsbett kanske?
För så länge som hon fortsätter med att lägga bettet över tungan är det ju svårt att komma åt henne…
Finns ju ganska snälla tungfelsbett (och ganska grymma) som går att rida på utan problem även när hästen börjar sluta lägga tungan över bettet (jag har sett en typ som jag inte tror kan vara så bra att rida på, men bra för att inte få upp tungan, skriver därför ut det)…
#1# Har du ngt förslag på ett lite snällare? :) Just nu rider jag med pullarnosgrimma då den skall enligt min tränare hindra henne från att lägga över tungan…;) Men hon gör det iaf känns det som när vi hoppar..
*putt*

Jag gillar denna typ:
http://www.lillhastenistav.se/topbett2.jpg
Alltså egentligen bara bett som ger tungfrihet och som är svåra att få tungan över… Är rätt hög port på däremot, och det finns ju sina nackdelar med det och en del munnar som det inte passar i…
Den typen av "tungfelsbett" finns både som utan del, tvådelat och tredelat, borde finnas med olika bettringar även, fast jag har bara sett med vanliga bettringar…
Kan ibland inte alls ligga under "tungfelsbett" (är ju egentligen tex i detta fall ett rakt tränsbett med stor tungfrihet eller något sådant) och det behöver inte inte vara som så att det fungerar på din häst, men det är snällt bett att prova om det ligger bra i henne mun :)
Jag ska se om jag kan hitta ngt sådant i ridsports butiken här i stan.. Dom har en vägg med bara bett!:) Kom gärna med mer tips för jag har bestämt att den här månaden blir det bara bett till pållan för mina egna pengar…
*putt*

Var inne på Sprengers hemsida tidigare idag och såg att de hade iallafall en variant på den typen av bett jag gillar, å sprenger har ju nästan alla och kan ta hem om de inte har hemma just det bett du vill ha :)
#7# Hemsida? Jag har lite svårt att ta mig till Stockholm;)

Sprenger är inte en butik ;) Utan ett märke. De gör bett och framförallt metal-föremål, så som stigbyglar osv..