Strålbens fraktur
För lite över ett år sen gick min häst och bröt strålbenet på vänster bak i hagen, veterinären förklarade att chansen att hon någon gång skulle bli bra och kunna gå att rida igen va väldigt liten och att dom flesta hästar faktiskt avlivas direkt när man får ett sånt här besked.. Känndes väldigt tungt att få ett sånt besked när hästen bara va 5 år. Men vi satte på en ringsko, och sen blev de boxvila. Sommaren va kämpig,Molly som hon heter,blev helt knäckt av att stå stilla hela tiden och hoppade flera gånger ut och en gång hoppade hon även över staketet som va 130 högt stillastående. Hon är liten D-ponny, runt 143 och fjording, men lagom desperat för att hoppa ut! Vi trodde många gånger att de va kört efter att hon fått total ryck och lyckats ta sig ut o springa som en idiot. I september röntgades hon igen och då visade bilderna att benet äntligen börjat läka lite. Så bara vänta och se. Dock kunde de ju stanna upp i de där stadiet. Men nu den 29 april röntgade vi henne igen,vi va verkligen rädda för den där dagen skulle ge oss beskedet vi verkligen ville ha och dom flesta vi frågat om råd tyckte vi skulle avliva henne på direkten. Vilket jag är väldigt glad över att vi gjorde för nu då den 29 april visar röntgen bilderna att benet har läkt ihop men frakturen är kvar, inga pålagringar i hovleden och inga konstiga utväxter på benet!! Först händer då de omöjliga att skada sig så svårt och sen händer de ännu omöjligare att hon blir bra! så med nästan 1 helt år av boxvila får jag nu skritta henen igen. Veterinären förklarade att han trodde att Molly hade fixat de pga att vi verkligen inte ville ta bort henne om de verkligen inte behövdes och att hon hållt sig så musklad som hon gjort fast hon har stått så länge. Så himla glad över att min lilla tös är bra igen! Under de här året har hon käkat homopat piller mot frakturer och kommer förmodligen få gå livet ut med en ringsko, så om någon skulle råka ut för någon sån här skada så ge aldrig upp hoppet om att de kan bli bra!
Vad underbart och kul att höra =D Lycka till i fortsättningen, med fortsatt läkning och allt =D Du får berätta lite om hur det går också i fortsättningen =D
Härligt, blir så glad av att läsa sådant här :)
Åh vad roligt :D
Det måste verkligen vara tufft att en veterinär säger att hon måste avlivas men vad skönt att hon är så bra nu :D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

helt fantastiskt chockade vi va när vi lastade och åkte hem :') Hon känns lite smått shockad själv när man är ute o rider,hon kan bara stanna o vända sig om o kolla på min fötter som om hon undrade om hon verkligen fick göra de. Första gången hon fick gå med sina andra kompisar i hagen va så grymt kul att se när hon började leva på nytt igen, tjuriga lilla ponnyn är nu glad igen och är som ny :') Gäller att aldrig ge upp hoppet och hoppas på de bästa. Hoppas verkligen på att hon håller sen när man kan börja trava och allt igen!
Härlig historia! Har annars just den erfarenheten som du beskriver att man tar bort hästar med hovbensfraktur.
Din häst måste ha varit oerhört tålmodig. Ett års boxvila kan knäcka vilken häst som helst.