Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1512 ggr
Lyrik
0

Mera mat!

Eftersom Lyrik har tunnat ur MKT vid flankerna, man kan se det sista revbenet nu.Ledsen Antagligen pga dåligt proteinvärde i höet och stallägarna tycker att det är ingen idé att ta analys på det nu efter nyår.Ledsen

Så nu får han delat på 3 mål: 13 kg hö, 10 dl lusernpellets (Hanssons), 10 dl betfor torr vikt, 10 dl vetekli, 15 dl fibergi, 2 dl foderjäst, ½ dl kokta linfrön, 50 g Miner Blå, 1 mått kiselgur, ½ mått biotin, 2 mått Glucovett, ½ mått Bakteriebalans

1½ mått Tokosel sön kväll. 5-10 dl havre efter motion.

Vet ej vad jag ska göra om han inte går i upp i hull nu. FundersamÄr avmaskad i nov, tandkoll OK i september. Funderar att ta ut vet och kolla tänderna igen om det inte händer något på hullfronten. Men nu har jag ingen hemmavet sedan anmälningen.Ledsen

Red i ridhuset igår em. Tog inte av ridtäcket, vill inte visa min smala häst.Ledsen

Luthien89
0

Ojdå. Kan du själv inte betala anslysen? Det låter ju verkligen inte bra och ändå får han massor av mat :O Trivs han i stallet då? Konstigt att han bara börjat tappa hull så snabbt :S

Lyrik
0

#1 Han trivs jättebra. Det är lugnt stall med bara 7 hästar (5 egna, 2 hyresgäster).

Har tappat hull sedan början av januari. Börjat med lusernet (liten mängd först) sedan 2 veckor.

Ska nog fixa en analys. Var gör man det?

Lyrik
0

#1 Beställt hem analysgrejer från Analycen. Så nu blir analys av!Glad

Rita-S
0

här tex

En kompis av mig hadde lite samma problemet med sitt förra stall, hästarna magrade av. Nu va det mycket annat problem och hon kontaktade djurskyddet. Där fick hon veta att det är inte stallägars ansvar att ta höanalys, det är hästägarens ansvar att ta höanalys så dom vet va ens hästar får. I alla fall anser djurskyddet det är så.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lyrik
0

#4 Redan beställt hem analysgrejer!

Finns analys på hösilaget som han ej får äta. Men inte höet. Jag betalar gärna kostnaden för en analys, så jag vet vad höet innehåller (antagligen väldigt lite protein). Höet är grovt, långstråigt och inte smakligt, antagligen slaget sent. Ej i småbalar, utan i "knippen". Vägde ett knippe igår, vägde bara 3 kg.

Det är bara min häst som äter enbart hö i stallet (förutom lite hösilage som han tigger…), 4 hästar äter bara hösilage, 2 äter hö+hösilage.

Rita-S
0

jag va för trög tydligen ;)

Men jag tänker som så att om en stallägare inte analyserar höet så kan nog jag gjöra det som hästägare. behovet för mig just nu är inte direkt stort, Nikita är lättfödd och fortfarande bantas hon smått om sen för at gå sakta ned i vikt. Men om hon skulle börja magra av skulle jag ta analys på störten så jag vet va jag skall tillfoga i kraftfodret för att suplementera

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lyrik
0

#6 Har beställt hem analyspåse från Analycen, så det blir analys snart. Får väl betala den själv.

Lyrik
0

Idag ska jag skicka höet på analys.

Köpte groov 125 och lusern strå igår till pållen.

Luthien89
0

#8 Det är ju inte så konstigt att din häst är lös i magen eller magrar, du bytar ju foder jätte ofta :S Ena veckan har du den foderstaten, andra veckan en annan, ibland minskar du och ibland ökar du.. Det slår ju ut mikroorgansimerna i grovtarmen, som istället skickar ut gift som försvar som då bryter ner din häst t.ex magrar.

bara en tanke..

Lyrik
0

#9 Byter INTE foder ofta alls. SkrikandesJag har ökat på maten eftersom han har tunnat ur massor. Ska byta ut fibergin mot groov 125 eftersom fibergin innehåller för lite protein för att passa honom. Det är höet som är för proteinfattigt, därför ska jag ta analys på det.

Är bra i magen nu, men har sedan 8 år tillbaka en känslig mage.

gejsa
0

#9# Byter väl inte så mycket. Men diskuterar mycket hit och dit iaf. *Ler*

Denna foderstat har jag rekomenderat till Lyrik. Tycker den verkar bättre eftersom hästen har blivit tunnare.Fibergi är inte alls så mycket smrp som i grooven.

Lyrik
0

#11 Tack

emmm
0

Har precis börjat fodra med Groov 125 jag med, hoppas på under!

Berätta gärna sen när/om du märker skillnad ef. foderbyte!

Lyrik
0

Har bara gett groov 125 en vecka, får ½ kg nu.

emmm
0

Under har börjat ske efter bara 1 ½ vecka! Flippan börjar få lite hull! Glad