Pullarträns
Funkar Pullarträns till en vanlig ponny, han drar inget. Har svårt att gå i form (men om jag jobbar lite så funkar det) & kan vara lite trög att stanna, men oftast JÄTTEFIN. Funkar Pullaträns till honom tror ni? Eller är ngt annat bättre? När det gäller bett också? Nu har han ett rakt metallbett, han hade rakt gummiförut.
Finns ingen som helst anledning att använda till ett Pullarträns till en välriden ponny (eller häst). Det "snällaste" är den vanliga engelska nosgrimman (achen utan snokremmen fungerar precis lika). 
Hakuna matata!
Ok, utan nosgrimma funkar väl också?
(Förlåt TS att jag tar din tråd lite, hoppas det är OK)
Jag undrar om det verkligen hjälper när hästen drar? Eller är det bara ett mode.
Helt ok, det är väl till för att hjälpa ryttare m hästar som drar? elr?
#4 Fast vissa har sagt att det inte hjälper, ska få ponny nu och blev lite fundersam.. =)

Jag rider i vanliga fall utan nosgrimma. Men jag kan helt ärligt säga att om jag är med på någon hoppträning eller någon lite tävling ibland så brukar jag sätta på en pullarnosgrimma (löst) bara för syns skull :D
det är ju till för hästar som pullar (drar) som kan bli starka i ridningen det blir ju ett visst tryck över nosryggen då, behövs det inte så ska man ju inte använda det :P tror de har blitt lite mode sett många som rider med det och igentligen inte har behovet av det.
Hur blir det mer tryck av pullar än vanlig nosgrimma?
Hur blir det tryck alls av en vettigt spänd nosgrimma? Genom att hästen gapar från trycket av bettet, eller…?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 Tänker samma som #8…
8# Ja precis. Har också funderat på det. Nosgrimman sitter ju inte fast i bettet direkt.
Jag har alltid trott pullarnosgrimman var till för att hålla igen hästens mun så den inte kunde gapa och "ta bettet" eller lägga tungan över bettet och sedan dra ifrån handen. Aachen med snokrem har väl samma funktion? Tyglarna sitter ju inte ihop med nosgrimman, som sagt.
trycket ligger ju mer på en punkt på nosryggen vilket många hästar kan tycka är obehagligt. pull = dra så en häst som drar är den väll till
Wikipedia om pullar-grimma (och då måste det ju vara sant
)
Mexikansk nosgrimma/pullarnosgrimmA
Den mexikanska nosgrimman, som oftast är mer känd under namnet Pullar-nosgrimma ligger som ett kors över nosryggen och ger något större rörelsefrihet åt hästens käkar. Den mexikanska grimtypen passar bra till starka hästar som gärna vill ta bettet. Övre remmen ligger ovanför bettet och den undre remmen under bettet. Denna typ av nosgrimma är mycket lättare att anpassa uppåt eller neråt på hästens nosrygg så att man kan lägga trycket högre upp på hästar som sänker huvudet eller längre ner om hästen gapar, vill ta bettet eller går med höglyft huvud. Trycket på nosen ska komma direkt från krysset som bildas av de korsade remmarna.
Det svenska namnet Pullar-nosgrimma kommer ifrån att denna nosgrimma även förhindrar att hästen pullar, dvs tar bettet mellan tänderna och sticker.
pullarnosgrimman ska sitta lite hårdare än "vanliga"(tex. aachengrimman) för att man lättare ska kunna kontrollera hästen om den pullar (drar iväg). Den 'tar' alltså mer än en vanlig. Den sitter högre upp och kindtänderna blir mer fria. Aachen spänns direkt över kindtänderna och kan då orsaka sår i munnen som gör att hästen tjafsar.
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Kindtänderna går ju rätt långt upp i hästens käke så hur blir de mer fria? Kan tänka mig det som alternaiv åt en häst för att inte slita på samma punkt däremot..
Sen känns det lite korkat att fodra 'tryckpunkten'' på nosgrimman med fårull när man vill ha en skarpare nosgrimma… som nästan alla pullarträns jag sett har..
Förstår inte heller varför den ska spännas hårdare om den samtidigt ska ge mer frihet åt käkarna…? Nosgrimmor skall inte sitta så hårt att hästen inte kan gapa, hästen ska kunna gapa med bett, om än inte överdrivet mycket så tillräckligt så att det syns och så att käkarna inte blir låsta = obehag = inte avspänd samling/ridning.
Sätt en dubbad nosgrimma istället, så blir det skarpare… om man nu vill ha den effekten.
Själv tror jag snarare på den där bygel-nosgrimman som inte har en rem under käken utan där bettet drar i nosgrimman istället, till hästar som stannar bättre på tryck över nosen och flyr från bettet. Eller kanske ett bett som inte gör ont om det är smärta de flyr från.
Men det är jag det.
Kan inte annat än hålla med Zabbio.

Förstår inte hur en nosgrimma ska kunna hindra hästen från att dra? Visst, nosgrimman ger ett konstant tryck på nosryggen, men det skapar bara obehag, inte hindrar.
först och främst så är wikipedia en sida vem som helst kan skriva in information på så behöver inte vara sant tyvärr. om man läser källkritik får man absolut inte använda den sidan :P
Jag använder kryssgrimma (pullargrimma) på nästan alla mina hästar. Har höt någonstans att den ger friare luftvägar. Då mina går trav känns de som att de är i behov av att få allt luft de kan. Om det stämmer eller inte vet jag inte.
#19 De ger friare luftvägar än för tight remont eller snokrem på achen eftersom de trycker in näsborrarna/vägarna när man drar åt. En vettigt spänd nosgrimma tillåter luftvägarna att vidgas utan att lägga minsta tryck på dem (förutom om hästen gapar mot nosgrimman, då kommer remonten att trycka mot, även snokremmen om den inte är betydligt lösare än ''den andra'' nosremmen, vilket den egentligen ska vara.) Även pullar kan hindra luftvägarna om man sätter krysset lågt. Du kan ju själv känne hur långt upp luftvägarna är mjuka (dvs bara skinn och inget ben) - De spänns ut ganska rejält när hästen andas kraftigt.
På den här bilden (google) ser man hur snokremmen trycker in luftvägen till och med vid normal andning. Vid ''full innandning'' lär även den övre remmen trycka ner en del av luftvägen.
#18: Jag var ironisk när jag skrev "så det måste ju vara sant". Wikipedia är väl mest att jämföra med det välkända referensverket Nånstans, där man hittar så mycket nyttig information (som i "Det har jag läst Nånstans").

Håller med #15 om bygelnosgrimman. Det är den enda nosgrimma jag vet som ger effekt på nosryggen. Nu räknar jag inte med dubbade nosgrimmor och andra tortyrredskap.
Om man vill att nosgrimman ska hjälpa till att hålla in hästen måste den:
1. Trycka endast när du tar i tygeln (vilket den inte gör, den sitter lika hårt hela tiden)
2. På något sätt sitta ihop med tyglar eller bett (vilket den inte gör)
Alltså: Pullargrimman hjälper inte mot pullande hästar. Dressyr gör.
Nosgrimmans största uppgift är att hålla munnen stängd vilket jag inte förstår varför man vill göra. Om hästen trivs så springer den inte och gapar. Vissa säger att den delvis är till för att hålla fast tränset om man trillar av. Har ni försökt ta av ett träns utan att spänna upp nosgrimman? Om det inte går sitter nosgrimman för hårt. Sen finns tanken att den ska hindra hästen från att bryta käken om den störtar, så jo visst i fälttävlan finns den risken men har ni sett en häst som rids i dressyr som plötsligt störtar?
#2 Det är klart att du kan rida utan nosgrimma. Det är vi många som gör.
Skynda långsamt så går det fortare.