Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5715 ggr
Alma-G
0

Skillnad på schabrak?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag ska tävla nästa helg på min blivande ponny, men nu står han på ridskolan där jag rider. Sedan ska jag ha hopp och dressyrsadel men just nu är det allround som är lite mot hopp som gäller.
Hittade igår ett snyggt hoppschabrak på Hööks som jag ska ha som hoppschabrak i framtiden, går det att ha det på allroundsadeln eller kommer det inte passa till hoppsadeln då? Hoppas ni förstår, känns lite onödigt att köpa schabraket om det inte kommer passa på hoppsadeln sedan.
Hoppas någon kan svara :)

J-Parnebo
0

Aw, en sån söting. Va är det för ngn ponny? :)
Jag tror att schabraket skulle passa till bägge sadlarna, kanske lättare om du skickar med en bild på schabraket så är det lättare att se :p

Alma-G
0

#1 Tack, vad glad jag blir ^^ Han är en connemara, Önnarps Lacoste e. Alladin RC u. Önnarps Graze. Det är detta från Hööks (marinblåa): http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400773&deptid=106&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

J-Parnebo
0

#2 Jo, men det är jag nästan 100% säker på att det skulle passa bägge sadlarna :)

Alma-G
0

#3 Okej, tack så mycket :) Då blir det till att köpa det imorgon!

Tarragona
0

Hoppschabraket kommer ju passa hoppsadeln sedan även om du använt det på en allroundsadel innan.
Dock tycker jag inte att hoppschabrak brukar ligga bra under allroundsadel (liksom för korta sidor).
Jag hade hellre köpt ett allroundschabrak det är ju helt ok att ha på hoppsadeln senare.

Alma-G
0

#5 Jo jag förstår att det kommer ligga bra på hoppsadeln även om jag haft det på en allroundsadel.
Okej, det var bara det att detta schabraket bara finns som dressyr & hoppmodell. Vad menar du med för kort i 'sidorna'?

Tarragona
0

Ibland är hoppschabraken inte så långa i sidorna som andra schabrak. Går inte tillräckligt långt ner.

Alma-G
0

#7 Aha, du menar de sidorna. :) Jo, men det var lite det jag undrade, hur stor skillnad det är mellan allround mot hopp och en hoppsadel? :)

Elshira
1

#6 Hon menar på sidorna där sadelgjorden går så att säga :) En dressyrsadel är lång (går längre ner) och en hoppsadel går långt fram men är kort i sidorna. Så ett allround schabrak går både ganska så långt fram och är långt i sidorna =)

Hakuna matata!

Alma-G
0

#9 Jo jag förstog det till sist :) Men är det väldigt stor skillnad på sidorna när det gäller allround och hoppsadlar?

Tarragona
0

Jag har inga hoppschabrak så jag vet inte riktigt hur mkt som skiljer, men jämför schabraken i affären. Är skillnaden stor så kanske det är för litet med hoppschabrak på en allround.

Alma-G
1

#11 Smart :P Så långt tänkte jag inte, tack så väldigt mycket!

Tarragona
0

Lycka till och hoppas att det ser bra ut med det du helst vill ha.

Rafflan
0

Jag har det schabraket till min allround sadel, passar bra. Dom sa att det var en "allround mot hopp" när jag köpte, ja jag som är lite dålig på det där med schabrak lyssnade ju på dem i affären :S

Men jag gillade den så mycket så behöll den ändå eftersom den passa ;)

Elshira
0

Om du kan - ta med en eller båda sadlarna och pröva den andra modellen i butiken (hoppsadeln om du inte har den t.ex) tillsammasn med schabraket.

De har ju en såndär "låtsas häst-rygg" som du ju kan lägga upp den på och titta! ^^ DÅ ser du ju säkert hur det ser ut "live" så att säga =)

Hakuna matata!

Alma-G
0

#14 Vad bra =)

#15 Har dessvärre inte hoppsadeln ännu, han ska gå klart terminen på ridskolan innan jag får hem honom. allroundsadeln är ridskolans.. Men Rafflan hade ju den på sin allroundsadel så det funkar nog, i värsta fall får jag väl sälja den :)