Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 4511 ggr
Odinn
0

Bits

Min häst bits,  jag klickertränar så han får enbart godis när jag klickar (alltså när han gör rätt). Ändå hugger han till när man minst anar det ..  Har ni något tips på hur detta kan förbättras så han slutar att bitas?

Mvh Amanda :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Elshira
0

Om det är ett dominant beteende inte bara att han blivit bufflig och bitig i sökandet på godis så "biter" jag tillbaka… Är det sedan du börjat med godis tror jag du får se till att ta bort godiset helt eller vara väldigt tydlig med när de får de, men belöna då hellre med rösten. Bättre det än en bitig häst!

Har haft en unghäst som ville visa sig på styva linan (dvs dominant) och då gjorde jag såhär: En tydlig och skarp/bestämd tillsägelse i arg ton ett par gånger, räckte inte det till blir det en klatch med handen på närmaste ställe (dock inte huvudet). Men klatchen är inte menad att göra ont utan mer en signal tillsammans med en mer högljudd och väldigt arg ton bruckar gå bra.

Jag börjar med ett vanligt nej, för att sedan bli argare, för att sedan vara arg + klatch för att sedan bli "rasande" + klatch (täcker då endast i rösten givetvis). Man får visa vem som bestämmer helt enkelt. Vissa hästar fungerar dock bättre på ett "tschhhh" ljud.

Senare räckte det med att jag endast knäppte med fingrarna de få gångerna unghästen ens tänkte tanken!

Det viktiga är dock att reaktionen kommer omedelbart, var på hugget så du verkligen är med när det händer!

Hakuna matata!

Linnea
0

Min valack bet mig ett par gånger (han var då unghingst), jag bet tillbaka och det hjälper kan jag säga. Alla hingstar jag mött innan honom har varit mer eller mindre ouppfostrade dvs bitit mm men min bet knappt 1 gång per år och jag förväntar mig att en unghingst ska testa en men han förstod snabbt vad som gällde.

Första gången jag testade bita så gjorde jag det faktiskt på ett hingstföl (en jobbig jäkel), hade lärt mig att stona biter fölen i mankammen när de vill att fölen ska sluta bråka. Så det gjorde jag när han bet mig en gång. Mig bet han inte igen han blev snäll (jag tog inte i hårt alltså).

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

Om du klickertärnar så strider det mot allt inom klickertärningens filosofi att "bita tillbaka" och alla vad man kan kalla det.

När man har ett beteende som inte är önskvärt (enligt hästen är det inte fel utan helt naturligt, men enligt oss är det inte önskvärt) så får vi se till att det inte lönar sig. Beteenden som lönar sig fortsätter man med, beteenden som inte lönar sig försvinner.

Först måste man komma fram till varför din häst biter. Sedan får man ta reda på vad det är som gör att beteendet fortsätter (vad är det som gör att bitandet lönar sig för hästen).

När vi vet detta kan vi se till att hitta ett sätt som gör att beteendet (bitandet i ditt fall) slutar att löna sig. Snart kommer det att avta (sålänge det inte fortätter att löna sig förvinner det).

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Såg nu att du skriver att du "klickertränar" så han får bara godis när du klickat, som om det skulle innebära att han inte borde bitas. Så är inte fallet. Oavsett om du klickertränar, tränar med klicker eller tränar traditionellt så kan hästen se vinning i att bitas och därför utveckla beteendet. (OBS klickerätrning och "träna med klicker" är inte samma sak). Oavsett hur du tränar så kan du lära hästen att äta godis i din hand utan att bli bitig (oavsett om godiset kommer efter ett klick eller ej).

Odinn
0

#3 Han älskar allt som går att äta, så jag tror att han bits för att han vill ha godis.

#4  Jo det vet jag,  men han borde vän ändå förstå att han bara får godis när det klickar?  För han vet att när det klickar får han godis, aldrig annars.

CelsiusT
0

Fast om han vet att han aldrig får godis annars så varför bits han? Klickerträning handlar inte om att lära hästen att den bara får godis när det klickar. Det hänger inte ihop, oavsett vilken metod du använder så handlar det enbart om det jag skrev om i #3: Lönar det sig att bitas så fortsätter man, lönar det sig inte så slutar man bitas efter några få gånger. Sen kanske "lönen" är godis, eller något annat. Man måste vara öppen för vad det är som är lönen. Jag kan inte sitta här och svara på vad som är lönen för din häst när den bits, annars hade jag kunnat hjälpa dig med exakt vad du ska göra, men så enkelt är det tyvärr inte.

may-britt
0

ta vekk klicken och  godis och  inte gi  noe fra din hånd neste gang han bits bit tilbake din häst er frekk  så ta bort godis skal du  gi  han noe sen så  legg det i  hinken

may-britt
0

ta vekk klicken och  godis och  inte gi  noe fra din hånd neste gang han bits bit tilbake din häst er frekk  så ta bort godis skal du  gi  han noe sen så  legg det i  hinken

NovaRoll
0

SLUTA GE UR HAND !!!!

may-britt
0

JEPP takk 9

Odinn
0

#6  Okej, tack för hjälpen.

Linnea
0

Jag kan ge min ponny ur hand utan problem. Han får bara godis när jag stretchar honom och då kan han bli lite påträngande men jag knuffar bara bort honom. Han vet vad han måste göra för att få godiset. Han blir inte naffsig eller nåt sånt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
0

Bitandet behöver inte hänga samman med att det lönar sig i form av godis, det kan också löna sig i form av att han stör träningen och därmed slipper undan jobbet, i alla fall en stund. Om du hoppar till/hoppar undan när han nafsar, så har ju han styrt dig och inte tvärt om.

Var uppmärksam på när betten kommer och tvinga honom att göra något annat precis INNAN han biter till. Redan när han börjar fundera på att nafsa kan du till exempel tvinga honom bort från dig genom att gå tätt inpå och med ditt kroppsspråk beordra honom att svänga undan.

may-britt
0

du  skal gjöre deg stor och  få  honom til och  gå  vekk bakka eller bare gå  vekk han er inne på  ditt teritorium och  der skal han inte vära

CelsiusT
0

#13 Bra förtydligande till mina inlägg!! Menar att "lönen" kan vara allt möjligt, tex avbrott i träningen, att du backar, osv osv.

Men jag skulle inte tvinga honom att göra något annat, möjligtvis prova att be honom om något annat och se om det fungerar.

Jag håller inte med ovanstående om att man inte bör ge godis alls, eller ur, handen. Det är bara att undvika problemet och undvika att lära hästen att uppföra sig. Jag håller inte med #14 om att man ska göra sig stor och på så sätt få honom att försvinna.

may-britt
0

jo  apselutt en häst skal inte gå  inn på  ditt teritorium verken ner han står och blir gjort ordning eller ner du  leder så  viss hästen naffsar på meg så får han bakka vekk man skal inte respekter at hästen kommer och  dytter eller bit på  en

Twirro
0

Vet inte om det funkar med att lära hästen att den inte får godisen förnsen den vänt bort huvudet från handen, om du förstår hur jag menar? När d håller godisen i handen (sluten hand då, inte öppen) Så ska hästen vändra bort huvudet eller åtminstone vara en bit ifrån din hand för att den ska öppnas och hästen då får godisen? Ingen aning om det hjälper mot beteendet men kan vara värt att testa? :)

CelsiusT
0

#17 Skulle absolut kunna fungera. Beror ju lit epå när och varför hästen bits, men troligtvis så skulle det fungera. Men kan ju vara vårt att hålla handne stängd medan hästen gnager på den och öppna först när hästen vänder bort huvudet. Därför vill jag ha hästen uppbunden när jag gör det så jag kan hålla handne utom räckhåll, men när hästen backar/vänder sig så kommer godiset till hästen.

Odinn
0

#17  det ska jag prova, tack!

Twirro
0
#18 Ja, alternativt att om hästen gnager och biter den slutna handen så kan den få en knäpp på mulen.. Men som du säger är det ju bättre att kunna vara utom räckhåll för bitandet ;)
Odinn
0

#17 tränade så idag,  han förstod precis, så nu backar han ett steg och då får han godisen. Tack för tipset!

CelsiusT
0

#20 Fast om hästen i det läget får en knäpp på mulen så har man ju frångått principen att använda sig av positiv förstärkning och/eller klickerträning. Det är dessutom mest effektivt om man använder sig av enbart positiv förstärkning. Jag kan sträcka mig till att det är okej att mjukt visa/fösa undan hästen, det lär inte hästen på något vis att den gör fel när den gnager eftersom belöningen kommer först när den backar, men det gör att man själv inte får ont. Vad är anledningen till att knäppa till hästen liksom?

KaninenWilma
0
#:4 Hur lär man sin häst att inte bli bitig, även om man ger godis ur handen? Min häst naffsar/bits nt eller så, men bara nyfiken Oskyldig
Odinn
0

#23  läs igenom tråden så får du lite tips.

KaninenWilma
0

#24: gjorde det precis;)

btw, vi är vänner på bdb, heter PonnynsNamn ;) , Jätte fina hästar har du! :P

Zaphix
0

Jag brukar ge "mulmassage" när hästar nafsar på mig.

Nafsar de så tar jag och masserar deras mule lite, klämmer lite med handen och helt enkelt masserar lite. Enligt principen "Jaha, vill du hålla på med munnen, då gör vi det fast på mina villkor.". Hästar brukar lessna efter tre-fyra gånger och inse att det inte var så roligt att nafsa ändå.

Gör samma sak om de biter på grimskaft eller spö. Sticker in spöt lugnt i munnen som om jag skulle raspa tänderna. "Jaha, du ville ha spöt i munnen, men då får du det fast på mina villkor.". Mycket effektivt, man gör inte illa hästen, utan är mest besvärlig mot den.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KaninenWilma
0

#26: Bra tips! :) Skulle man typ kunna baka hästen om den naffsar?, typ 3-4steg bakot, tillslut fattar den att det inte är så kul? ;)

CelsiusT
0

#26 Ja så kan man ju göra.. Men jag hade aldrig gjort det för jag vill aldrig tala om att egeninitiativ är dåligt, och absolut inte att det är dåligt att ta saker i munnen. Ta saker i munnen och öht att prova olika saker är för mig jättepositivt, det är ur hästens egna påhitt som man kan få fram roliga konster, nyttiga rörelser osv osv..

Zaphix
0

#28: Fast jag tränar iofs även apportering och att ta upp saker med hästen, men för den delen är jag inte sugen på att han ska ta saker ur händerna på mig när jag inte bett om det.

Helt okej med eget intiativ, åtminstone den här hästen tar eget initiativ ändå, trots att jag sätter stopp för endel saker.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Twirro
0

#22 Så länge det hästen gör inte är direkt farligt för mig som bryr jag mig inte, men om den börjar bita, och då hårt, på mina fingrar så att det finns risk för skada så knäpper jag till. Dock har det inte hänt mig på mer än en häst, men positiv förstärkning kör jag med ända in i slutet (där slutet då blir farligt bitande) Kan ha formulerat mig lite knäppt mot slutet ;P

CelsiusT
0

#30 Men även när "slutet blir farligt bitande" så behöver man inte ta till bestraffning i den bemärkelsen.. Man man lösa det endå, ex med andra handen mjukt fösa undan hästen när den biter för hårt, eller ännu bättre ha tänkt på det innan och bundit hästen så man kan dra undan handen..

Odinn
0

Jag började med att inte ge honom godis förän han backade nåt steg bort från handen. I början ville han hest bara ha godisen. Då backade jag honom och provade igen. Vi fortsatte så och sen förstod han att han bara får godisen om han går bort från handen.  Han har nafsat mig en gång sen dess, så det går iallafall framåt!

Twirro
0

#31 Där har vi nog delade åsikter men det är ju inte heller något fel med det ;)

CelsiusT
0

#33 Fast om du nu har en smart och effektiv träningsmetod, varför frångå den plötslig? När man nu KAN träna på ett effektivt sätt hela vägen till målet, varför plötsligt ändra metod halvvägs? Håller man på med klickertärning (som #0) så är det inte förenat med träningsfilosofin att plötsligt gå över till att knäppa till hästen. Anledningen till att man vill hålla sig till sin träningsfilosofi så långt det går är ju att man vill hålla träningen effektiv och hålla sig till samma spelregler för hästen (så hästen inte tycker att man ändrar tillvägagångsätt vart efter, eftersom den då kan bli förvirrad/osäker).

Det finns massa undersökningar som pekar på att inlärning är som mest effektiv om vi håller oss till positiv förstärkning och avstår bestraffningar..

Twirro
0

#34 som sagt har vi olika åsikter och jag respekterar dina, därför ber jag dig göra det samma med mina. Jag är mycket medveten om det du säger. Jag har hört, förstår och sett att positiv förstärkning är det mest effektiva, men jag har också i medvetande att hästars tänder kan bita av fingrar. Därför har jag valt att göra på det viset jag gör. Alla hästar förstår inte att man vill att dom ska sluta genom att man knuffar bort dom, och vad osakar mest lidade, ett avbitet finger eller en knäpp på mulen? Så tänker jag och jag försöker heller inte få dig att tänka på samma sett, men att iallafall förstå att jag absolut inte gör det för att skada hästen. Och jag tycker att det fungerar utan att någon av hästen eller jag finner vår träning obehalig på grund av detta. Och så länge det fungerar och hästen och jag är nöjd med det finner jag heller ingen anledning att ändra på mig ;)

CelsiusT
0

#35 Jag respekterar dig fullt ut för det sätt du väljer att arbeta på, oavsett vilket sätt du väljer. Men jag vill endå plocka fram och visa att det finns andra vägar eftersom tråden handlar om att ge råd till en som klickertränar sin häst. Hur man (du, jag, läsare i tråden m.fl.) sedan i slutänden väljer att göra är upp till en själv, men jag vill bara visa på att det finns fler vägar att gå än att man ska behöva knäppa till hästen på mulen.

För mig handlar det inte om att hästen skulle lida av att man knäpper den på mulen när den börjar ta för hårt. För mig handlar det om att jag plötsligt frångår dom spelregler jag har satt upp för umgänget mellan mig och hästen. Hästen vet att den får prova sig fram - jag VILL att den provar sig fram, och det kommer belöning när den gör det beteende jag vill ha. Knäpper man till hästen begränsar man hästen och därmed säger man att det inte är okej att prova sig fram helt och hållet (man begränsar möjligheten till att få fram roliga beteenden som man kanske vill ha i framtiden, en annan dag kanske jag vill träna på aportering och då vill jag att hästen provar att ta med tänderna). Efterom det finns massa andra sätt att lösa situationen när hästen tar för hårt så tycker jag att man bör prova det först, innan man frångår spelreglerna.

Gronstedt
0

#36: Jag förstår ditt resonemang om att man ska följa spelreglerna, men dina spelregler verkar ologiska. Du säger att en knäpp på mulen är dåligt för att det begränsar, men samtidigt förordar du att man begränsar hästen fullständigt genom att binda upp den. Att binda den för att förhindra oönskat beteende borde rimligen lära den att allt som inte hindras av ett grimskaft är OK. Hur går man vidare? Förr eller senare måste man ju koppla loss grimskaftet.

Jag tror en häst är fullt kapabel att lära sig att bita i fingrar = förbjudet men bita i apportboll = något man för beröm för. Att motarbeta det ena beteendet hämmar inte på något sätt det andra och bryter inte mot några "spelregler".

CelsiusT
0

#37 "mina" spelregler är inte ologiska, dom flöjer inlärningsteorier som är välkända. Vill man ha en individ som provar sig fram så är det bra att låta den prova men se att det inte lönar sig (i den situationen). Om man har ett grimskaft på hästen så märker den att det inte lönar sig att bita men det lönar sig att dra undan huvudet. När grimskaftet sedan inte är på vet häten redan att det inte lönar sig att bita utan istället dra undan huvudet.

Visst är den kapabel att lära sig bita fingrar = förbjudet, bita i aport = tillåtet. MEN det är inte klickerträningsfilosofi, det är inte ett tillvägagångssätt som jag följer (och vad jag förstår det som, inte heller trådskaparen).

Att slå till hästen när den gör fel när man klickertränar är nästan motsvarighet till att ignorera ett felbeteende om man tränar med bestraffningar normalt sett. Det blir förvirrande för hästen och förvirrning skapar osäkerhet.

Twirro
0

#38 jag och #37 verkar tänke lite på samma sätt, jag dömer dig inte för den tekniken du använder. Och utan att mena något negativt så är det ju inte jag som bett om hjälp för min träning.. Jag klickertränar, men jag klickertränar inte VARJE sekund jag är med hästen, dels för att hon skulle se ut som en boll och dels för att det inte går att lösa i alla situationer. Sen tycker jag du använder dig att fel uttryck när du säger slå till hästen, en knäpp för mig är som ett hårdare pet = obehagligt men det orsakar ingen smärta. Sen som sagt du säger att du berättar för att du vill visa olika vägar, tja, de finns olika vägar i allt så då skulle varje diskussion här på forumet vara millång om alla hakar upp sig på små saker och ska berätta om sin träningsmetod. Inte sant? :) Men jag tycker nästan att den här diskussionen kan få ett slut, för det är inte relevant mot frågan TS startade och det är helt enkelt ord mot ord! :)

CelsiusT
0

#39 Ja då ska du se hur milslånga diskussioner vi har på andra forum =D Det är ju det diskussionsforum är till för. Att diskutera sålänge man vill. När man inte längre vill så lämnar man tråden =)

#39 Anledningen till att jag svarar på dina inlägg är ju för att du ger TS råd. Du utger dig för att klickerträna men sedan kan du endå avvika från klickerträningens filosofi och knäppa till hästen på mulen. När man ger så dubbla signaler vill jag påpeka att det inte är klickerträning att knäppa till så ingen tror att det är okej enligt filosofin.

Det är skillnad på att klickerträna och att träna med klicker. Klickerträna handlar om ett sätt att tänka och man behöver absolut inte ha klicker och godis till hands. Sen kanske det är lite tokigt att säga att "det inte går att lösa i alla situationer", för dig vill jag isf tillägga, för det går att lösa men det kräver att man vet hur man ska göra, det kräver att man har kunskap (det är inte lätt att alltid veta hur man ska göra så jag dömer ingen).

För mig spelar det ingen roll om man knäpper till hästen eller står och piskar den blodig (jo vid det senare så anmäler jag utövaren) utan för mig handlar det bara om att man tillför obehag. Man hindrar/begränsar hästen och det här inte till klickerträning. Jag vill också påpeka att jag inte lägger in någon värdering i tillförandet av obehag utan avstår allt sådant, för mig handlar det inte om hur ont det gör på hästen utan om vad som händer i hästens hjärna vilket reflekteras på inlärningen.

Gronstedt
0

#40: Du kommer aldrig att få mig att tro att du inte tillför hästen obehag genom att binda den. Att hindra en häst att röra sig fritt genom att binda den är att stympa alla dess uttrycksmöjligheter. Att hindra en häst att röra sig genom att be den låta bli är att ge den ett val. Jag kommer (förmodligen) aldrig att förstå att uppbinding inte skulle begränsa.

Vad händer i hästens hjärna när den binds upp? Jo, den blir jagsvag och initiativlös. Vad händer när den är lös och fri att ta initiativ och möter positiv eller negativ reaktion? Jo, den kan välja om den vill ha mer av eller mindre av reaktionen.

Om min häst till exempel inte står stilla vd borstning är det för att hon inte köper mina argument för att hon borde stå stilla. Skulle jag då binda henne för att ta ifrån henne möjligheten att tala om att hon inte köper mina argument? Det skulle ju verkligen vara att begränsa och stympa bort initiativ! Då fortsätter jag hellre att diskutera saken med henne.

Du hänvisar ofta till teorier, men det finns fler teorier än dina.

CelsiusT
0

#41 Jag vet att det finns fler sätt att träna på, det har jag aldrig påstått annat. Men i den här tråden pratar vi om klickerträningsfilosofin, och då knäpper man inte sin häst på näsan. Den sekund man gör det har man frångått principerna (oavsett om det är för att man inte har kunskap till annat eller om det är för att man anser att det är enda vägen eller vad än orsaken är) och det innebär att man arbetar utanför klickerträningfilosofin.. Vill man hålla på med klickerträning (vilket trådskaparen vill) så är det inte den första vägen att välja att knäppa till hästen på näsan.

Kan min häst inte gå lös brevid mig så får jag ha grimskaft på tills jag hunnit träna dne till att gå lös brevid mig (om det nu är mitt mål), det för att slippa diskutera och bråka med hästen (konflikter bygger inte relationer). Men även att gå i grimma brevid mig är något som hästen måste lära sig och gör man det med klickerträningsmetoder så är det inget obehag för hästen, varken att bli ledd, uppbunden eller riden.

Twirro
0

#40 En liten funderare på det då: Har TS påstått att hon ENDAST utför klickerträningsfilosofin, HELA TIDEN? Eller kanske det blir vanligare och vanligare att folk misstolkas när dom säger att dom klickertränar? Precis på samma sätt som horsemanship är ett ord folk som använder repgrimma påstår att dom utövar?

CelsiusT
0

#43 Det är mkt möjligt, jag har inte sett ekipaget. Men jag frågade i början av tråden och uppfattade det som att det är "riktig" klickerträningsfilosofi h*n utövar (alltså inte träning med klicker utan försöker att följa tänket runt om). Oavsett vill JAG framhålla hur klickerträningsfilosofin fungerar.

CelsiusT
0

#43 Jag tror inte det blir mer och mer vanligt, det är redan väldigt vanligt och har varit vanligt väldigt länge att folk tror sig hålla på med klickerträning trots att det är träning med klicker, precis som med NH.

Elshira
0

CelciusT - Du får faktist ta och lära dig vart gränsen går… Nog för att du får stå för din sak, men det räcker med att du säger det en gång. Även om någon anna säger emot behöver du inte klargöra för dig 10 gånger om.

Oftast har du en bra poäng, men det betyder inte att det är du som vet och kan mest och därmed måste ha sista ordet. Säg ditt och låt de andra som säger emot dig tro att dem har rätt (vare sig de har det eller inte) - vill de inte ta in din information så ska du inte tvinga dem.

Något som är rätt i dina ögon behöver inte vara rätt i någon annans.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#46 Man är inte ensam i en diskussion..

Elshira
0

#47 Nej, men man behöver inte driva den vidare hur långt som helst heller bara för att den andre gör det (du gör likadant nästan över allt).

Tänk på vad jag sa bara…

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#48 Men jag tycker det är kul att driva diskussioner vidare och det är inte jag som blir irriterad…

Gronstedt
0

#49: Men du driver inga diskussioner. Du upprepar bara dina påståenden utan att beakta eller bemöta andras frågeställningar. Det är inte diskussion, det är dogmatik.

Elshira
0

#50 Tack.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#50 jag svarar, och ibland bara omformulerar för att förtydliga mig, när någon ifrågasätter mina metoder, vilket du är väldigt bra på att göra.

Jag försöker att gå in med frågeställningar om varför (för att det är intressant att diskutera) men då drar sig folk ur..