Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3338 ggr
mazze
0

Färganlag?

Då jag nu ska betäcka så blev jag lite nyfiken på hur färgerna "ärvs". Om jag betäcker med en svart hingst o ett brunt sto / brunsvart hingst o brunt sto, vad kan det då tänkas bli? Jag kan inget om färgarv så skulle bli jätteglad att få höra vad det kan bli.

Eve
0

Är inte Svart färg dominerande? Hmm, har för mig att jag har läst det där någonstans, men jag tror det…

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

mazze
0

Jag har ingen aning. Men vore kul att få en svart, det har jag alltid drömt om men viktigast är en välskapt.

Sehvrin
0

Tror att alternativ 1 ger 25% brun och 75% svart, alternativ 2 ger 50% svart och 50% brunt. Detta om föräldrarna är homozygota (har två stycken av samma anlag)

Det bruna anlaget (kallas något som börjar på 'a' som jag inte kommer ihåg…) bleker den svarta färgen och svart är dominant över fux (så en svart häst (tror även brun) kan ha ett dolt fux-anlag)

Jag är dock inte så hemma på färger, men jag följer de trådar som kommit upp här och på shetlandsponnyforumet med intresse, så jag hoppas att jag förstått saker rätt =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

mazze
0

#3 Vad exakt menar du med homozygot?

Sehvrin
0

#4 Man har två uppsättningar med gener (en från mamman och en från pappan), och det sitter två på samma plats och "styr". Med homozygot menas att de två anlagen som sitter på samma plats är likadana, tex svart-svart. Men en svart häst kan även vara hetrozygot och har då två olika gener på det här stället, tex svart-fux. Detta för att den svarta färgen är dominant och fux ressesiv. Det är svårt att veta om en häst är homozygot eller hetrozygot, men man kan kolla vad det finns för färger i stammen och om hästen varit i avel ett tag vilken färg fölen har fått.

Snuttan2
0

Färgschema, men då måste du veta den exakta uppsättningen din och hingsten har…

Svart EE är nu inte med, men det går ju att räkna ut…

http://en.wikipedia.org/wiki/Bay_(color)#References 

Snuttan2
0

Johanna, du tänker inte på Agouti?

mazze
0

#6 Jag är värdelös på engelska. 

Kan detta kanske hjälpa lite?

Bus (br) e. brun   ee. skimmel   u. brsv   uu. brsv

Ariman (sv) e. brun    ee. brun   u. mörkbr  

Arimans pappa; Karnaval har gett många mörka o svarta avkommor.

Sehvrin
0

#7 tror det är det jag tänker på. Är det fel? (är som sagt inte helt hemma på det här med färger, kanske inte borde svarat…. menmen =)

NinaToy
0

kan tyvärr inte färganlag osv på hästar. :/

Snuttan2
0

Mazze, det krävs lite matte och att slå upp saker, ska försöka komma ihåg att kolla på det när mitt huvud fungerar bättre än för tillfället :)

Ang agouti, tror inte det är fel… Men vet inte.

Står följande på sidan på Wikipedia jag länkade till ovan:
"Unlike other types of "point" coloring, such as that seen in Siamese cats, the black points characteristic of bay coloring are not produced by a dilution or albinism gene. Instead, a bay horse carries both the Extension gene (E) and a suppression gene known as the agouti gene (A). The extension gene, also sometimes called the "black" gene, adds black color to the coat and the agouti gene, dominant over the black gene, limits or suppresses the black coloring to black points, allowing the underlying red coat color to come through."

Jag tror jag förstår det när jag läser det, men jag är nog inte kunnig nog eller säker nog på saker bakom det för att kunna förklara det vidare på ett säkert sätt eller granska hur korrekt det är, vilket man ju alltid bör göra när det kommer ifrån exempelvis wikipedia… Var är vår färg-expert Lorita..?

E_hjo
0

Den mörkaste färgen är väl iaf dominant?

Alex
0

#12 Nej, det behöver den inte vara, fux är väl rätt dominant? :)

Min Þerna är ju musblack, och hennes pappa och en hel rad med hästar bak i ledet är svarta. Men mamman och några på hennes sida är blacka - ljusa såna (osäker på exakt färg, men troligtvis gul). Så det behöver den inte vara. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

E_hjo
0

Okidoki!  =D

Snuttan2
0

Sedan så har inte nedärvningen alltid med dominans att göra bland färgerna.. bär pappan som är dominantfärg även på något recensivt färganlag och det faller på det och annat recensivfärg ifrån modern så faller det liksom på en kant med vad det kan bli…

Om du kollar färgschemat i länken jag gav, så kan du se att vissa kombinationer kan slå ut lite hur som helst… Jag har en rätt bra bok om just det här, för att man ska förstå de enklare reglerna som gäller, heter "Avel med sällskapsdjur" av Per-Erik Sundgren, vet inte hur _BRA_ den är, men jag tycker den rätt enkelt förklarar saker för mig, är rätt mkt skisser på hur saker kan bli och så.. Jag gillar skisser/scheman över hur olika färguppsättningar korsat med varandra kan ge olika färger :p Finns gulliga tecknade bilder på råttor och marsvin med färgerna på dem så fint för oss idioter med ;)

Sehvrin
0

#13 Jag tror inte att fux är dominant, däremot så slår blackanlag igenom och jag tror det är samma sak för skimmel (båda varianterna) men grundfärgen finns ju ändå där (musblack är ju en svart häst med blackanlag)

Alex
0

#16 Det med musblack har du rätt i, det tänkte jag inte på. :)

Men angående fux.. Två fuxar får ju alltid en fux, oavsett vad de har för färger bak i släkten. Fast det kan ju i och för sig ha med dubbla anlag att göra osv.. Men om man ser hos islandshästen så är (med största säkerhet, har dock ingen källa som kan styrka det) fux den vanligaste färgen. Sen så kommer nog svart, inte alltför långt efter..

Kan ta ett exempel.. En fuxhingst, med två svarta föräldrar, varav i alla fall den ena har starkt med svart i ledet bakåt (i samma stam som Þerna som jag nämnde förut). Den fuxhingsten fick 162 avkommor varav 67 fuxar (+8 rödskäckar). Alltså nästan hälften med fuxfärg.

Sen så var det ett silversvart sto som fick 9 st föl med den fuxhingsten. 6 av fölen blev fuxar. Trots att stoet alltså hade svart grundfärg. Så ja, jag tror att fux är rätt dominant. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst Hot'n Sweet s mamma är svart och Hottens pappa är brun, och hotten är brun. så jag tror inte att svart är en dominant färg…

Sehvrin
0

#17 Ja, det med fux har med dubbla anlag att göra. Tänk så här, efter som en fux alltid har två fuxanlag (vi kan kalla det f, så det blir alltså ff) så kommer den alltid få fux med en fux, eftersom tar man hälften av ff och hälften av ff så får man ff oavsett vilket. Att den har svart i härstamningen spelar ingen roll, eftersom anlaget inte nedärvts.

När det gäller det silversvarta stoet så var hon tydligen inte homozygot för svart (vi kallar det anlaget S) och då blev det alltså Sf + ff = 75% ff + 25% Sf, vilket gör att det är mest troligt att hon får ett fuxföl med en fuxhingst och det stämmer ju väldigt bra med verkligheten i det här fallet =)

#18 Men en brun häst är svart i grunden om jag fattat rätt, det är en extra gen utöver det svarta som gör den brun (och denna gen tror jag är dominant, precis som blackgenen är dominant)

Och jag kan ju tillägga att hur vanligt det är att ett anlag uttrycks har inget att göra med om det är dominant eller recesivt. Kan tex säga att blåa ögon är ett recesivt anlag, men det är ändå väldigt vanligt, så att fux är den vanligaste färgen hos islänningar förvånar mig inte =) (lika lite som det förvånar mig att svart är den vanligaste på shettisar)

Hoppas jag förklarat så att folk fattar (ni kan ju ta och fråga igen om sådär en tre månader igen, för då har jag läst 4 poäng genetik Flört )

Alex
0

#19 Okej, då är jag med. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport