Någon som söker en promenadhäst?

lägger in en annons på en häst som skänkes *hoppas på att det är OK?*

Helt ok för mig. Men det verkar vara en problemhäst. Kanske fel på ryggen eller så. hmmm

Fast jag skulle nog säga att häst nr 1 låter som en problem häst med… Spatt-hästar är inte trevligt, och så är den gamal och pigg… låter rätt outhärdigt.. :S
Jag tömkör en spatt-herre som inte är fullt så gamal och det har varit förjävligt mkt pyssel för att få hans ben bra och för att hålla dem bra. Och de andra spatt-halvbloden jag känner har för det mesta slutat med avlivning… Skulle aldrig köpa en häst med spatt-risk själv, har bara massor med dåliga erfarenheter ifrån det…
Vad fin hon var första hästen, lite speciellt utseende… =)
Vad innebär egentligen detta med spatt - i praktiken? Hur allvarligt är det/kan vara?
#4 Spatt är en inflammation i hasen, glidlederna växer ihop. Det påverkar inte böjningen av hasen direkt, så vissa hästar kan gå med spatt hela livet utan att märka av det. Andra blir så kraftigt halta att de inte ens kan gå i hagen.. Så det varierar. Men det är inte vanligt med att de inte alls märker av det, så att köpa en häst med spatt skulle jag adrig riskera. Har en kompis som gjorde det (fast hon hade hyrt hästen i ett par år innan, och det var inte "jag vill köpa häst - leta" utan "hon ska säljas - köpa!" så henne förstår jag). Den hästen hade aldrig vart halt innan eller haft några problem med spatten, trots att hon hade haft det i flera år. Men strax efter att min kompis köpt henne kom första hältan. Hon var halt ett par gånger under tiden hon hade henne (ca 1 år), men det finns ju inga bevis för att det var pga spatten, men det var i höger bakben varje gång, där hon hade spatt.. Men det var korta perioder hon var halt, så hon fungerade som ridhäst utan problem.
Sen så hade jag en sköthäst för några år sen som fick spatt och blev halt. Hon fick vila i nästan ett år, men blev inte bättre så hon togs bort. Nu finns det en häst i stallet som för ett tag sen fick diagnosen spatt efter en tids hälta. Hon går och haltar lätt i hagen nu, med ägarens förhoppningar om att det ska bli lite bättre snart så hon kan gå där resten av livet. Men gör det inte det så väntar Trapalanda för henne också.
Spatt är ju tyvärr inte alltför ovanligt hos islandshästar.. Vill du läsa lite mer om vad det innebär så finns det en rätt bra sida här.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Spatten kan även sitta i olika delar utav leden, beroende på vart i glidleden den sitter så blir det olika svårt för hästen att böja på hasen/olka ont och beroende på hur mkt brosk det bildas så kan hästen få upphakningar i leden…
Spatt där hästen inte har särskilt ont av eller får upphaknignar märker man ju inte av alls och får aldrig reda på att den har därför…
De spatthästar jag råkat som varit halvblod har alla haft rejält dålig spatt och om de övht klarat att gö och böja på hasen alls så att de inte behövts tas bort så har de varit massor av problem ändå med dem, dels för utredning, behandlingar, sätta igång dem (massor av restrektioner och pyssel) och de hästarna som sedan har "utläkt spatt" lever i stort sett under ständigt hot av att den ska komma tillbaka och deras mattar håller alla på med en massa saker för att förhindra det… (rider inte på böjt spår, inte i nerförsbackar, special-skoning osv)
På andra raser har jag lite mindre erfarenhet, även om det egentligen borde vara detsamma där…
Vet tre hästar som haft så ont av att bara lyfta på bakbenen och så mkt upphakningar så att man inte kan kratsa hovarna bak eller sko dem utan att ge dem smärtlindrande i stort sett… Är inte så trevligt… Mindre trevligt är även att vissa spatthästar jag känner som är "utläkta" fortfarande tror? att de har ont i haserna och därför inte vill lyfta bak när man hanterar dem, för att de vant sig med att det gör ont och att benet kan haka till… Varit med och sett hästen jag tömkör nu åt en tant i stallet när han skulle kratsas ur bak och benet hakade upp sig rejält i högt läge och han stod och hoppade på tre ben och blev hel-vild för att benet bara var "fast" där en stund…

En spatthäst inte något som man kan rida hårt på. Har ju haft några spatthästar ståendes här tex. En tävlade hon hoppning med. Men det var en lindrig spatt. En stod ju över hela vintern här och blev friskförklarad men halkade oturligt nog i hagen på sommaren och bröt benet fram i stället så hon fick avlivas ändå. Båda halvblod.
VAd jag vet så spatthästar som blivit "utläkt" det blir inte utläkt utan symptomen lindras för att det växer ihop men kan snabbt komma tillbaka igen. Vid för hård ridning. En spatthäst ska helst bara promenadridas vilket ju många gör här på forumet. Men dom ska helst röras på varje dag när dom är friska inte stå veckovis i hagen. Om det sitter i översta leden så är det oftast avlivning men i nedre hasen så är det lättare att få igång en ridbar häst igen. Lite svårt att förklara hoppas ni förstår vad jag menar. Lite mer stel där spatten suttit blir hästen.
Tack för bra förklaringar! Hur upptäcker man spatt?

En spatthäst märker du om den går orent eller t o m haltar rejält.

Röntgen syns det bara på efteråt. Glömde skriva det.
Hur menar du med efteråt ang. röntgen, gejsa?

Nja, tänkte ändra det. Men det går så för bövelns sakta för mig här i dag. Tänk bort det ordet. Blev fel. Jag menade bara att när man märker att hästen går orent och eller haltar så brukar man ju röntga. Sorry!

Tecken på att din häst har spatt:
Den går inte rent. Den haltar. Den får upphakningar i bakbenen. Den vill inte lyfta bakbenen vid kratsning tex. Den vill inte längre vika lika mkt i hasen.
Min Yrla har börjat gå orent med bakdelen..
Trodde att hon hade fått en spark i hagen eller sträckt sig vid hasen, men jag blir inte klok på det =( Hon visar ingen synlig hälta men känns inte hundra då jag rider… Ska försöka få ut vår tränare, som erbjudit sig att ta en koll på henne - hon är väldigt erfaren och duktig.

#14# Det kan ju även sitta i korset på din häst. Har du prövat att massera henne?
Har också funderat på det… tänkte ta ut en massör som ska vara duktig, som en annan tjej i stallet har till sin häst. Hon är tydligen duktig på att känna var spänningar och liknande sitter, och kan tipsa en om hur man kan massera.. Kruxet är bara att jag är luspank till månadsskiftet. Kan man massera lite lätt själv eller kan det förvärra ev. skada?
Märkligt eftersom jag inget känner eller ser när det gäller benen men antog att det satt i något ben, eftersom hon markerade så tydligt häromdagen, och var varm i knät. Värmen försvann efter en dag eller två och nu känner jag inget.
Önskar att jag kunde mer om sådant här..

Det är inte sadeln då om hon bara känns så vid ridning?
Massera själv bör inte skada om du inte gör det brutalt fel eller hästen har vädligt förstörda muskler! Så gör det du!

#16# Är det värme någonstans där det inte ska vara värme så tyder det på att något har hänt. Det kan ju vara en sträckning eller en vrickning osv.
Att bara börja massera så där tror jag inte är bra. Bättre att någon kan visa dig.
Det kan ju även vara en kota i ryggen som ligger lite snett med.
Ja, som sagt det kan ju vara rätt så mycket. *ler*
Ja hon är ju som sagt inte längre varm… är ju annars lite orolig för att det är tidigare hovböld som krånglar. Får i sådana fall ta ut hovslagaren som är duktig på sådant. - men då tycker jag att hoven borde vara varmare än vad den är… på knät är hon inte längre varm. men som sagt, jag kan bara själv märka något vid ridning, om jag "provocerar" fram det genom volter och liknande, och det vill jag förstås inte göra.. det har varit såhär en - ett par veckor, hon verkar bättre nu - red med den bomlösa sadeln igår och vill gärna tro iaf att det var ok..
Fortsättning följer.

Men om du märker något när du provocerar fram det med enkla volter och så. Då borde du nog kolla din häst. För böld är det inte. Sånt skulle du ju märka isf bara vid skritt.
tyvärr tror jag att det är svårt att känna eller märka just för att jag är oerfaren när det gäller sådana här saker.. men som igår, kände jag ingenting men just för att jag är bekymrad och nojig så måste jag ju känna något..
Funderar på att kolla upp henne, men ska börja med att låta tränaren se henne på onsdag. Ska rida med den bomlösa sadeln tills dess, de gånger då jag rider. är ju ett stort fan av promenader till fots annars =)
fast ang. böld så märkte jag ju faktiskt inte så mycket då hon hade den, mer än att hon var varm i hoven. men som sagt, ju mer duktig och erfaren man är, desto lättare är det ju att känna sådana här saker. - önskar att jag vore det.. =)

Mina haltar så fort dom får en böld. Men det är klart det beror ju på hur pass stor den är och hur kinkig hästen är kanske. Men tex min fjording när hon fick sin första böld fattade jag ingenting. Ingen värme eller puls som var mycket. Hemmavet var hos mig och han sa att vi skulle åka och röntga. När vi kom dit så upptäckte dom en liten omogen böld långt in i hoven. Hon kände det väldigt tidigt. Hade ju haltat i över 2 v då.

Ang spatt bara så har grannens häst spatt och den tävar 110-120 i hoppning och även dressyr faktiskt.. Har väl kankse inte dom finaste stegen i skritt men tar igen det med en väldig trav och suuper fina ökningar..

#23# Ja, en del kommer tillbaka nästan helt och en del blir väldigt knackiga har jag hört. Hade ju också en i stallet som tävlades lite grand och som hade haft spatt. Men det måste ha varit en väldigt lindrig spatt. För den vilade inte så värst länge.
gejsa: Visst kan hästar reagera olika, de är ju känsliga, kännande varelser och det är inte lätt att gissa vad/hur de känner.. - intressant att läsa det du berättar.
Red lite i ridhuset igår, och lät ridskolechefen på ridklubben kolla när vi travade. Det kändes nämligen inte bra. Hon såg att Yrla "släppte" i höger varv, (när man red på böjt spår, där hon behövde skjuta ifrån lite extra) flera gånger - antagligen för att hon har ont någonstans =( Vi har sådan otur! Ridskolechefen rekommenderade vila i en vecka med dagliga promenader. Jag ska ringa vår hopptränare som är duktig, för att se vad hon har att säga om det hela. Det vore ju guld om hon hade möjlighet att också ta en kik på Yrla. Hon är ju inte "halthalt" utan markerar ju bara vid ridning - jättesvårt… =(