Ridhjälm..
Ute efter en ny hjälm och jag har mindre lätt att hitta nån som sitter bra.
Jag skulle behöva tips på hjälmar som passar ett runt huvud, känns som de flesta hjälmar är avlånga, och som är rätt djup. Inte sitter som en svamp på huvudet alltså. :)
Allra helst en lättviktshjälm med bra ventilation, typ såna som distansryttare använder, den modellen iaf. Cykelhjämaktig alltså.
Kanske inte ens finns nån sån, men har någon något tips på hjälm så vore det uppskattat. :)
Jag tycker tvärt om - att alla hjälmar är för runda! xD Har hittat samtliga min hjälmar bland "lågrpis" märken då dessa är de enda som passat - så man ska inte snöa in sig för mycket när man letar hjälmar.
Men efter lite snabb sökning hittade jag denna?
En hjälm som man justerar bak i nacken. Sådana hjälmar brukar sitta bra och passa de flesta oavsett huvudform, även om jag aldrig haft någon till ridning (bara skidor).
Hakuna matata!
#1: Jo, men problemet är att dom gärna hamnar uppe på huvudet, svampeffekten liksom. Annars brukar dom ju passa runda huvud i alla fall. :)
Men det var ju ett bra pris, vet du hur säkra de är?
Tittat lite på Lamicell transformer
Använder hjälm väldigt mycket, inte bara vid ridning, utan även vid markträning och annan hantering. Och då blir det ofta att jag springer mycket, och då blir man svettig.. Så behöver en väldigt luftig. :)
#2 Jag vet inte hur säker just den hjälmen är (men är de CE märkta eler liknande så ska de ju vara ok). Men att de hamnar uppe på huvudet tycker jag inte de gör - inte om de inte är så från början (som cykelhjälmar av den sportigare modellen t.ex).
Min skidhjälm med den funktionen sitter kanon - vurpa efter vurpa! haha
Men måste den inte vara väldigt luftig (utan mer som din bild) så borde väll en vanlig ventilationshjälm fungera? =) Jag vet inte om du ska ha hjälmen på tävlingar med, men annars borde väll en skidhjälm i typ den här modellen fungera bra (lite mer "plane and simple"). Skidhjälmarna lär tåla minst lika mycket som en ridhjälm i.af :)
Hakuna matata!
#3: Njaa, den hjälmtypen vill jag inte ha. Såg inte ut att klara fall från hästrygg kanske. Blir ju ändå mer rejält än när man åker skidor.
Men den övre du visade gillade jag, ska se om den finns på nån hästaffär så jag kan prova. :)
#4 Att du inte gillar stilen till ridning köper jag absolut! xD Var det bästa jag kunde komma på…
Men med tanke på att de ska skydda även om du hoppar 5-10 meter upp i luften när du gör ett trick - eller att landa på en metallramp/klippavsats så håller de definitivt i.af :)
Hakuna matata!
#5: Okej då, den kanske är säker, men jag erkänner att jag nog tyckte den var lite ful.. :)
#6 Vill man vara fin får man lida pin 
Hakuna matata!
#2 jag och flera andra i stallet har sånna hjälmar =) dom är väldigt bekväma =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Det finns en hjälm från hööks som man reglera i nacken, för everkomligt pris som jag provat. Ska köpa den någon gång.. http://www.hooks.se/product.aspx?productid=230059&deptid=76&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
#8: Härligt, då kanske den fungerar för mig också. :)
#9: Har tittat på den, ska fara iväg till Höks nån dag och prova.
#2 Någon som vet om de är godkända att tävla med? :)
borde dom vara. jag köpte min på svensk ridsport i kungsbacka och jag sa att jag skulle tävla i den så =) vet många som har dom endast som tävlingshjälm =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#12 Okej då borde dem vara godkända .. :)