Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3737 ggr
Lagerquist
0

Tidsplanering

Jag har en lite fråga alla er som har häst, eftersom det nu än en gång är mycket möjligt att jag blir med häst eller foderhäst snarare, vilket självklart är jättekul men har lite tankar om jag verkligen hinner…

Kommer börja trean i höst så det kommer definitivt krävas lite extra ryck även om tvåan sägs vara tuffare för naturarnas del… Kommer dock ha en medryttare som hjälper mig ca 2 dagar/vecka och sen kommer han få vila en dag så att jag kommer hem lite tidigare. Dessvärre ligger stallet 1-1,5h bort och det är för min del hopplöst att plugga på bussen…

Så min fråga då, hur ni hinner med allting? Hur lägger ni upp veckorna med plugg/jobb etc? Några tips förövrigt?

lisette
0

hade jag varit som dig så hade jag väntat ett år med att skaffa häst, det tar längre tid än vad du tror med häst och när ska du hinna plugga?

kan du inte försöka bli medryttare så länge?

Cilla89a
0

Hade jag varit dig så hade jag väntat med häst, och istället hittat någon häst att rida någon gång i veckan, alt ridskola. 
Skolan är det absolut viktigaste under en kort period av ditt liv, och som kommer vara helt avgörande hur din framtid blir, du kan ha en häst sedan resten av ditt liv.

Jag tyckte det var otroligt kämpigt att ha häst och studera samtidigt och därav blev studierna lidande till stor del, vilket jag ångrar starkt idag! Jag önskar så att jag hade mer tid till studierna.

Just nu är jag arbetslös och har all tid i världen för mina 2 hästar, men nästa vecka börjar jag på äckelpäckel praktik på heltid, och jag vet i tusan hur jag ska orka hålla motivationen uppe för mina 2 hästar. Nu bor jag på gård, så det är lite extra jobb då jag själv får fodra, släppa ut, mocka, rida, släppa in m.m.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

#2 samtidigt så har du inte restiden till hästarna. jag hade aldrig orkat ha häst om jag inte haft de hemma.

Lagerquist
0

Tyvärr kan jag inte gå in på några detaljer men under rådande omständigheter så skulle det framförallt vara bästa lösningen för hästen om jag kunde ta hand om den. Därför kan jag inte heller vänta eftersom de som har honom nu endast hyr honom (kontraktet jag då skulle ta över) i sådana fall skulle han åka tillbaka till sin förra ägare - vilket inte är vad någon av oss skulle vilja…

Är redan i stallet 3 dagar/vecka och känner ägarna väldigt väl, ridskoleverksamheten ska läggas ner. Har nu ett medryttarpaket där jag har en häst "som min egen". Blir alltså en dag till i sådana fall/vecka. 7 till en början. Om det nu blir så att jag inte tackar ja till det här erbjudandet kan jag hjälpa till med den ena ägarens hästar vilket inte ändå känns riktigt vad jag "vill" eller vad man ska säga…

Satsar mycket på mina studier och är bra på att lägga upp scheman och hålla mig till dem. Så skolan kommer egentligen inte äventyras, det är väl snarare så att jag får skära ner på tid vid datorn och umgänge med folk utanför skolan, i ett år i alla fall.

Förlåt för mina långa romaner, är dock så himla mycket beslut att ta på kort tid…

lisette
0

om det nu är en speciell häst du vill ha och inte chansen kommer igen, då har du kanske inget "val"?

har du någon som kan tänka sig att vara medryttare? för annars så kan du ju inte räkna med att det är 4 dagar/vecka du måste vara där.

Lagerquist
0

Val och val, det har jag ju alltid går jag efter vad jag vill hade jag inte tvekat en sekund! Men sedan kom ju hjärnan in också.

Ja har eventuellt en tjej som kommer kunna hjälpa till och räknar såklart inte med att det enbart är fyra dagar/vecka, men som det ser ut nu så är det så många dagar jag måste vara där.

Det är ju självklart ingen annan som kan ta beslutet åt mig, ska hör med dem imorgon igen och diskutera lite till med mina föräldrar… Usch det här känns verkligen inte lätt haha Obestämd

dundeer
0

Jag har en häst och har länge gått och funderat på hur jag ska göra, jag börjar ettan nu till hösten och Skolan ligger ca 2 timmar från stallet. Jag har funderat på om jag orkar med att pendla (har ingen medryttare just nu) eller om jag ska bo på skolan och flytta hästen till närområdet, det har varit massa tankar runt dedär nu men har kommit fram till att en tjej i stallet ska ta hand om hästen tre dagar i veckan, mamma (som egentligen är hästrädd) ska pyssla med hästen på vilodagen och jag tar fredag-lördag-söndag då jag är hemma :)

_Jag_
0

Jag går i skolan från 8-4 varje dag. (natur) Har en häst som jag själv tar hand om varje dag. :) På helgerna jobbar jag ibland på söndagarna. Allt går om man vill =) Hon ät dessutom starthäst så hon tar väldigt mycket tid. Men det är bara att masa sig upp till stallet direkt efter skolan. Sen är jag hemma mellan 7-9 beroende på om hästen har vilat eller om vi vart och tränat på travet :) Då är det bara att sätta sig med plugget :) Det går. :D Det som gör mig tveksam över ditt förslag är restiden. Den är ju väldigt lång. Hade ju vart bra om du hade kunnat plugga på bussen :)

Cilla89a
0

#3 Nej, visst, dem står 20 m utanför dörren, men jag är ju mer låst när jag har dem hemma än om jag skulle haft dem uppstallade. Jag kan ju inte vara ifrån gården mer än ett par timmar högst. Att åka iväg en hel dag är helt uteslutet, och jag får hela tiden planera att ska jag åka någonstans får det bli under de få luckor det finns under dagen mellan in-, utsläpp, fodringar, mockning och ridning.
Dessutom är ju Brimad som han är, det är som att passa ett barn när han går i hagen, hela tiden hålla ett öga på vad han pysslar med Foten i munnen

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Gronstedt
0

Hur gärna man än vill så tar det på något sätt aldrig mindre än 2,5-3 timmar i stallet när man ska rida eller träna på annat sätt. Och det är bara om allt går bra och man inte måste vänta på plats på ridbanan eller lägga om något sår eller släpa fram hinder eller leta reda på ett annat täcke eller något annat sådant där litet strul som händer flera gånger i veckan. Lägg till det restiden så blir det ganska mycket. Om du ska ha häst så tror jag definitivt du ska satsa på att flytta den närmare skolan, så du kan dra ned på restiden.

CelsiusT
0

Jag för min del hade aldrig skaffat häst om jag haft dom restiderna till och från stallet!! Det är pest och pina att behöva pendla flera dagar i veckan, jag har provat!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tarragona
0

Finns det ingen möjlighet att få flytta hästen närmre dig?
Sen jobbigt att vara tvungen att ha medryttare
de kan ju sluta hux flux och då har du ansvaret att komma 7 dagar/v.

Liiniz
0

VÄNTA VÄNTA VÄNTA =O Jag är naturare och går min sista termin, det ör stentufft, man har fler prov och så i tvåan men i trean har du mkt arbeten som är stora och kräver extremt mkt tid =( Knappt att jag hinner med allt trots att ja inte har häst =P Vänta tills du har slutat trean så att du slipper fokusera på skolan mer =) Visst du gör ju som du vill men detta var mitt råd iaf =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Lagerquist
0

Tack för alla tips hörrni! Dock kan jag inte vänta ett år eftersom deras hyreskontrakt går ut nu och han sedan kommer säljas. Kan inte gå in på några detaljer men det går helt enkelt inte att vänta samt att jag aldrig kommer få en så bra häst så billigt igen. Kan inte heller flytta honom närmare, dels pga att hyran är mer än dubbelt så hög, samt att jag har en ganska speciell relation med ägarna. Så vill inte flytta heller.

Jag vet att jag kommer vara bunden 5-7 dagar i veckan och det är som sagt helt enkelt andra grejor jag får skära ner på… Så om nu allting löser sig ekonomiskt kommer jag ändå att hyra honom, jag tror ändå att vill man så går det Glad

Gronstedt
0

#14: Ja, vill man så går det absolut, bara man väljer med öppna ögon! Var beredd på att det kan bli otroligt jobbigt och det finns INGA ursäkter, varken viktiga prov eller influensa eller att man är så trött så man gråter och inte har hunnit läsa till det där viktiga provet som kommer att avgöra hela betyget. När medryttaren SMS:ar samma eftermiddag och säger att den inte kan komma, så är det bara att sätta sig på bussen ändå.

Stort lycka till i alla fall!

Lorita
0

Lagerquist, jag säger tvärtemot dom andra för utan den avkoppling som hästar ger så skulle jag inte klart skolan och senare jobb. Jag blev faktiskt sjuk under den period så jag inte hade häst, jag kunde inte stressa av och få tillräckligt med egen tid, för egentid får jag med mina hästar.

Ställ bara inte för stora krav på dig hästen kan gå lite mindre en period så du har mycket att göra, det är inga problem, dåligt samvete gör ingen lycklig.

Lycka till och jag hoppas det kommer funka bra för er.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WinterPrince
0

Jag studerar på universitet och har häst. Dessutom är jag en engagerad student som har suttit i två styrelser samtidigt och driver en studentpub. Man har mycket mer tid än man tror. Men visst, det är inga lediga kvällar och så…

Mitt tips är (om du tycker det är ok) att hitta en bra lösdrift. Det känner jag sparar mycket tid, och har hästen vilodag så måste man inte åka dit bara för att mocka.

halloonsodaa
0

Jag tycker det där med att tvåan är tuffare är fel! Jag går tredje året på en naturbruksskola i Uppsala och det har varit hur mycket som helst nu på våren..

Om man vill så kan man! Jag har 6 hästar hemma på gården och även om jag inte måste åka så långt så tar det extremt mycket tid. Dock så har jag två familjemedlemmar som också håller på men att bara mocka kan ta upp till 2 timmar även fast vi är 3 st. Jag har hittat tid att plugga också. Sitter mycket på helger och pluggar och använder tiden i skolan till att köra järnet! Man får inte vara lat;)

Men det är mycket jobb och det kräver mycket tid men om jag vore du så skulle jag ta hästen. Om du har medryttare så kan du ta dem dagarna till att plugga t ex. och vilodagen behöver du ju bara åka dit och mocka. Det är 3 dagar.

Såhär gjorde jag (slutar ju till hösten och har inga rester, vilket gör att jag är ledig hela veckorna ;)):

Kom hem från skolan - direkt ut i stallet- rida- äta och plugga samtidigt- sen sova. När jag hade träning så hann jag inte äta förren vid kanske 10 på kvällen och visst var man hungrig men jag tycker det var värt det:)

Hoppas det går bra för dig och lycka till nu!:)

Fiona
0

Det mesta funkar med planering! Men det låter liiite svårt för dig att hinna med om du har cirka 3 timmar resetid varje dag och du inte kan plugga på dom timmarna! Plus att du är i stallet 1-3 timmar kanske och när ska du då hinna plugga?! Om jag var du skulle jag nog tyvärr vänta eller försöka hitta ett närmare stall :)

Jag kommer hem vid 16.30 två dagar i veckan och 15.30 tre dagar i veckan och hinner med två hästar då men inte så mycket mer. Är inne vid 20-21 tiden och då är det plugg, dator, tv och dom andra djuren som gäller

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Tusen
0

Allt beror på i vilken kondition du vill ha diin häst i. Ska den bara hållas igång så kan det räcka med att den går 2 -3 ggr i veckan om den får vara ute mycket i hagen om dagarna. Sen kan man be någon annan i stallet att ta hand om (mocka och så menar jag) hästen de dagar du inte hinner ut och så hjälper du den personen de dagar du själv hinner.

En medryttare är alltid bra, men som någon skrev, är det inte alltid så att man kan lita på att de kommer ut, trots att de lovat. Händer allför ofta att de ringer sent för att de missat bussen eller har mycket läxor osv.

Men planering är oerhört viktigt. Glöm att träffa kompisar, hästen kommer att bli din kompis i fortsättningen (och ev stallkompisar). Planera din tid i och utanför skolan. Gör ett schema och försök plugga på håltimmarna. Visst är 3:an på natur tuff men om du börjar med alla arbeten i tid (vilket brukar vara det svåraste) så hinner du med.

Mina döttrar har båda gått en variant av natur, haft minst två hästar var under den tiden och avslutat skolan med bra betyg.  De hann mycket beroende på att deras hästar gick på lösdrift. Då kan man mocka lösdriften på helgen då man har bättre med tid. DET är mitt bästa tips. LÖSDRIFT!!Skrattande

CelsiusT
0

Ja lösdrift är verkligen suveränt.. Blir ju oftast inte lika mkt mockning + att man kan ta mockningen dom dagar man hinner (jag har en grep stående i lösdriften så jag tar någon skit då och då när jag endå går förbi). Att titta till hästen att den har mat och vatten i en lösdrift kan ju någon av dom andra i stallet göra dom gånger man inte hinner rida.

Medarbetare på westernridning.ifokus