Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1583 ggr
Luthien89
0

Halstäcke?!

Anväder ni halstäcke på era hästar?

Om ni gör, varför?

Om ni inte använder, varför?

steffy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en liten hals på linas täcke. det är bra för att vattnet inte regnar in så det blir blöta om bogen. en hals hindrar att de blir blöta.

NinaToy
0

#1# Kallt om huvet?

Min häst fryser supermkt över HELA kroppen när han är klippt så han MÅSTE ha halstäcke. :)

steffy
0

2# ja det kanske är bäst. men min pälsbulle fryser inte.

Murre_Uddiz
0

"Mina" hästar är shettisar som inte är klippta (jo två är det förresten, så dom har täcke ;)) så dom behöver inte täcken. Dom tränas inte så hårt att dom måste klippas.

Men halvbloden, 2st, har täcke.

emsems
0

har halvhals på mirrans regntäcke..

Luthien89
0

För jag har tänkt på det, när min häst är klippt och inte har halstäcke, så blir han pälsig MKT snabbare på halsen än på kroppen, så det ser helt super konstigt ut :P

Tigrou
0

Vi har förtillfället har vi på en häst på grund av att han rullar sig i leran och är omöjlig att få ren utan att duscha, så det är lite av en bekvämlighet, denna är ofodrad och håller inte hästen varm.

Vi har även denna variant http://www.nipie-webshop.se/Utegangs-Regntacken__Halskragar.asp som används i tex snöstormar och regnoväder nu på vinterhalvåret. Fungerar jätte bra måste jag säga.

Lyrik
0

Har hals på pållens tjocka vintertäcke. Använder bara det täcket när det är typ -15 eller mer. Då kan det vara skönt med hals på täcket.

Hals även på flugtäcket Glad

Thea
0

Har halvhals på det vintertäcket hon har just nu (helklippt frusen dam). Senare i vinter….om det nu BLIR vinter….kommer hon att få ha sitt andra vintertäcke med hel hals. Men då ska tempen börja krypa en bra bit under nollan….

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

wewwa
0

Nej, jag använder inte halstäcke på honom. Vet inte riktigt varför. Eller jo, på sommaren har han exemtäcke, men inte annars ; )

gejsa
0

Jag har inget halstäcke på mina täcken. Har ännu så länge bara haft regntäcke än. Det är +11 grader ute just nu. Iofs blåser det mycket nu men det är varma vindar.

NinaToy
0

#3# Haha okej, smidig shettis iaf!:D

reddie
0

har halvhals på det tjocka vintertäcket som används vid kallare än -15, vid -8-10 grader har han sitt tunnare vintertäcke, han går för det mesta naken. Här har det som kallast varit -6 grader på mrgonen men det blir 0 gradigt snabbt.

Murre_Uddiz
0

#11 Haha, gejsa då! Sömnig? Jag har inga halstäcken på mina täcken. Hihi =)

gejsa
0

#14# Ha, ha ja, jag kanske var lite trött där. Gick och la mig tidigt i går iaf.

Murre_Uddiz
0

Duktigt Skrattande

peppercorn
0

#7 ja jag har också några av ullergårds täcken och jag är super nöjd med dom. Dom kostar ju lite mer men är å andra sidan kanon.

MiaMaria
0

En tråd jag missat sen tidigare ser jag nu =)

Fasta halstäcken på alla hästarna på vintertäckena

Rita-S
0

Min nästa häst kommer kanske va en fjordhäst….
Tror jag kommer ha tre vintertäcken då, för att dom tar så lång tid att torka i fall dom blir blöta.. då vill jag ha ett med hals till dom riktig otrevliga snödagarna med blåst och snö

snöar det inte anser jag inte behöva nåt hals på vintern, inte säkert jag kommer använda täcke så ofta.. måste se hur svettig den blir när vi tränar om den klippast måste den ju ha täcke..

Sommar får dom inget.. ;)

Och regn? kan va bra med halvhals iaf, så dom hållar sig torra på kroppen, men jag använder inte regntäcke föran det är under 10 grader, lite beroende av hästen..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lisette
0

finns ingen anledning att ha halstäcke på mian gossar. de har päls.

mazze
0

Bus har halvhals är helklippt.

linnrisedal
0

har de inte på någon av mina hästar, vet inte vf, känns bökigt att hålla på. har inte ens halvhals..

Aourora
0

undviker helst täcken för bekvämlighet för hästen! Klär inte på i onödan! Självklart ska inte hästen behöve frysa heller, om man har hästen klippt ska man ha täcke så att hästen inte fryser! Då oxå med hals om halsen är klippt. Jag föredrar oklippta hästar!