Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 1900 ggr
JoyBysen
0

Hubertus/Passier sadlar, vad tycker ni?

Hejsan! :)

Jag håller på och letar dressyrsadel till mig och min D-ponny Bysen.

Han är inte den aldra lättaste att hitta sadlar till, och sen är de största anledningarna till att vi behöver en ny är att hans rygg och min sits har blivit -förstörda- i den vi hade förut.

"Boven" i det hela var en Globus Clic. Vi upptäckte efter ett halvår att jag satt mer på bakvalvet än i den.
Och då blev ju trycket för långt bak på Bysens rygg. Och vi har haft mycker problem med att Bysen har varit spänd när jag ridit och inte velat söka sig framåt och nedåt.

Så nu har jag provat ett antal andra, och får låna en väldigt gammal Kieffer av min tränare så länge, för att jag inte ska använda Globus-sadeln.

Har provat Prestigesadlar - Passar ej!

Kieffersadlar - Den enda som har passat är den jag får låna så länge. Har till och med provat en exakt lika dan, men nyare årsmodell, den skulle bara liksom vara nyare i lädret, men nej, mina knän åkte upp och den var obehaglig att sitta i.

Morris and Nolan - Passar absolut inte Bysen, var inte ens lönt för mig att provsitta.

Vad tycker ni om Hubertus sadlar i allmänhet? Ger de en bra sits?

Och vad tycker ni om Passier sadlar? Sitter man i allmänhet bra i dem?

Jag frågar såklart inte om sadlarna ligger bra på hästen, för vi får Proffesionell hjälp när det gäller passformen på hästen och min sits, det ska såklart passa båda två.

Och det är ju såklart svårt att veta om alla sitter bra, men vill veta vad ni har för personlig tanke om dessa sadlarna.

Har ni några andra tips på bra sadlar?
(Inte Stübben, de är redan uteslutna för att jag inte kan sitta i dem.)

Tacksam för svar!

viktoria91
0

hade hubertus dressyrsdael som jag lånade till min ponny innan och den var gudomligt skön! fick jättefin sits och satt stilla i den. helt underbar ^^