Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 6111 ggr
Rafflan
0

Tips mot flugor, bromsar, mygg å annat?

Ja nu börjar det bli riktig sommar, igår e.m när jag kom hade häst kraken hela huvudet fullt med flugor.

Sedan hade vi ett å annat otygg med oss när vi var ute och red.

Tips på saker så man slipper alla dessa små kryp? iaf när man rider.

Elshira
0

Absorbine Ultrashield är något jag hört av både bekanta, här inne på if och av hästaffären ska vara väldigt bra (även om det inte alltid fungerar till alla - precis som alla flugmedel).

Men det är något jag själv tänkte införskaffa nästa gång jag åker och handlar i.af :)

Hakuna matata!

BeatriceHolmberg
0

Använder samma som #1 nämner - Absorbine Ultrashield och jag tycker det är riktigt bra :)

viktoria91
0

här kommer jag och säger emot dem 2 första^^ funkar inte med absorbine på min, effol och equinim sommarspray (eller hur det stavas) är bäst!

Elshira
0

Om man säger såhär, det finns (av någon anledning) flugsprayer som fungerar på vissa hästar, men inte på andra - även om de går i samma hage och med samma flygfän så att säga.

Har hört någon säga något gott om alla flugsprayer nästan (även de från hööks, börjes osv) så det är nog egentligen bara att pröva sig fram.

Tänk dock på att det är livstids karens på många och får därefter inte användas som livsmedel (vilket ska skrivas upp i passet).

Hakuna matata!

Rafflan
0

#4 Hur kan det bli karens?

Elshira
0

#5 Därför att det är medel i som ej får gå vidare som livsmedel.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#6 brukar det inte vara spray eller stift man använder på hästen? :S

Gyllir
0

#4 Skriver man det själv i passet eller hur funkar det?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Elshira
0

#7 Det stämmer bra.

#8 Jag vet faktiskt inte (har aldrig gjort det själv), men jag skulle tro det (efter som man inte behöver veterinär för flugmedel). Det ska ju skrivas upp efter som det är ett medel med karens i.af.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#9 men går det asså in i hästens hud då och sen in i kroppen? :O

Elshira
0

#10 Huden är ett bra skydd - med det är inget pansarskal så att säga.

Det är trots allt "samma" med vanliga myggstift - De är (oftast) giftiga och ska enligt rekomendationerna tvättas bort så fort det inte är nödvändigt (egentligen, men hur många gör detObestämd).

Det bästa hade väll varir någon egengjord blandning av diverse saker som vinäger, vitlök, krysantemum osv - men har tyvärr aldrig hittat någon blandning som verkar fungera.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#11 men usch då, sånt känns ju inte så bra att ha på hästen :S

Elshira
0

#12 Nej absolut (egentligen). Men jag tänker såhär - Idag finns inga belägg att det skulle vara direkt farligt för hästen så länge man använder rekomenderade doser (precis som på oss människor med). Så hellre det än att de ska plågas av alla hemska flyygfän och klia sig till förbannelse även fast de inte är exemhästar.

Tänk så mycket gifter vi får i oss varje dag - och fortfarande lever vi de flesta med hälsan i behåll!

Lite kan kroppen hantera, men många gifter lagras i fettet och ska man då äta hästkött och steka det så kan allt komma ut på en gång vilket skulle kunna bli för mycket för den som äter det (människor som djur).

Allt är "bra" i måttliga mängder =) Det är en risk att korsa vägen varje gång med!

Hakuna matata!

lisette
0

absorbine är livstidskarens.

Rafflan
0

Nåt tips som inte har evighets karens? :P

Elshira
0

#14 Japp, har för mig även RB 86 är det idag? Switch On är 60 dagars karens för livsmedel om det inte hunnit bli livstid redan.

Hakuna matata!

Tarragona
0

Blanda eget med vinäger och vitlök.

Rafflan
0

#17 usch, lätt ganska stinkande. luktar det mycket? :)

Tarragona
0

Inte värre än färdigköpta sprayer.

Rafflan
0

#19 okey. har aldrig provat nån så vet inte om/hur dem luktar ;)

Birke
0

#17 Kan inte du berätta hur du gör med det? Hur mkt du tar, hur länge det får stå i kylen osv. Skulle vara jätte tacksam.

Birke
0

Hittade detta recept: '

blanda : ca 4 msk pressad vitlök låt det dra i vinäger (ca 2 dl) någon dag I kruka Citronmeliss, repar ner och häller på kokande vatten, får dra något dygn. Gör Timjan avkok (4 msk torkad Timjan, häll på kokande vatten, 3-4 dl, får dra något dygn) Silar vitlök+vinäger, och Timjan-vatten, citronmeliss- vattnet, genom kaffefilter. Blanda ihop med Grönsåpa, ca 3 dl, 5 dl vinäger och resten vatten till en mängd av ung. 2L.

Birke
0

Även denna:

ingredienser:
½ L vatten
½ paket timjan (går även med färsk)
½ krm vitlökspulver
6 droppar saft av en citron

koka upp vattnet, när det bubblar rikligt så sätter ni ner en tesil med timjanen. låt det stå och svalna en kvart med tesilen i. häll sedan i vitlökspulvret & citronsaften och rör om. klart!

Birke
0

Vad tkr ni låter bäst?

Tarragona
0

#22 Det låter bra.

Jag brukar oftast koka 4 dl vatten med 1 dl äppelcidervinäger
och pressa i 4 st vitlöksklyftor,
låt kallna, sen är det bara att sila det och hälla upp det i en sprayflaska. Pressar även i en citron ibland.

Birke
0

#25 Då ska jag prova den :)

Zaphix
0

Vi har precis börjat med dessa örter.

Fungerade riktigt bra förra året då han vanligtvis blir ordentligt åtgången av knort, mygg och flugor. Har han ingen luva lägger de ägg i hans öron.. Inget annat flugmedel fungerar, men dessa örter fungerar riktigt bra.

Så vi hoppas på samma resultat i år. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg